شناسهٔ خبر: 24241 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت

راه آهن از اولویت‌های توسعه کشور است/ ساخت راه‌آهن سریع‌السیر با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت/ برقی کردن قطار تهران- مشهد با هدف ارتقای سرعت به ۲۰۰ کیلومتر/ برگزاری سالانه بیش از ۲۰۰ هزار سفر ریلی برای اردوهای راهیان نور

قطار دیزل جی ام دستیابی ایران به فناوری قطار سریع، ساخت راه آهنی با سرعت ۲۵۰ کیلومتر ، برگزاری سالی ۲۰۰ هزار سفر ریلی برای اردوهای راهیان نور دانشجویی و دانش آموزی، اعلام آمادگی شرکت رجا برای حمل ونقل سربازان وظیفه سراسر کشور، و طرح این مساله که دست دولت‌ برای فاينانس ۵۰ميليارد دلار‌ی پروژه‌ها باز است، از مهمترین عناوین خبری حوزه ریلی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است؛

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی  امضای قرارداد مسیر ریلی تهران-قم-اصفهان و فعال بودن کارگاه ها، تحقق این امر اقدامی بسیار بزرگ بود چراکه به دنبال آن ما برای اولین بار در کشور به فناوری قطار سریع دسترسی پیدا خواهیم کرد که عملیات اجرایی آن حدود ۴۰ ماه به طول خواهد انجامید. برقی کردن قطار تهران- مشهد با هدف ارتقای سرعت به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در دست اقدام است و یادداشت تفاهم این پروژه در سفر رئیس جمهور چین به کشور امضا شد، هم‌اکنون نیز درحال مذاکرات فشرده با این کشور هستیم که امیدواریم به مرحله قرارداد و تأمین مالی ۲ میلیارد دلاری از سوی چین برسیم.
محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن راه آهن در مسیر توسعه قرار دارد و در صدر برنامه های دولت است، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و دستگاه‌های مرتبط، راه آهن یکی از اولویت های توسعه کشور است که برنامه های بسیار خوبی را دولت برای آن طراحی کرده است و در دست اجرا دارد.  راه آهن از اولویت‌های توسعه کشور است و راه آهن سریع السیر با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، برقی کردن راه آهن مسیر تهران به مشهد مقدس با افزایش سرعت ۲۰۰ کیلومتر، اصلاح مسیر و دوخطه کردن خطوط اصلی تنها گوشه‌ای از برنامه‌های توسعه محور در حال اجراست.
محمد راشدی معاون مسافری شرکت راه‌آهن در ۳ سال گذشته با هماهنگی صورت گرفته با ستاد راهیان نور و سازمان بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همه اردوهای راهیان نور دانش آموزی و دانشجویی در مسیرهایی که شبکه ریلی وجود دارد با همکاری همه شرکت‌های مسافری و با قطار مسافری انجام شد.  با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ هزار سفر ریلی برای اردوهای راهیان نور دانشجویی و دانش آموزی انجام می شود، خوشبختانه در طول سه سال گذشته حادثه‌ای در این زمینه در شبکه ریلی رخ نداده است.
حسن موسوی نژاد مدیرعامل رجا هرگاه حادثه‌ای در جاده‌های کشور رخ می‌دهد و جان تعدادی از هموطنان‌مان به خطر می‌افتد؛ متاثر می‌شویم و تاسف می‌خوریم از اینکه چرا فرزندان این کشور اینگونه بی‌دلیل جان خود را از دست می‌دهند. از زمانی که خبر این حادثه را شنیدم بر این نظر شدم که بسیاری از جابجایی‌ها می‌تواند با کمک حمل و نقل ریلی و توسط شرکت رجا انجام شوم تا هم خطرات آن کاهش یابد و هم آسایش جوانان کشورمان که به مناطق مورنظر خود برای طی دوران خدمت اعزام می‌شوند؛ فراهم شود.  به عنوان مدیر شرکت حمل و نقل رجا اعلام آمادگی می‌کنم که با همکاری ستاد نیروهای مسلح، وزارت دفاع و نهادهای مسئول می‌توانیم همه این جابجایی‌ها را توسط قطار انجام دهیم.
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس مجلس دست دولت را براي ۵۰ ميليارد دلار جهت فاينانس كردن پروژه‌ها باز گذاشته است و وزارت راه و شهرسازی با اولويت قرار دادن پروژه‌های ريلي، می‌تواند با استفاده از فاينانس‌ پروژه‌های ريلي را تكميل كند و به بهره‌برداری برساند و قطعاً توسعه ريلی كاهش سوانح رانندگی ‌را به دنبال دارد. خبر دارم كه مديران سيستم حمل و نقل ريلی در صدد هستند همزمان با توسعه خطوط، ‌سرمايه‌گذاران زيادی را به اين بخش دعوت كنند بنابراين اميدواريم در راستای برنامه‌ها و سياست‌های راه‌آهن، ضمن تبادل با كشورهای خارجی بتوانند ميزان ترانزيت را از طريق كريدورهای موجود به كشورهای منطقه افزايش دهند.

 

نظر شما