شناسهٔ خبر: 23833 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تاثير دو اتفاق کلیدی بر ورود معماری ایرانی به عصر جدید/ ظهور معماری معاصر در ایران

پل طبیعت همزمان با تغییرات رخ داده در ایران پس از لغو تحریم‌های غرب، ایران در آستانه ورود به دوران جدیدی از معماری قرار دارد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، همزمان با تغییرات رخ داده در ایران پس از لغو تحریم های غرب، ایران «در آستانه ورود به دوران جدیدی از معماری قرار دارد.»

تسنیم به نقل از پایگاه خبری دیزاین نوشت: اقتصاد رو به توسعه، افزایش تقاضا برای سبک زندگی معاصر و رشد سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری در حال ایجاد فرصت هایی جدید برای معماران حرفه ای در بازار ایران است.

رضا  از یک شرکت معماری با اشاره به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران در سال ۲۰۱۳ و لغو تحریم های غرب در سال ۲۰۱۶ به عنوان دو اتفاق کلیدی می گوید: «ایران در حال گشودن درهای خود به روی دنیاست.»

وی افزود: پس از این تغییرات «پروژه های ارجاع شده به شرکت ما از نظر ابعاد و نوع کار متفاوت شده اند.»

«این نشان دهنده آغاز یک دوره رشد در این صنعت است... ما معتقدیم که ایران و معماری اش در آستانه ورود به دوره جدیدی قرار دارد.»

ظهور معماری معاصر در ایران در چند پروژه اخیر از جمله پل ۲۷۰ متری طبیعت در تهران که توسط معمار ۲۶ ساله ایرانی طراحی شده، مشهور است.

این پروژه بزرگترین پروژه پل پیاده روی ایران است و در منطقه عباس آباد تهران واقع شده است.

پروژه های معماری اینچنینی فاصله زیادی با پروژه های اجرا شده در ایران در سال های اخیر دارد که تحت تاثیر فضای بازسازی بعد از جنگ ایران و عراق قرار داشته اند.

رضا گفت: «ساخت و ساز پس از جنگ ایران و عراق بیشتر بر اساس الگوی استفاده /سرپناه انجام می شد و از نظر هنر و معماری قابل دفاع نبود... از این رو از هم گسیختگی در معماری و ساخت و ساز در ایران بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ مشهود است.»

«اما در طی یک دهه گذشته، معماری در ایران مجددا راه خود را پیدا کرده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما