شناسهٔ خبر: 24240 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت

تاکید بر کریدور شمال به جنوب و توسعه ارتباطات به عنوان سیاست کلی کردستان/ دولت ترکیه مسئول تامین امنیت اتباع و ناوگان ایرانی است/طرح جامع سيستم‌های حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای در دست اجرا است

جاده ضرورت توجه به ایمنی حمل‌ونقل به عنوان اولویت ملی، تاکید بر کریدور شمال به جنوب و توسعه ارتباطات به عنوان سیاست کلی کردستان، دسترسی ایران به بازار اوکراین با فعال کردن کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، ضرورت توجه وتعهد دولت ترکیه نسبت به امنیت ناوگان و اتباع ایرانی، برگزاری دومین همایش ملی ITS در سال جاری، مدیریت مرزها و بی‌ربط بودن مشکل قاچاق به موضوع حمل و نقل، از مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

 

حسن روحانی رییس جمهوری

خسارت بزرگ فقدان این جوانان پاک‌نهاد و فرزندان غیور ملت که لباس پاسداری از میهن پوشیده و بعد از دوران آموزشی و در آستانه لیالی مبارک قدر عازم دیدار خانواده خود بودند؛ بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی حوزه حمل و نقل را به عنوان اولویتی ملی خاطر نشان ساخت.  ضروری است همه دستگاه‌های دولتی مرتبط و بویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت دفاع امکانات خود را برای رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان و کاهش آلام خانواده‌های این عزیزان به کار گیرند.  اینجانب ضمن تسلیت به ملت شریف ایران، خانواده های داغدیده، نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ برای آن سربازان به حق پیوسته، علو درجات و رحمت واسعه الهی، برای مصدومان حادثه، شفای عاجل و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت می دارم.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی  قطعا کریدور شمال به جنوب و توسعه ارتباطات، سیاست کلی در استان کردستان محسوب می‌شود. به نظر من ارتباطات باید به شعار اصلی این منطقه تبدیل شود. مسئله‌ای که من در وزارت راه و شهرسازی به دنبال ترغیب آن هستم، این است که کریدور شمال به جنوب این استان که از منطقه بازرگان از طریق آذربایجان غربی، کردستان و لرستان به بندر امام خمینی (ره) وصل می‌شود، می‌تواند کریدور توسعه‌ای منطقه محسوب شود. در این کریدور می‌توان از مباحث گوناگونی از جمله بحث حمل و نقلی، تجاری، صنعتی و توسعه فرهنگی صحبت کرد به همین دلیل باید این کریدور را در منطقه فعال کنیم.
امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل اگر کمی جدی‌تر برخورد کنیم و طبق رهنمون وزیر راه و شهرسازی، بازنگری نسبت به جریان حمل و نقل شرق به غرب داشته باشیم و چندین مسیر موازی تعریف کنیم، مشکلات ما رفع خواهد شد.

امکان اتصال بندر پوتی به بورگاس با وجود زیرساخت‌های رو-رو در بلغارستان به راحتی امکان‌پذیر است و با اتصال گرجستان به بلغارستان، شرایط سرویس‌دهی به بندر اودسا در اوکراین از طریق کریدور خلیج فارس-دریای سیاه نیز فراهم می‌شود. این درحالی است که اوکراین تنها از ۲۰ تا ۲۵ درصد از ظرفیت‌های زیرساختی داخل کشور خود استفاده می‌کند. بنابر این با استفاده از این فرصت می‌توان از طریق بنادر اوکراین به ویژه اودسا به بازارهای اروپایی نیازمند استفاده از نفت و فرآورده های نفتی مانند قیر دست یافت.

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در طول یک سال اخیر شاهد حملات متعدد به ناوگان ایرانی در خاک ترکیه بودیم. اما باید در نظر داشت که این حملات مختص ناوگان ایرانی نیست. طبق قانون ترکیه برای دریافت غرامت باید از طریق مراجع قضایی آن کشور اقدام شود و در ایران وزارت امور خارجه مسئول پیگیری این‌گونه مسائل هستند که امیدواریم شکایت شرکت‌ها و آسیب دیدگان حوادث تروریستی به نتیجه برسد. ما انتظار داریم دولت ترکیه که مسئولیت تامین امنیت اتباع و ناوگان ایرانی را بر عهده دارد، احساس تعهد بیشتری کند و اگر بنا بر رای دهی مراجع قضایی ترکیه است، باید از تسریع صدور آرا مراجع و دریافت خسارت آسیب‌دیدگان حمایت کند.    
شهرام آدم نژاد معاون برنامه ریزی سازمان راهداری نخستين همايش سيستم‌های حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای در سال ۹۳ با موفقيت خوب و دست آوردهای قابل قبولی برگزار شد كه با توجه به تجربه موفق حاصل از برگزاری اين همايش، مقرر است در سال جاری نيز دومين همايش ITS برگزار شود.

 در بحث حقوق شهروندی حسب تاكيدات وزير محترم راه و شهرسازي و رياست محترم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، طرح جامع ITS در جاده‌های بين‌شهری تدوين و اين طرح از اولويت‌های مهم برنامه‌های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای است. در حال حاضر پروژه‌ها و طرح‌های توسعه ITS در محورهاي شرياني كشور تدوين و در  دست اجرا است و طبق برنامه تا سال ۱۳۹۷ زيرساخت‌های مربوط به طرح‌ها و پروژه‌هاي ITS در كشور با همكاري ساير سازمان‌های ذيربط  به طور كامل آماده‌سازي خواهد شد.

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری استان‌های جنوبی و شرقی ایران درگیر پدیده قاچاق انسان، سوخت و کالا هستند. این موضوع باید از مراجع دیگری حل شود،  زیرا چگونگی مدیریت مرزها و حل مشکل قاچاق به موضوع حمل و نقل ارتباطی ندارد، اما متاسفانه در اینگونه اتفاق‌ها به حمل ونقل مرتبط می‌شود. حضور این اتباع در اتوبوس تخلف محسوب می‌شود اما اینکه مسافران قاچاق این اتوبوس اتباع بیگانه بودند یا افراد محلی، نقش تاثیرگذاری در تصادف ندارد زیرا علل تصادف موضوع‌های دیگری است که بررسی این موارد را به اظهار نظر کارشناسان موکول کرده‌ایم،
نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران

بارش رگباری باران و تخریب محیط زیست باعث بروز سیلاب در شرق استان تهران به ویژه شهرستان فیروزکوه طی روزهای هفتم و هشتم ماه جاری شده است.  خسارت جدی به ابنیه فنی و راه‌ها وارد نشده است و اقدامات راهداری همچون لایروبی و جمع آوری آب‌های سطحی در دهانه پل‌ها و آب روها در منطقه آب سرد شهرستان دماوند طی ۲۴ ساعت به نتیجه رسیده است، اما عملیات راهداری در فیروزکوه به دلیل مواجهه با آب بردگی و خسارت دیدن پنج راه روستایی ادامه دارد.

عملیات راهداری در شرق استان تهران برای رفع خسارت های سیل زدگی با همت ۳۰ نیروی راهدار و ۱۴دستگاه ماشین آلات راهداری شامل لودر، گریدر و کامیون انجام گرفت.

 

نظر شما