شناسهٔ خبر: 24359 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بت‌شکن مطرح کرد؛

انتشار ۳ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن با سررسید ۲ سال و سود ۱۸.۵ درصد/ ۲۴ قسطی بودن۵۰ هزار پرونده تسهیلات خرید مسکن

محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک‌مسکن در مراسم رونمایی از انتشار اوراق رهنی بانک مسکن با اعلام سررسید ۲ سال و سود ۱۸.۵ درصد ۳ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی بانک مسکن گفت: مطالبات رهن مشتمل بر ۲۴ قسط از حدود ۵۰ هزار پرونده تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن با میانگین مبلغ ۲۰۵ میلیون ریال و با ۱۴۴ قسط بین ۱۰۵ تا ۱۱۹ ماه تا سررسید هریک از مطالبات باقی‌مانده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن در مراسم رونمایی از انتشار اوراق رهنی ضمن خیر مقدم برای حضور وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد و امور دارایی، مدیرعامل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امروز یکی از عناصر اصلی بازارهای مالی دنیا بازارهای رهن است. ایالات متحده و ژاپن دارای بزرگترین بازار رهن دنیا هستند. ژاپن با ۱۸۰۰، بریتانیا با ۱۵۰۰ و آلمان با ۱۱۰۰ میلیارد یورو سه کشور بزرگ پس از ایالات متحده از حیث اندازه بازار رهن هستند.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: نسبت اندازه بازار رهن به تولید ناخالص داخلی به عنوان شاخص اثرگذاری بازار رهن مبین نسبت ۹۰ درصد برای بریتانیا، ۸۰ درصد برای ایالات متحده، ۶۰ درصد برای اسپانیا و بالای ۴۰ درصد برای کشورهای آلمان، ژاپن و فرانسه است. این نسبت برای کشورهای در حال توسعه‌ای همچون تایلند برابر ۲۰ درصد، مالزی ۳۰ درصد، کره جنوبی ۲۵ درصد و چین ۲۰ درصد است. متاسفانه این نسبت در ایران در حدود ۱۰ درصد است که نشان از عمق ناکافی بازار رهن کشور است.

بت‌شکن افزود: بلندمدت‌بودن تسهیلات رهنی به دلیل ماهیت تامین‌مالی مسکن از یکسو و کوتاه مدت بودن غالب سررسید سپرده‌های نظام بانکی از سوی دیگر، ریسک عدم تطابق سررسید دارایی‌ها و بدهی‌ها را برای غالب بانک‌های کشور به ارمغان می‌آورد.

وی گفت: بانک مسکن با ۱۲۲ هزار میلیارد تومان مانده ناخالص تسهیلات به نظر می‌رسد که بزرگترین تسهیلاتی شبکه بانکی و در عین حال با حدود ۴.۵ میلیون پرونده تسهیلاتی زنده مردمی ترین شبکه تسهیلاتی و با نسبت مطالبات غیرجاری زیر ۳ درصد در بخش مسکن و با پوشش وثیقه ملکی سهل البین، مستحکم‌ترین شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: به دلیل نوع عقود مبادله‌ای در بانک بویژه عقد فروش اقساطی مسکن، بانک با یک جریان نقدی مستمر و قابل برنامه‌ریزی ناشی از وصول اصل و سود تسهیلات مواجه است که خود به خود این موضوع در نظام بانکی بی‌نظیر است.

بت شکن ادامه داد: یکی از وظایف ذاتی هر بانک تقویت ظرفیت تسهیلات‌دهی از طریق تجهیز منابع و خلق اعتبارات است و لذا به نظر می‌رسد انتشار اوراق رهنی مسکن به پشتوانه یک دارایی محکم و با جریان نقدی باثبات می‌تواند سهم بسزایی در تامین مالی مسکن ایفا کند.

وی افزود: بانک مسکن با همکاری بسیار ارزشمند و صمیمی بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی در راستای بند الف ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مبنی بر ایجاد بازار رهن ثانویه و انتشار اوراق رهن مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی و راه اندازی نخستین شرکت تامین سرمایه تخصصی برای نخستین بار مبادرت به انتشار اوراق رهنی مسکن به مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال با سررسید ۲ سال و سود ۱۸.۵ درصد کرده است.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: مطالبات رهن موضوع مورد انتشار، مشتمل بر ۲۴ قسط از حدود ۵۰ هزار پرونده تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن با میانگین مبلغ ۲۰۵ میلیون ریال و با ۱۴۴ قسط بین ۱۰۵ تا ۱۱۹ ماه تا سررسید هریک از مطالبات باقی‌مانده و وثایق در رهن بانک به ارزش میانگین حدود یکهراز میلیون ریال و متوسط نسبت مبلغ تسهیلات به ارزش وثیقه حدود ۲۰ درصد است.

بت‌شکن گفت: ایفای نقش بانی، ضامن و وصول مطالبات به عهده بانک مسکن و متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان آن شرکت تامین سرمایه بانک و عامل فروش نیز شرکت کارگزاری بانک‌مسکن است.

وی در پایان افزود: امیدواریم این نخستین عرضه اوراق رهنی مسکن، تجربه موفقی از همکاری بازار پول و سرمایه جهت تجهیز منابع بلندمدت بخش مسکن باشد. برنامه بانک مسکن در سال جاری انتشار ۱۰۰ هزار میلیارد اوراق رهنی مسکن است که امیدواریم با همکاری بانک‌مرکزی و سازمان بورس در مرحله دوم اقدام به انتشار ۱۰ هزار میلیارد اوراق در فاز بعدی خواهیم کرد.

گفتنی است در مراسم رونمایی از انتشار اوراق رهنی بانک مسکن، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی، ولی‌الله سیف مدیرعامل بانک مرکزی، محمد فطانت رئیس سازمان بورس، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و محمدهاشم بت شکن حضور داشتند. /

نظر شما