شناسهٔ خبر: 24925 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران مطرح کرد

الزام مهندسان به رعایت همزمان مقررات ملی ساختمان با مقررات شهرسازی/ رشد ۸۰ درصدی تسهیلات اعطایی بانک مسکن در سه ماه نخست ۹۵/ توجه به معماری با بهسازی بافت‌های میانی و درونی شهری رویکرد اصلی وزارت راه و شهرسازی است

اجلاس وزیر راه و شهرسازی در نوزدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با تأکید بر اجرای مقررات شهرسازی همانند مقررات ملی ساختمان، از رشد ۸۰ درصدی رشد تسهیلات اعطایی بانک مسکن در سه ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: بهسازی بافت‌های میانی و درونی شهرها به عنوان میراث فرهنگی، شهرسازی و معماری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی صبح امروز ۲۶ تیرماه در پاسخ به سؤالات خبرنگاران و در حاشیه نوزدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در جزیره کیش گفت: بحثی که در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود این است که مقررات شهرسازی اعم از طرح‌های جامع و طرح‌های تفصیلی به اندازه مقررات ملی ساختمان دارای ارزش و احترام هستند؛ بدین معنا مقررات شهرسازی تعیین‌کننده حقوق مردم و حقوق شهروندان است و ما جامعه مهندسی باید بتوانیم در اجرای مقررات پایبند باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت مباحث مطرح شده در آیین‌نامه کنترل ساختمان خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی آیین نامه کنترل ساختمان را به هیئت وزیران تقدیم کرده است که مبنای اصلی کنترل ساختمان این است که مهندسان در حین اجرای ساختمان و در کنار رعایت مقررات ملی ساختمان باید مقررات شهرسازی را رعایت کنند.

آخوندی در بیان اینکه تسهیلات بانک مسکن تا چه اندازه توانسته است به برون‌رفت از رکود در بازار مسکن ختم شود گفت: فکر می‌کنم آمارهایی که بانک مسکن در ماه‌های گذشته اعلام کرده است آمارهای امیدوارکننده‌ای است و آمارهای ما در وزارت راه و شهرسازی برای ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد و همچنین تسهیلاتی که برای ساخت و خرید مسکن ارائه شده در ماه‌های ذکر شده و در مقایسه با سال‌های قبل نشان‌دهنده رشد در این حوزه است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: آمارهای بانک مسکن برای سه‌ماه نخست سال جاری نشان‌دهنده رشد بیش از ۸۰ درصد اعطای تسهیلات است و این نشان می‌دهد ما داریم به تدریج به سمت رونق مسکن حرکت می‌کنیم.

وی در مورد آخرین جزئیات هواپیما اعلام کرد که نتیجه به زودی به اطلاع عموم شهروندان خواهد رسید.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که تا افق ۱۴۰۴ چه مسائلی را از جنبه‌های مهندسی، شهرسازی و فرهنگی باید مورد توجه قرار داد گفت: اصلی‌ترین بحثی که ما در وزارت راه و شهرسازی در بحث پیوست فرهنگی دنبال می‌کنیم توجه به معماری ایران است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: رویکرد کلان کشور باید از ساخت‌های انبود به سمت بهسازی بافت‌های میانی و درونی شهرها متمایل شود .

وی در پایان گفت: جایگزینی بهسازی بافت‌های میانی و درونی شهرها به جای تولید انبوه بحث مورد توجه ماست و آنجاست که ما میراث فرهنگی، شهرسازی‌و معماری را داریم که این مهم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

نظر شما