شناسهٔ خبر: 24895 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

هیات ۴۳ نفره فعالان اقتصادی ، تجاری ایتالیا در مازندران

بازدید هیات اقتصادی ایتالیایی از بندر امیرآباد بهشهر/ بندر امیرآباد کریدوری شمالی -جنوبی و تنها بندر دارای اسکله رو-رو

نشست اعضای هیات اقتصادی ، تجاری و علمی مارکه ایتالیا همراه مدیر بندر «آنکونا»ی آن کشور عصر پنجشنبه از منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر بازدید کردند.

به  گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این هیات که توسط استاندار مارکه ایتالیا سرپرستی می‌شود، با ورود به بندر امیرآباد بهشهر از تاسیسات و اسکله های مختلف بندر دیدن کردند و از نزدیک با موقعیت مکانی و امکانات دریایی آن آشنا شدند.

فرماندار بهشهر در جریان این بازدید برای هیات تجاری ایتالیایی درباره فعالیت بندر امیرآباد توضیحاتی داد و گفت : منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد بهشهر اکنون دارای یک‌هزار و ۶۰ هکتار وسعت است که تا در طرح توسعه‌ای تا ۲ هزار و ۱۲ هکتار قابل افزایش است.

سیدخالق سجادی با اظهار این که رایزنی ها برای تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد در جریان است، افزود: بیشترین فعالیت این بندر واردات و صادرات محصولاتی همچون غلات ، کاغذ ، سیمان و اقلامی از این قبیل است و رونق گردشگری دریایی نیز در این بندر در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد : قرار گرفتن در جوار تالاب و جزیره میانکاله به عنوان تالاب بین‌المللی از نظر زیست محیطی و گردشگری می‌تواند شرایط مناسبی برای حضور گردشگران از طریق دریا به این منطقه باشد.

مدیر بندر آنکونا استان مارکه کشور ایتالیا هم در نشست با مسئولان استانی و مسئولان بندرامیرآباد بهشهر گفت: بندر آنکونا نیز همچون بندرامیرآباد بهشهر یک کریدور شمال به جنوب است که اسکاندیناوی را به جنوب اروپا متصل می‌کند.

گوئیدو وتورال با بیان این که بندر آنکونا بیشتر در زمینه تفریحی و گردشگری فعالیت دارد، افزود : علاوه بر جا به جایی سالانه یک میلیون مسافر از این بندر به مقاصد مختلف برای گردشگری ، بندر آنکونا در بخش ترانزیت کالا، کانتینر و واردات نفت نیز فعالیت دارد.

معاون بندرامیرآباد بهشهر نیز با اعلام این که بندرامیرآباد بزرگ‌ترین بندر شمال کشور در حوزه دریای خزر است، گفت : امیرآباد سومین بندر کشور به لحاظ وسعت و حجم بارگیری و تخلیه است و تنها بندر دارای اسکله رورو ریلی و پایلوت غلات شمال کشور به شمار می‌رود.

سید جواد اوصیاء افزود : بندر امیرآباد از جمله بنادری است که در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار دارد و با توجه به ناحیه‌بندی‌های مختلف دارای ناحیه اقتصادی، صنعتی، خدماتی و گردشگری است.

وی ظرفیت بارگیری کنونی بندر را ۷.۵ میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت که این ظرفیت تا سال ۲۰۳۰ به ۱۸ میلیون تن در سال می‌رسد.

هیات ۴۳ نفره فعالان اقتصادی ، تجاری و گردشگری و علمی ایتالیا به سرپرستی استاندار مارکه و بانک مارکه برای انعقاد قرارداد همکاری‌های تجاری ، اقتصادی ، صنعتی و تحقیقاتی از سه شنبه شب وارد مازندران شدند.

این هیات علاوه بر دیدار و گفت و گو با مسئولان استان مازندران از جمله استاندار ، مدیران اقتصادی و بازرگانان و تجار استان ، از تعدادی از واحدهای تولیدی در شهرهای مختلف دیدن کردند.
اعضای علمی این هیات دیروز به دانشگاه نوشیروانی بابل رفتند و در آنجا تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه کامرینو و ماجراتای و این دانشگاه صعنتی مازندران امضا شد.

مارکه (Marche) یکی از ۲۰ ناحیه ایتالیا با مساحت ۹ هزار و ۳۳۶ کیلومتر مربع است که در مرکز این کشور قرار دارد و به صورت خود مختار با نوع حکومت جمهوری اداره می شود. این ناحیه از سمت شمال و شمال غرب با ناحیه امیلیا - رومانیا و جمهوری سن مارینو ، از سمت غرب با ناحیه اومبریا ، از جنوب با آبروتزو و لاتزیو و از شرق با دریای آدریاتیک هم مرز است. بر اساس آمار، این ناحیه ایتالیا افزون بر یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از ۱۵۰ هزار شرکت کوچک و متوسط تولیدی و صنعتی در حوزه کشاورزی، صنایع، گردشگری در آن فعالیت دارند.
درآمد این استان در سال از محل صادرات حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

نظر شما