شناسهٔ خبر: 2392 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

پرویز اسماعیلی:

ایران جاده ابرایشم را احیا کرد

پرویز اسماعیلی معاون اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور با اشاره به افتتاح پروژه راه آهن شرق خزر طی روزهای آینده، گفت: تحریم‌های ظالمانه هیچ تاثیری در گرایش کشورهای منطقه به استفاده از مزیت های همکاری با ایران نداشته است.

پرویز اسماعیلی در تشریح جزییات این پروژه به مهر گفت: اين خط آهن 920 کیلومتری به عنوان كريدور ريلي شمال – جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است كه از اين ميزان حدود 85 كيلومتر در خاك جمهوري اسلامي ايران، 700 كيلومتر در خاك تركمنستان و 140 كيلومتر نيز در خاك قزاقستان قرار دارد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور با اشاره به افتتاح راه آهن سرخس – تجن در سال 1375 به عنوان اولین اقدام ایران برای دسترسی كشورهاي آسياي مركزي به اقتصادي‏ ترين و مناسب‏ترين راه براي مبادلات اقتصادي با حاشیه خلیج فارس و سایر مناطق جهان، گفت: اکنون احياي مجدد جاده ابريشم با تدبير مسؤولين جمهوري اسلامي ايران تحقق يافته و زمينه رونق اقتصادي و سياسي اين منطقه را فراهم كرده است. زيرا با افزوده شدن خط آهن ایران – ترکمنستان و قزاقستان در منطقه اینچه برون، مسير حمل و نقل تجارت جهاني میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (بویژه اروپای غربی) حدود 10 هزار كيلومتر راه زميني كاهش يافته است.

اسماعیلی تاکید کرد: خط ريلي جديد كشورهاي تركمنستان و قزاقستان را از طريق خاك جمهوري اسلامي ايران به آبهاي آزاد خليج فارس متصل مي‌نمايد. همچنین خط ريلي جديد براي كل منطقه حائز اهميت است و حمل و ترانزيت بار ميان كشورهاي منطقه را تسهيل نموده و ضمن كوتاهتر شدن مسير شمال – جنوب در حدود 600 كيلومتر، زمان و هزينه هاي حمل بار را كاهش مي‌دهد.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در ادامه به سفر استانی رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان و برنامه های دولت برای توسعه منطقه مکران و بندر چابهار اشاره کرد و افزود: با توجه به اتصال خطوط ريلي ايران به تركيه در غرب و امتداد خطوط ريلي كشور تا سرتاسر نوار جنوبی کشورمان در خليج فارس، اتصال به پاكستان در جنوب شرق، اتصال به عراق در جنوب غرب؛ و از سوی دیگر اتصال خطوط ريلي قزاقستان به روسيه در شمال و اتصال خطوط ريلي تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق(و كشورهاي قرقيزستان و تاجيكستان) خط ريلي جديد تاثير قابل توجهي در تراتزيت و رشد حجم تجارت در تمام كشورهاي منطقه خواهد داشت.

وی گفت: در فاز اول راه اندازي اين خط، ظرفيت 2 تا 3 ميليون تن جابجايي بار در سال پیش بینی شده، ليكن به تدريج امكان افزايش ظرفيت سالانه تا 12 ميليون تن بار نيز وجود دارد و در همين ارتباط جمهوري اسلامي ايران طرح هايي را براي توسعه ظرفيت اين خط در دست دارد.

اسماعیلی با اشاره به موقعيت ژئوپلتيكي کشورمان، ايران را كوتاه ترين، امن ترين و با صرفه ترين مسير دسترسي آسياي مركزي به درياهاي آزاد خواند و تاکید کرد: بهره برداري از خط جديد علاوه بر تقويت پيوندهاي تجاري و رونق اقتصادي، ايجاد اشتغال در مسير تعامل فرهنگي، دوستی میان ملتها و ثبات و آرامش منطقه را در پی خواهد داشت.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در پایان تاکید کرد: افتتاح این پروژه بزرگ، ثابت می کند که تحريم هاي ظالمانه بين المللي و يكجانبه، بر خواست كشورهاي منطقه براي توسعه همكاری ها با ايران و استفاده از موقعيت ژئوپلتيكي كشورمان تاثیر گذار نبوده و نخواهد بود.

یاد آوری می شود مراسم افتتاح راه آهن سه جانبه جمهوري اسلامي ايران، تركمنستان و قزاقستان، با حضور روسای جمهور سه کشور و همچنین وزرا و مقامات سایر کشورهای منطقه 12 آذرماه سال جاري و همزمان با سفر استانی دولت تدبیر و امید به استان گلستان در مرز مشترك ايران - تركمنستان برگزار خواهد شد.

نظر شما