شناسهٔ خبر: 23971 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد:

دست دولت‌ برای فاينانس ۵۰ميليارد دلار‌ی پروژه‌ها باز است/‌ نياز مبرم پروژه‌های ريلی به تامين مالی

مهرداد بائوج لاهوتی يك نماينده مجلس تأمين منابع مورد نياز براي تكميل پروژه‌هاي ريلي و ساخت ۱۰۰۰ كيلومتر راه‌آهن در سال از محل فاينانس و صندوق توسعه ملي را يك ضرورت دانست و گفت: مجلس دست دولت را براي ۵۰ ميليارد دلار جهت فاينانس پروژه‌ها باز گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران؛ مهرداد بائوج گفت: ‌راه‌آهن به‌عنوان يك شريان ارتباطي مؤثر، جايگاه ويژه‌اي را در رشد و توسعه اقتصادي كشورهاي جهان به خود اختصاص داده است.

وي با اشاره به مزاياي توسعه ريلي كشور گفت: بخش حمل و نقل ريلي قابليت حمل انبوه بار و مسافر، صرفه‌جويي در مصرف انرژي، سرعت‌هاي بالا و ايمني بيشتر را دارد و اين موضوع توجه دولت‌ها و كشورها را به‌ويژه در سال‌هاي اخير به خود معطوف كرده است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اينكه نقش حمل‌ونقل ريلي نسبت به بخش‌هاي ديگر حمل‌ونقلي از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است، اظهار داشت: تامين منابع مورد نياز براي بخش‌هاي مختلف حمل‌ونقل كشور از مواردي است كه دولت و مجلس نسبت به اختصاص آن اهتمام ويژه دارند.

وي ادامه داد: تاكنون قوانين و مصوبه‌هاي مربوط به اختصاص منابع و تسهيلات از سوي مجلسي‌ها براي اين بخش در جهت توسعه خطوط ريلي پيگيري و تا حدود زيادي عملياتي شده است اما به نظر مي رسد كه هنوز كافي نبوده و نيست.

لاهوتي اضافه كرد: ‌كسري بودجه در بسياري از پروژه‌هاي عمراني وجود دارد، اما اين مشكل در حوزه حمل و نقل ريلي مشهودتر است. در اين راستا لازم است دولت و ‌خصوصاً وزارت راه و شهرسازي نهايت همكاري و پيگيري‌ها را براي اين موضوع داشته باشند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به سوانح رانندگي در كشور و سقوط اخير اتوبوس حامل سربازان در محور سيرجان – ني‌ريز‌ گفت: قطعاً با توسعه ريلي به عنوان حمل و نقل ايمن و انتقال سهم جابه‌جايي مسافر از جاده به ريل، شاهد كاهش ارقام سوانح رانندگي خواهيم بود.

لاهوتي تأكيد كرد: براي تحقق اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ بايد هم دولت و هم صندوق توسعه ملي نهايت حمايت‌ها را از‌ صنعت ريلي داشته باشند.

‌وي ‌با بيان اينكه يكي از خواسته‌هاي اصلي مردم ‌توسعه خطوط ريلي است، گفت:‌ مجلس دست دولت را براي ۵۰ ميليارد دلار جهت فاينانس كردن پروژه‌ها باز گذاشته است كه وزارت راه و شهرسازي با اولويت قرار دادن پروژه هاي ريلي‌، مي تواند با استفاده از فاينانس‌ پروژه هاي ريلي را تكميل كند و به بهره‌برداري برساند و قطعاً توسعه ريلي‌ كاهش سوانح رانندگي ‌را به دنبال دارد.

لاهوتي اظهار کرد: خبر دارم كه مديران سيستم حمل و نقل ريلي در صدد هستند همزمان با توسعه خطوط، ‌سرمايه‌گذاران زيادي را به اين بخش دعوت كنند بنابراين اميدواريم در راستاي برنامه‌ها و سياست‌هاي راه‌آهن، ضمن تبادل با كشورهاي خارجي‌ بتوانند ميزان ترانزيت را از طريق كريدورهاي موجود به كشورهاي منطقه افزايش دهند‌.

عضو كميسيون برنامه و بودجه اضافه كرد: موقعيت جغرافيايي كشور ايران موجب شده تا ما با به يك منطقه گردشگري‌ در ميان كشورهاي دنيا تبديل شويم، بنابراين نياز است بخش‌هاي مختلف حمل و نقلي آن به خصوص بخش حمل و نقل ريلي از لحاظ زيرساختي تكميل شده و خدمات با كيفيتي را به مسافران به ويژه مسافران خارجي ارائه دهد.

لاهوتي ‌اظهار کرد: با توجه به قابليت‌هاي بازرگاني و گردشگري اغلب استان‌هاي كشور‌، برقرار كردن خطوط ريلي به صورت دو خطه و پر سرعت، زمينه را‌ براي توسعه بيشتر ‌ترانزيت و سرازير شدن سرمايه‌هاي داخلي و خارجي و حضور مداوم بخش خصوصي براي تكميل پروژه‌ها فراهم مي‌كند.

نظر شما