شناسهٔ خبر: 24202 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دیدگاه‌های استاندار و فرماندار کردستان درباره حاشیه‌نشینی؛

لزوم بازنگری در قانون حمایت از بافت‌های ناکارآمد کردستان/ تلاش برای ایجاد زمینه‌های حضور دستگاه‌ها در محلات/ ارتباط بورس زمین و مسکن با افزایش حاشیه‌نشینی

کردستان استاندار کردستان با تأکید بر لزوم بازنگری در قانون حمایت از بافت‌های ناکارآمد کردستان بیان کرد: باید برای تحقق این امر و همچنین حضور هرچه سریعتر تمامی دستگاه‌ها در محلات هدف بررسی‌های لازم انجام شود.

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص وضعیت فعلی حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی در این استان بیان کرد: تعدادی از شهرستان‌های استان ازجمله سنندج، سقز، بانه و مریوان دارای مشکلات جدی در حوزه حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند که این مشکلات به صورت نواحی منفصل و متصل شهری دیده می‌شود.

زاهدی مهاجرت، کم بودن درآمد مردم و عدم توانایی آنها در تهیه مسکن را دلایل اصلی کشیده شدن افراد به سمت حاشیه شهرها دانست و افزود: عواملی مانند فقر و کم بودن درآمد در بسیاری از موارد باعث مهاجرت معکوس از مرکز به حاشیه شهرها نیز می‌شود.

وی آغاز برنامه‌های مربوط به حوزه توانمندسازی را در استان کردستان مربوط به سال ۸۳ دانست و گفت: طی دو سال اخیر وزارت راه و شهرسازی توجه جدی به این حوزه داشته و تصمیماتی نیز اتخاذ کرده است که تعیین تکلیف محلات پیرامون محدوده شهر سقز (تازه آباد) و تصویب الحاق آن به شهر، تصویب طرح جامع ناحیه منفصل نایسر و تهیه طرح شهرسازی یکپارچه برای بانه که ساخت و ساز غیرمجاز فراوانی نیز دارد، از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

استاندار کردستان همچنین اضافه کرد: مواردی از جمله بازنگری در قانون حمایت از بافت‌های ناکارآمد و ارائه اختیارات به مدیران محلی، هماهنگی بین بخشی جهت تحقق مدیریت یکپارچه شهری، ایجاد سازو کارهای اجرایی برای کنترل معاملات غیرقانونی و ایجاد زمینه‌های حضور دستگاه‌ها در محلات از جمله پیشنهادهایی است که مسئولان استانی در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار خواستار بررسی آن هستند.

محمد ابراهیم زارعی فرماندار شهرستان سنندج  نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اعلام کرد: یکی از شهرهای پرحاشیه و دارای سکونتگاه غیررسمی در کشور، سنندج است. درحال حاضر سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر که به نام نواحی منفصل شهری نیز معروف هستند دارای حدود ۷۲ هزار نفر جمعیت هستند.

زارعی در ادامه پر رونق بودن بورس زمین و مسکن در برهه‌ای از زمان را از دلایل اصلی افزایش حاشیه‌نشینی و ساخت و ساز غیرمجاز در کشور به ویژه استان کردستان دانست و گفت: در این زمان بسیاری از مردم خرید زمین و ساخت و ساز در آن را بهترین اقدام برای سرمایه‌گذاری می‌دانستند که خزید اراضی حاشیه‌ای با قیمت پایین بهترین انتخاب برای آنها به شمار می‌رفت.

 وی همچنین موارد دیگری از جمله عدم برخورداری روستاهای این استان از راه ارتباطی مناسب، فقر ونبود امکانات را دلایل دیگری در ایجاد سکونتگاه‌های غیر رسمی در این منطقه اعلام کرد و افزود: طبیعی است که مردم برای رهایی از این موارد شهر به ویژه نواحی حاشیه‌ای را به دلیل ارزان قیمت بودن برای سکونت انتخاب کنند.

فرماندار شهرستان سنندج توانمند کردن افراد از لحاظ مالی و اشتغال‌زایی را یکی از عوامل بسیار با اهمیت در کاهش حاشیه‌نشینی بیانکرد و افزود: قطعا مشکلی که طی مدت طولانی به وجود آمده است را نمی‌توان طی ۲ یا ۳ سال برطرف نمود. این مشکل نیاز به همت، تلاش و کار و توجه بسیاری از سوی تمامی دستگاه‌ها دارد.

این مقام مسئول در ادامه اضافه کرد: براساس جلسات برگزار شده ستاد بازآفرینی استانی در کردستان به این نتیجه رسیدیم که انتخاب یک نماینده از بین خود مردم نه تنها می‌تواند نقش بسیار مؤثری در این حوزه داشته باشد بلکه اعتماد مردم را نیز تا حد زیادی در این بخش جلب خواهد کرد.

وی در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه تزریق اعتبار از سوی دولت مهمترین اقدام  در این بخش به شمار می‌رود گفت: ما باید به کمک این اعتبار در ابتدا اقداماتی اساسی ازجمله بهسازی معابر اصلی و زیرساختی مهم اعتماد مردم را جلب کرده و سپس در ایجاد اشتغال برای آنها با کمک سازمان‌های مردم نهاد در رفع مشکلات موجود تلاش کنیم./

نظر شما