شناسهٔ خبر: 24624 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بهره برداری از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه تا پایان سال در کشور

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه تازه احداث کشور در سال جاری به بهره برداری می رسد.

علی نورزاد روز شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان مراغه با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ هزار کیلومتر راه سازی در قالب ۱۱۹ طرح در حال اجراست، افزود: این وزارتخانه برای ادامه عملیات احداث این طرح ها ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در بودجه سال ۹۵ درخواست کرده است.

وی اظهار کرد: طبق زمانبندی و برنامه بودجه دولت حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در قالب طرح اقتصاد مقاومتی از کل ۳۰ هزار کلیومتر راه در حال احداث، تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

نورزاد، ادامه داد: ادامه اجرای برخی طرح ها از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است که آزاد راه مراغه - هشترد جزو این طرح هاست و سعی می شود با وجود کمبود نقدینگی دولت، اعتبار مورد نیاز برای ادامه آن تصویب شود.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه نیز در این جلسه گفت: احداث آزاد راه مراغه - هشترود از آرزوهای دیرینه مردم این منطقه است تا کریدور تردد شهرستان های جنوب آذربایجان شرقی و غربی با حوادث کمتری روبرو شود.
ظفر محمدی با بیان اینکه در سال جاری۳۰ تصادف منجر به فوت در این محور رخ داده است، افزود: انتظار می رود وزارت راه و شهرسازی تاکید ویژه ای برای ادامه این طرح داشته باشد.

وی اظهار کرد: هم اکنون تملک قطعه اول (۲۶ کیلومتر از سمت مراغه) به صورت کامل با ۸۷ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده انجام و ۳۱ میلیارد ریال به صاحبان املاک پرداخت شده است.

فرماندار ویژه مراغه یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی ۴۹ میلیارد ریال به صاحبان اراضی تملک شده بدهی دارد که این مساله باعث رنجش مردم و مانعی برای تملک زمین های قطعه های دوم و سوم شده است.

محمدی، ادامه داد: فراخوان مناقصه قطعه های دوم به طول ۱۸ کیلومتر و سوم به طول ۲۴ کیلومتر منتشر شده است و امید می رود با تخصیص اعتبارها و مشارکت بخش خصوصی، اجرای این قطعه ها نیز به زودی به اتمام برسد.

وی خواستار تخصیص اعتبار لازم برای اجرای طرح روکش محور مراغه - هشترود و تعیین رمپ ورود و خروج به شهر خداجو شد.

عملیات احداث آزاد راه مراغه - هشترود خرداد سال گذشته با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به صورت رسمی آغاز شد و اجرای این طرح زمینه توسعه پایدار و توسعه حمل و نقل زمینی شهرستان های جنوب استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و شمال کردستان را فراهم می کند.

این طرح به طول ۹۲ کیلومتر در قالب سه قطعه اجرا می شود که برای اجرای قطعه اول آن به طول ۲۶ کیلومتر در مدت ۳۰ ماه، یک هزار و ۱۱۵ میلیارد و ۴۹۶ میلیون ریال پیش بینی شده بود.

عملیات این طرح شامل ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری، شش میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۷۵۰ متر مکعب زیرساخت و ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی است.

با اجرای آزاد راه مراغه - هشترود، طول این مسیر ۹ کیلومتر کاهش می یابد و در طول بهره برداری ۲۰ ساله این آزاد راه، حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.

محور فعلی مراغه - هشترود به طول ۱۰۱ کیلومتر با پیچ های خطرناک از دو شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد و با آن که بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.

طبق آمار پلیس راه کشور، در پنج سال گذشته حدود ۸۰۰ نفر از جمله شش نفر از کارکنان و معلمان بخش نظرکهریزی و چند استاد دانشگاه در این محور کشته و زخمی شده و یک هزار و ۶۲ خودور نیز در این محور خسارت دیده است.

شهرستان مراغه با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۷ کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

نظر شما