شناسهٔ خبر: 24897 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امینی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

هر پنج سال بودجه عمرانی یک سال صرف جبران خسارت به راه‌های شریانی می‌شود/ تهیه دستورالعمل ریسک‌پذیری شریان‌ها در ۱۰ روز/ دستکاری محیط زیست؛ دلیل اصلی خسارت به راه و ابینه

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «هر پنج سال حدود هزینه یک سال بودجه عمرانی کشور صرف جبران خسارت وارد شده به شریان‌های حیاتی می‌شود» گفت: در صورت صرف ۱۰ درصد از بودجه عمرانی در بهینه‌سازی زیرساخت‌های حمل و نقل می‌توان ۹۰ درصد باقی‌مانده را صرف رفاه مردم کرد.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر تخریب راه و ابینه فنی در زمان بروز مخاطرات طبیعی اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده در مورد سیل‌های اخیر و آسیب‌های وارد شده بر زیربناهای حمل و نقل بیانگر آن است که دستکاری بشر در طبیعت عامل بسیار مهمی در وارد شدن خسارت به زیرساخت‌ها و شریان‌های حمل و نقلی بوده است.

وی افزود: هر پنج سال هزینه حدود یک سال بودجه عمرانی کشور صرف جبران خسارت وارد شده به شریان‌های حیاتی می‌شود؛ در صورتی که با صرف ۱۰ درصد از بودجه عمرانی در پیشگیری و بهینه سازی زیرساخت‌های حمل و نقل می‌توان ۹۰ درصد باقیمانده را صرف رفاه مردم کرد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسزای با بیان اینکه «یکی از نقاط ضعف در مقابله با بحران و مخاطرات، نداشتن نقشه ریسک‌پذیری شریان‌های حمل و نقل بوده است»، گفت: قرار شد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ظرف ۱۰ روز دستورالعمل ریسک پذیری برای شریان‌های حمل و نقل را در قالب یک نقشه GIS BASE با قابلیت نمایش تمامی نقاط پرمخاطره در شریان‌های حمل و نقل تهیه کند.

امینی با تاکید بر اینکه «باید اطلاعات کامل در خصوص آسیب‌پذیری شریان‌های حمل و نقلی در زمان وقوع حادثه بر اساس شدت، سطح و نقاط آسیب‌پذیر پیش از وقوع رانش یا ریزش داشته باشیم» گفت: در صورت مشخص شدن شاخص‌ها می‌توان یک برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی دقیق برای ارگان‌های مسئول جهت اقدام سریع داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خسارت‌های وارد شده به جاده‌ها وابنیه های فنی در محورهای حاشیه شهرها و روستاها از طریق دستکاری عامل انسانی در محیط زیست مناطق یادآور شد: هرچه از خزانه کشور به دلیل اقدامات غیرمطالعاتی و صرف خسارت‌ها برداشت می‌شود، به معنی هزینه‌ای است که می‌توانست برای رفاه مردم هزینه شود.

گفتنی است، منظور دستکاری محیط زیست، تغییر شکل طبیعی زمین و تغییر مسیر آبروها و آبگیرها با ساخت و سازهای غیرمجاز همچون فروش زمین‌هایی با کاربری باغات و کشاورزی برای ویلا سازی از سوی مردم عادی است که این روزها در برخی موارد با دخالت برخی نهادها جنبه قانونی پیدا کرده است.

نظر شما