شناسهٔ خبر: 24114 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حجت اله غلامی تشریح کرد:

جزئیات کمیسیون ایمنی راه‌های استان اصفهان/ تعیین ۱۹ شاخص ایمنی به عنوان اولویت‌های مهم در وضعیت حمل ونقل و راه‌ها

حجت اله غلامی کمیسیون ایمنی راه‌های استان اصفهان با سه دستور کار؛ گزارشی از بخش حمل ونقل و آمایش سرزمین استان، مصوبات انجام نشده باقیمانده از سال‌های گذشته و گزارشی از سازمان بهداشت جهانی در خصوص وضعیت راه‌ها در دفتر معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری وبا حضور کلیه اعضا تشکیل شد .

به گزارش پایگاه خبری وزات راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، در گزارشی که توسط دبیر جلسه ارائه شد و طبق سند آمایش سرزمین استان، سازمانها ونهادهایی که می‌توانند دربخش حمل ونقل استان موثر باشند شامل زیرمجموعه دستگاه‌های وزارت راه وشهرسازی، مجموعه وزارت کشور، نهادهای انتظامی و سایر نهادها و سازمانها از قبیل مرکز فوریت‌های پزشکی، شرکت‌های بار ومسافر، هلال‌احمر و صنایع بزرگی معرفی شده‌اند .

طبق این سند، اصفهان در ۵ کریدور شمال – جنوب که ارتباط کشورهای شمال اروپا و کشورهای حوزه اقیانوس هند را برقرار می‌کند ، کریدور آلتید که ارتباط کشورهای شمال شرق آسیا را با کشورهای ترکیه وشمال اروپا برقرار می‌کند ، کریدور شرق – غرب که همان جاده ابریشم نام دارد، کریدور بزرگراه آسیایی که عبور از ۳۲ کشور آسیایی از آن طریق انجام می‌شود و کریدور ترانزیت شرق که از چابهار به باجگیران در شمال کشور و از جندق در استان اصفهان می‌گذرد قرار گرفته که راه‌های اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است .

در این سند ۱۹ شاخص به عنوان اولویت‌های مهم در وضعیت حمل ونقل و راه‌ها موثر دانسته شده که شامل: افزایش آزادراه و بزرگراه، افزایش راه اصلی ، افزایش راه روستایی، تعریض راه، احداث کمربندی، بهبود کیفیت راه روستایی، افزایش ایمنی راه، ایجاد مسیر ویژه دوچرخه و عابرین، ایجاد مجتمع‌های خدماتی و رفاهی کامل، ایجاد مجتمع‌های خدماتی ورفاهی سبک، ایجاد بنادر خشک، ایجادشهرک‌های حمل ونقل، احداث پایانه‌های حمل ونقل و مسافر، ایجاد حمل ونقل ترکیبی مسافر، ایجادحمل ونقل ترکیبی بار، گسترش شبکه ریلی، دوخطه کردن شبکه ریلی، ایجاد شبکه ریلی سریع‌السیر و راه‌اندازی قطار حومه‌ای می‌باشد .

حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در این باره گفت: این شاخص‌ها نقشه راهی است تا بتوان در راستای آن‌ها پروژه‌ها را تعریف و اولویت‌بندی نماییم .

وی درخصوص پروژه‌های مصوب شده در سفر ریاست جمهوری به استان گفت : درسال گذشته ۵۰ درصد اعتبارات تخصیص داده نشد ولی با این حال عملیات اجرایی پروژه‌ها نزدیک به ۱۰۰ درصد انجام شد که امید است با تامین اعتبارات لازم در سال ۹۵ بتوان این پروژه‌های تعریف شده را به بهره‌برداری رساند .

غلامی افزود: لازم است تا به مقوله ایمنی در جاده‌ها بیشتر توجه شود تا روند معمول کاهش تصادفات تغییر یابد و این کار با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام‌پذیر خواهد بود.

مدیرکل راه وشهرسازی یکی از چالش‌های پیش رو در وقوع تصادفات را عدم وجود ورودی و خروجی‌های ایمن واستاندارد در جایگاه‌های سوخت و شهرک‌های صنعتی عنوان کرد وگفت: متاسفانه برخی ورودی وخروجی‌های جایگاه‌های سوخت در سطح راه‌های استان از ایمنی لازم برخوردار نیست و راه‌های دسترسی مناسبی ندارند که باعث وقوع تصادفات فوتی وجرحی شده که با توجه به مصوبات قبلی کمیسیون ایمنی راه‌های استان در صورت عدم اقدام لازم جهت ایمن‌سازی، اقدام قانونی لازم در این خصوص انجام خواهد شد .

در پایان گزارشی از سازمان بهداشت جهانی در خصوص وضعیت راه‌ها گزارش شد که طبق آمار علیرغم افزایش ۴ درصدی جمعیت و ۱۶ درصدی وسایل نقلیه، آمار کشته‌شدگان جاده‌ای ثابت مانده واین نشان از این است که اقدامات ایمنی ناجی جان انسان‌هاست .

طبق این گزارش ۵ عامل موثر در بحث وقوع حوادث رانندگی عبارتند از سرعت، مشروبات الکلی، کلاه ایمنی موتورسواران، کمربند ایمنی و صندلی محافظ کودک  که نگاه وتوجه ویژه به آنها باعث کاهش آمار تصادفات می‌باشد.

نظر شما