شناسهٔ خبر: 24072 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در جلسه هیات دولت تصمیم‌گیری شد:

ایجاد و بهره‏‌برداری از سامانه جامع حمل و نقل توسط وزارت راه و شهرسازی/ یکپارچه سازی اطلاعات و نظارت سیستمی بر فرآیند حمل و نقل

هیات دولت هیات وزیران در جلسه خود به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری، وزارت راه و شهرسازی را موظف کرد با همکاری شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل مربوط، «سامانه جامع حمل و نقل» را تهیه، ایجاد و مورد بهره‏‌برداری قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی به‏ منظور یکپارچه کردن اطلاعات حمل و نقل، نظارت سیستمی بر فرآیند حمل و نقل و شناسایی هوشمند کالای در حال حمل و نقل و جلوگیری از جعل اسناد مربوط و جلوگیری از قاچاق سوخت، موظف شد حسب مورد با همکاری شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل مربوط، «سامانه جامع حمل و نقل» را تهیه، ایجاد و مورد بهره‏‌برداری قرار دهد.

همچنین اعضای دولت لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور را به تصویب رساندند. به موجب این لایحه، دولت به منظور اصلاح صورت‌های مالی و افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها از محل حساب مازاد حاصله از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر به میزان۴۵۰ هزار میلیارد ریال مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها را برای تسویه مطالبات بانک‌ها از دولت یا افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی صرف خواهد کرد. همچنین دولت اجازه دارد نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۴۰۰ هزار میلیارد ریال معادل بدهی‌های خود از جمله به بانک‌ها و پیمانکاران اقدام و از طریق واگذاری آن، تمام یا بخشی از بدهی‌های خود را با طلبکاران تسویه نماید.

«سامانه پنجره واحد» از دیگر سامانه‌هایی است که گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است به منظور کاهش توقف‏ها و افزایش دقت در کنترل و بازرسی کالا و نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، عبور (ترانزیت) و مبادله کالا و ارز، نسبت به تهیه، ایجاد و راه‌اندازی آن و نیز تجهیز مبادی ورودی و خروجی به امکانات فنی مناسب اقدام نماید.

دولت همچنین نسبت به اصلاح تصویب‌نامه موضوع مدیریت و مقابله با آثار زیان‌بار پدیده گرد و غبار در کشور اقدام کرد. به همین منظور «ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار» با هدف ایجاد آمادگی ملی، مدیریت و مقابله با آثار زیان بار پدیده گرد و غبار در کشور و ایجاد زمینه همکاری‌های منطقه‌ای تشکیل می‌شود.

بنا بر اعلام پایگاه خبری دولت، هیات وزیران همچنین به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اجازه داد تا اعتبارات مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ را در راستای بهینه‌سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور به منظور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و شکوفایی علمی و توسعه اقتصاد دانش بنیان، تأمین و به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط اختصاص دهد.

لایحه‌های موافقتنامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های جمهوری آذربایجان و جمهوری کره، از دیگر مصوبات جلسه روز یکشنبه هیات وزیران بود.

نظر شما