شناسهٔ خبر: 24466 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

عرفانیان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

شناسایی مشکلات، اولویت‌بندی و ایجاد راهکار قانونی، سه هدف اصلی بخش امور بانوان / راه‌اندازی کمیته‌های علمی به اقدامات حوزه بانوان وزارت راه و شهرسازی اعتبار می‌بخشد

منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان شناسایی مشکلات، اولویت‌بندی و ایجاد راهکار قانونی برای رفع چالش‌ها را سه هدف اصلی بخش امور بانوان اعلام کرد و گفت: راه‌اندازی کمیته‌های علمی نیز اقدامی موثر در اعتبار بخشیدن به اقدامات حوزه بانوان وزارت راه و شهرسازی بود.

منا عرفانیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص عملکرد بخش امور بانوان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: یکی از اقداماتی که از زمان ایجاد این بخش و شروع جدی فعالیت‌های ما در این حوزه انجام گرفته تثبیت رویکرد جدید وزارتخانه در این راستاست. نظم دادن به وضعیت اطلاعاتی کارکنان و کاربران زن وزارت راه و شهرسازی و پیدا کردن ساختارهایی برای حل مشکلات این حوزه و تبدیل آنها به یک قانون و سیاست از اهداف مهم ما در این حوزه محسوب می‌شود.

عرفانیان با بیان اینکه سعی در احصاء حقوق زنان در چارچوب وظایف وزارت راه و شهرسازی و همچنین توانمندسازی و پیگیری مطالبات زنان شاغل در وزاتخانه دو اقدام مهم صورت گرفته از سوی این بخش در چهار ماه گذشته به شمار می‌رود گفت: در بحث احصاء حقوق کاربران زن وزارت راه و شهرسازی اقدامات بسیاری تحت سه عنوان حق زن به شهر، حق زن به دسترسی ایمن و حق زن در سکونتگاه‌ها انجام گرفته است که شناسایی مشکلات، اولویت‌بندی و تدوین قوانین لازم برای رفع آنها هدف اصلی به شمار می‌رود.

وی در این خصوص افزود: در خصوص پیگیری مطالبات زنان شاغل در وزارتخانه نیز در ابتدا سعی در شناسایی مشکلات  و اولویت‌بندی آنها داشته و سپس به دنبال راهکارهای مناسب برای رفع آن ها هستیم که تا کنون فعالیت‌های خوبی در این بخش نیز به انجام رسیده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در بخش دیگری از سخنانش راه‌اندازی کمیته‌های علمی را یکی دیگر از اقدامات بسیار مؤثر دراین حوزه دانست و اضافه کرد: تشکیل این کمیته‌ها در اعتبار بخشیدن به تصمیماتی که در این حوزه اتخاذ می‌شود بسیار مؤثر است چرا که ما اعضای این کمیته‌ها را تمامی از بین اساتید دانشگاه و متخصصان این حوزه انتخاب کرده‌ایم تا بتوانند راهکارها و ایده‌های روشنی را در این خصوص ارائه دهند.

وی همچنین تهیه بانک اطلاعاتی را نمونه‌ای دیگر از فعالیت‌های در دست انجام حوزه امور بانوان وزارت راه و شهرسازی خواند و افزود: ما در این بخش از تمامی حوزه‌های تخصصی (که در خارج از محیط وزارت‌خانه چه در بخش‌های داخلی در این حوزه فعالیت داشته‌اند) درخواست کرده‌ایم تا با ارسال این مطالب ما را در تهیه این بانک اطلاعاتی کمک کنند.

عرفانیان با تأکید براینکه این بانک اطلاعاتی تحت نظارت اعضای کمیته علمی و کاملا هدفمند در حال تهیه است گفت: تشکیل کمیته‌های تخصصی با عضویت نمایندگان زن دستگاه‌های تابع وزارت راه و شهرسازی را اقدام دیگری از سوی این بخش بوده که تا کنون سه جلسه از آنها را تشکیل داده‌ایم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان ضمن اشاره به گستردگی وظایف وزارتخانه تأکید کرد: ما به دلیل این گستردگی وظایف، بدون شک با برگزاری تنها یک شورای هم‌اندیشی مشاوران امور بانوان نمی‌توانستیم به نتایج عملیاتی خوبی دست پیدا کنیم، به همین منظور کمیته‌های تخصصی را در سه حوزه راه، مسکن و شهرسازی و مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل داده و در محیطی دوستانه و تخصصی‌تر به بررسی جزئیات مربوط به هر حوزه پرداختیم.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: شناسایی مشکلات، بررسی کارشناسانه موضوعات و اعلام نتایج به ستاد، تشکیل هسته‌های فکری و تهیه تحلیل‌های آماری از زنان شاغل در وزارت راه و شهرسازی اقدامات مهمی است که درحال حاضر در این کمیته‌ها در حال انجام خواهد بود.

عرفانیان ترویج و آگاهسازی را امری جدی و تأثیرگذار در بخش امور بانوان اعلام کرد و گفت: ما باید از سطح مدیران ارشد تا مردم را نسبت به برخی اطلاعات آگاه کنیم، چراکه برای تحقق اهداف بخش امور بانوان باید در ابتدا اقدامات لازم برای توجیه و آگاهی تمامی کنش‌گران انجام شود.

وی در پایان از همکاری و روابط خوب وزارت راه و شهرسازی با سایر دستگاه‌ها از جمله معاونت امور بانوان ریاست جمهوری و شهرداری در بخش امور بانوان خبر داد و گفت: تا کنون اقدامات خوبی در این حوزه انجام گرفته است که جدیت بخشیدن به امور بانوان و پیگیری مشکلات و سعی در ایجاد راهکاری قانونی برای آنها مهمترین نتیجه آن محسوب می‌شود./

نظر شما