شناسهٔ خبر: 24890 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل ریلی در هفته ای که گذشت:

امضای بیانیه مشترک آغاز پروژه قطار سریع‌السیر میان ایران و ایتالیا/ راه آهن به تعهدات خود در قبال مناطق ۱۷ و ۱۸ عمل کرده است/ذوب‌آهن هنوز ریلی تولید نکرده است/ پیشرفت فیزیکی۸۵ درصدی راه‌آهن قزوین-رشت/ سهم ۶میلیون نفری تابستان از مجموع مسافران امسال رجا/ جزییات حادثه خروج واگن باری در ایستگاه زاگرس

قطار- مسافران را‌آهن امضای بیانیه مشترک آغاز پروژه قطار سریع‌السیر میان ایران و ایتالیا به نمایندگی وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر زیرساخت ایتالیا در خطوط مختلف بی شک مهم ترین خبر ریلی هفته گذشته است. اما اقدامات مثبت و قابل توجهی نیز در سطح داخلی برای سفرهای تابستانی و جابجایی کالا انجام شد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به غیر از اخبار مربوط به سفر عباس آخوندی به شهر رم ایتالیا و امضا بیانیه با وزیر ساخت ایتالیا در مورد احداث قطار سریع السیر، جدیت آذربایجان بریا فاینانس 500 میلیون دلاری راه آهن رشت-آستارا نیزاز اهمیت ویژه ای برخوردار است که هم اکنون از سوی  مسئولان شرکت ساخت در حال بررسی است.

مهمترین اخبار ریلی هفته گذشته را می توانید در زیر مشاهد کنید:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

در  گفت و گو میان دو کشور طرفین ضمن حمایت از فعالیت شرکت های ایتالیایی در اجرای پروژه های ریلی در ایران، از امضای سند پیشرفت همکاری شرکت راه آهن ایران و ایتالیا (در مورد ایجاد خطوط سریع السیر در مسیر قم- اراک، تهران- همدان، مرکز تست راه آهن، اجاره به شرط تملیک ۲۲ رام قطار سریع السیر برای مسیر تهران- اصفهان و خرید ۵۰۰ واگن مسافری از شرکت های ایتالیایی، برگزاری دوره های آموزشی) ابراز خرسندی و بر اجرای مفاد آن تأکید کردند.

محسن پورسیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن

شرکت راه آهن به تعهدات خود در قبال  خط  قطار عبوری از  جنوب مناطق ۱۷ و ۱۸ شهداری تهران عمل کرده اما شهرداری هنوز تعهداتش را اجرایی نکرده است.

باید خط سه مترو به صورت مستقیم به سکوهای راه آهن متصل شود در حالیکه امروز تنها یک ورودی در حیاط راه آهن در خط سه مترو در نظر گرفته شده است. در شهر ری نیز باید ایستگاه راه آهن با خطوط یک و شش ایستگاه مکمل داشته باشد تا از این طریق تعامل مناسب بین بخش‌های مختلف حمل و نقل پایتخت برقرار شود. همچنین ایده‌ای برای احداث ایستگاهی در میدان آزادی داریم تا در این ایستگاه نیز راه آهن با مترو در خط چهار یک ایستگاه مکمل داشته باشد.

علی نورزاد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت

سال گذشته از ذوب آهن اصفهان بازدید کردم و علی رغم اینکه قرار بود زمستان سال گذشته به ما ریل تحویل دهند، هنوز ریلی تولید نکرده‌اند و امسال نیز پیشرفت فیزیکی در کار نداشته‌اند.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن از قرارداد برای خرید ریل از کشور هندوستان خبر داده و عنوان کرده بود که حمایت از تولید داخل در اولویت قرار دارد. به طبع ما نیز چند مذاکره برای خرید ریل از خارج داشته‌ایم اما قراردادی منعقد نشده است تا پروژه‌ها که قرار است کاربر نهایی آن مردم باشند زمین نماند و شرکت ذوب‌آهن نیز به وعده‌های خود عمل کند.

سید مسعود نصر آزادانی معاون ساخت و توسعه راه آهن

در سه ماه اول امسال علی‌رغم بی‌پولی، تمام کارگاه‌های ساخت راه آهن قزوین-رشت،  فعال و پیشرفت فیزیکی کار به گونه‌ای بود که ۲۷۰ متر حفاری تونل و ۱۰۹۶ متر عمليات لاينينگ انجام شد و از ۲۲ کیلومتر تونل موجود در این مسیر، مجموع حفاری تونل‌ها به ۲۰ کیلومتر رسید و نزدیک به ۱۸ کیلومتر عملیات لاینینگ نیز انجام شد.

 این پروژه دارای ۱۳ کیلومتر پل خاص است و علی‌رغم اینکه به لحاظ ژئوتکنیکی و از نظر لغزش، رانش و ناپایداری در منطقه منجیل مشكلات اجرايی زيادی مطرح است، پیشرفت فیزیکی در زیرسازی ابنیه فنی به بیش از ۸۷ درصد رسیده است.

سیدحسن موسوی نژاد مدیرعامل رجا

این شرکت در سال جاری حدود ۱۶ میلیون مسافر جابه‌جا خواهد کرد که ۶میلیون نفر از آن، سهم مسافران تابستانی خواهد بود

رجا برای جابه‌جایی مسافران آمادگی کامل دارد از تمام ظرفیت موجود برای جابه‌جایی مسافران استفاده خواهیم کرد.

سید حسین مرتضوی سرپرست راه آهن زاگرس

از زمان خروج واگن از خط تا آزاد شدن خط در مجموع ۵ساعت زمان صرف شد که تنها ۲۵ دقیقه مربوط به انجام عملیات آزادسازی واگن شد و بقیه آن مربوط به فاصله شهر اندیمشک تا ایستگاه هفت قطار و پیمایش آن ازسوی جرثقیل است.

"چنین حوادثی جزو سوانح درجه دوم در راه‌آهن محسوب می‌شود" متاسفانه برخی افراد در شبکه‌های مجازی با انتشار عکس های تقلبی به دنبال ایجاد حساسیت هستند در حالی که اتفاق هولناکی رخ نداده است و مشکل ما برای جابه‌جایی واگن به دلیل فاصله گرفتن بوژی از خط بود وگرنه با استفاده از دستگاه قورباغه در داخل ایستگاه، واگن را بلند می‌کردیم.

 

نظر شما