شناسهٔ خبر: 24001 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح كرد:

رفع الزام وجود جاده جایگزین در زمان ساخت آزادراه/ فعال شدن بخش خصوصی با ایجاد آزادراه‌ها/ ذوب‌آهن هنوز ریلی تولید نکرده است

علي نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به برنامه این شرکت برای ارتقای سطح سرویس راه‌ها از  رفع موانع قانونی لزوم قرار داشتن جاده جایگزین در زمان ساخت یک آزادراه خبر داد.

علی نورزاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور برای ارتقای سطح سرویس راه‌های کشور اظهار داشت: با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی فهرستی از بزرگراه‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به آزادراه دارند، تهیه و مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: طبق رایزنی و همکاری با مجلس شورای اسلامی در دوره قبل دیگر برای ساخت آزادراه نیازی به وجود جاده جایگزین نیست و موانع قانونی آن نیز رفع شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور با بیان اینکه »ماده ۲۷ دست شرکت ساخت را برای افزایش سطح خدمات باز گذاشته است» گفت: طبق بند «الف»  ماده ۲۷ قانوني الحاقی برخي مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به دولت اجازه داده می‌شود: واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید، نیمه تمام، تکمیل شده یا آماده بهره‌برداری را در قالب قراردادها و شرایط مورد تصویب شورای اقتصاد با تعیین نحوه تامین مالی دوره ساخت (فاینانس)، پرداخت هزینه‌های بهره‌برداری یا خرید خدمات در مدت قرارداد با رعایت استانداردهای اجرای کیفیت خدمات و نهایتا واگذاری طرح پس از دوره قرارداد به بخش غیردولتی با حفظ کاربری انجام دهد.   

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: با تبدیل بزرگراه‌های دارای شرایط به آزادراه، بخش خصوصی فعال می‌شود و از طرفی مردم با استفاده از آزادراه از سطح سرویس بالاتری در زمینه افزایش سرعت سفر برخوردار می‌شوند و دیگر با تقاطع‌های هم‌سطح موجود در بزرگراه‌ها روبرو نمی‌شوند.

نورزاد با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای توسعه بزرگراه‌ها خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح کیفی بزرگراه‌ها از دو به چهارخط نیز جزو برنامه‌های مدون شرکت ساخت به شمار می‌رود که از نمونه‌های آن می‌توان به تعریض و چهارخطه کردن محورهای هراز و فیروزکوه اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره برخی انتقادها برای مذاکره با خرید ریل از خارج از کشور تصریح کرد: سال گذشته از ذوب آهن اصفهان بازدید کردم و علی رغم اینکه قرار بود زمستان سال گذشته به ما ریل تحویل دهند، هنوز ریلی تولید نکرده‌اند و امسال نیز پیشرفت فیزیکی در کار نداشته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن از قرارداد برای خرید ریل از کشور هندوستان خبر داده و عنوان کرده بود که حمایت از تولید داخل در اولویت قرار دارد. به طبع ما نیز چند مذاکره برای خرید ریل از خارج داشته‌ایم اما قراردادی منعقد نشده است تا پروژه‌ها که قرار است کاربر نهایی آن مردم باشند زمین نماند و شرکت ذوب‌آهن نیز به وعده‌های خود عمل کند.

نظر شما