شناسهٔ خبر: 24823 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

جزئیات تلاش هیات اعزامی وزارت راه و شهرسازی به یزد/ بررسی و تحلیل ریزش ساختمان در یزد/ وظایف جامعه مهندسی ساختمان درس آموزی از حوادث و جلوگیری از تکرار است

یزد ریزش ساختمان و حوادث ساختمانی در تیرماه سال جاری در شهرهای یزد و مشهد در حالی موضوع موردبحث دست‌اندرکاران ساختمانی بوده که جامعه مهندسی و در راس آن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بررسی علل حادثه تلاش در جهت درس‌آموزی از آن حوادث را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با ریزش ساختمانی در نیمه تیرماه سال جاری در شهر یزد که متاسفانه به مرگ یک نفر منجر شد، بررسی برای دلایل وقوع حادثه و عبرت‌آموزی از آنها در وزرات راه و شهرسازی قوت گرفت. در پی این حادثه دلخراش و تاسف‌برانگیز که جان یک شهروند یزدی را گرفت هیات‌اعزامی از ستاد وزارت راه و شهرسازی علاوه بر حضور در محل ساختمان و بررسی فنی و کارشناسی آن، جلسه‌ای نیز با معاون عمرانی استانداری یزد، شهردار یزد و رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان یزد داشت. همچنین تشکیل جسات جداگانه برای بررسی علل حادثه با مهندس ناظر و مجری ساختمان نیز از دیگر اقداماتی بود که هیات اعزامی وزارت راه و شهرسازی در دستور کار خود قرار داد.

 

گفتنی است سلسله جسات ایمنی ساختمان‌ها و تلاش برای رعایت قوانین و ضوابط در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و همچنین معاونت شهرسازی و معماری در مورد مسائل شهرسازی و تطابق طرح‌های جامع و تفصیلی ادامه دارد.

منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های‌مهندسی و تشکل‌های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و در بیان جزئیات بازدید خود از ساختمان فروریخته در حین ساخت در شهر یزد ضمن اظهار تاسف از وقوع این حادثه و بویژه فوت یک کارگر گفت: مهم ترین وظیفه جامعه مهندسی در چنین وقایعی درس‌آموزی برای جلوگیری از تکرار آنهاست.

 

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی که در راس هیاتی به دستور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای بررسی چگونگی موضوع به شهر یزد عزیمت کرده بود ادامه داد: تعیین مقصر یا مقصران حادثه، برآورد خسارت و مجازات عاملات برعهده دستگاه قضایی است. لکن دستگاه‌های اجرای و جامعه مهندسی موظفند با بررسی علل وقوع حوادث، ترتیبات لازم را در ضوابط و مقررات ساختمان و شهرسازی و همچنین اجرای دقیق و کامل آنها معمول دارند.

شیبانی اصل درباره ساختمان فروریخته یزد گفت: اشکالاتی از منظر عدم تطابق اجرا با پروانه صادره و مشخصات ضمیمه آن از جمله نقشه های منضم به پروانه ساختمان و روش اجرای فنی وجود داشته است که همه آنها می تواند به جدیت بررسی شود و فارغ از بحث تعیین تقصیر و مقصر که برعهده مرجع قضایی است، اصلاح یا برقراری ترتیبات جدید در روش های اداری، اجرایی و فنی از منظر علت یابی مدنظر قرار گیرد. /

 

نظر شما