شناسهٔ خبر: 24611 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اعلام کرد:

سکونت نیمی از جمعیت سنندج، در ۱۸ درصد از مساحت شهر/ نواحی منفصل شهری دغدغه دایمی مدیران شهری سنندج/ تأثیر چشمگیر واگذاری اختیارات به مدیران استانی در توسعه شهری

امیر قادری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با تأکید بر اینکه درحال حاضر نیمی از جمعیت شهر سنندج تنها در ۱۸درصد از مساحت کل شهر زندگی می‌کنند گفت: واگذاری برخی اختیارات در حوزه قیر و زمین بدون شک در توسعه شهری بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

امیر قادری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدامات انجام شده در سکونتگاه‌های غیررسمی شهر سنندج بیان کرد: سنندج دارای جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفری است که درحال حاضر ۵۰ درصد آن تنها در ۱۸ درصد از مساحت کل شهر زندگی می‌کنند.

قادری در ادامه با تأکید براین که این امر خود نشان‌دهنده درصد بالا و نگران‌کننده جمعیت اسکان‌نشین غیررسمی در سنندج به شمار می‌رود گفت: در اطراف این شهر محلاتی در حال شکل‌گیری هستند که با نام نواحی منفصل شهری رشد کرده  و در نهایت به یک معضل و دغدغه اساسی برای مدیریت شهری تبدیل شده‌اند.

وی همچنین در این خصوص افزود: ما با تشکیل جلسات ستاد بازآفرینی در استان تلاش کردیم مشکلات را به حداقل ممکن برسانیم که اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام داده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با بیان این مطلب که در گذشته نزدیک به  ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات بانک جهانی در شهر سنندج برای اجرای پروژه‌های بهسازی و بازگشایی معابر، پروژه‌های فرهنگی و آموزشی داخل بافت‌های هدف هزینه شده است گفت:  در این خصوص شهرداری نیز نزدیک به ۱۱۰ میلیارد تومان در این نواحی هزینه کرده و از طرفی دیگر در ارائه خدمات به ساکنان محلات هدف نیز مبالغ بالایی بالغ بر ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان صرف کرده است که امید داریم این روند نیز ادامه پیدا کرده و مشکلات موجود هرچه زودتر به پایان رسد.

این مقام مسئول تصمیم اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ارائه برخی اختیارات در حوزه قیر و زمین را به استاندار اقدامی بسیار مؤثر و به جا دانست و گفت: قطعا با واگذاری برخی اختیارات به مدیران استانی می‌توانیم در توسعه استان مؤثر بوده و در این راه گام‌های جدی را برداریم.

قادری همچنین اضافه کرد: درحال حاضر با توجه به نتایج ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری خوشبختانه علاوه بر بعد فیزیکی به بعد اجتماعی فضای شهری نیز توجه می‌شود.

وی ضمن اشاره به پتانسیل‌های ارزشمند و نیروی کار ارزان موجود در این مناطق نیز بیان کرد: در بسیاری از مواقع این حاشیه شهرها هستند که به مراکز شهری و استانی خدمت‌رسانی می‌کنند و این نکته بسیار مهم و قابل تأملی است.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: بحث جدید تامین اعتبار برای طراحای توسعه شهری با رویکرد بازآفرینی نیز اقدام بسیار خوبی است که قرار شد مورد پیگیری قرار گرفته و استان کردستان به عنوان پایلوت درنظر گرفته شود.

قادری در پایان فقر، عدم توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی در شهر و مهاجرت از روستا به شهرها را دلایل ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی اعلام کرد و گفت: ما برای مقابله با این معضل باید ابتدا به فکر اشتغال این افراد باشیم و موقعیت مناسبی در حوزه کاری آن‌ها ایجاد کنیم./

نظر شما