شناسهٔ خبر: 24510 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

دو پیشنهاد مرکز تحقیقات برای تشدید نظارت بر ترابری اکیپ‌های بزرگ و ناوگان جاده‌ای/ برنامه اجرایی ایمنی آماده می‌شود

محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کمیسیون ایمنی راه‌ها از سوی مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیشنهاد شد، نظارت بر ناوگان ترابری سربازان و رانندگان مسیرهای دارای پتانسیل قاچاق تشدید شود.

محمد شکرچی زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پشنهادهای ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها برای جلوگیری از تکرار حادثه سقوط اتوبوس حامل سربازان در محور نی‌ریز اظهار داشت: در کمیسیون ایمنی راه از سوی این مرکز پیشنهاد شد؛ به ترابری اکیپ‌های بزرگ مانند راهیان نور و جابجایی سربازان از پادگان ها اهمیت ویژه‌ای داده شود و سیستم های اتوبوسرانی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند از کنترل و نظارت مضاعف برخوردار شوند.

وی افزود: همچنین با توجه به وجود دو تبعه خارجی همراه مقداری کالای قاچاق(سیگار و انبه) در اتوبوس حادثه نی‌ریز، پیشنهاد شد در مناطقی که پتانسیل و ظرفیت قاچاق بیشتری وجود دارد برای رانندگان شرایط سختگیرانه‌تری در نظر گرفته شود تا میزان حوادثی از این قبیل کاهش یابد. زیرا گزارش به دست آمده حاکی از اضافه وزن اتوبوس به دلیل مسافر  و بار اضافی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص سهم تقصیر وزارت راه و شهرسازی در حادثه نی ریز تصریح کرد: اتوبوس حادثه نی‌ریز با تعداد مسافر بیش حد از مقابل پاسگاه عبور کرده است. اما باید در نظر بگیریم چگونه می‌توانیم همانند کشورهای پیشرفته در زمینه ایمنی با ارائه نظرات کارشناسی و عالمانه، ضوابط قوی‌تر و قابل استناد تری ارائه کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه "توجه به مساله ایمنی در کشور بسیار ضعیف است" گفت: حدود ۵۰ نفر در شبانه روز جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست می‌دهند اما علت اهمیت حادثه نی ریز، جان باختن سربازان جوانی است که خانواده‌های آنها به سیستم ترابری ارتش اعتماد و انتظار داشتند اتوبوس در نظر گرفته شده از استاندارد قابل قبولی برخوردار باشد.  البته استانداردها نقض نشده است اما نشان می‌دهد که حداقل استاندارد باید افزایش یابد و اگر می‌خواهیم به یک شرکت مسافربری اجازه حمل و نقل بار و مسافر دهیم باید نظارت جدی‌تری داشته باشیم.

شکرچی زاده در پایان خاطرنشان کرد: ما در حال تهیه برنامه اجرایی (action plan) ایمنی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هستیم و جزئیات ریز حادثه "نی‌ریز" به عنوان یک اتفاق پندآموز استفاده خواهد شد.

نظر شما