شناسهٔ خبر: 24943 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در جلسه راه آهن و سازمان میراث فرهنگی نتیجه گیری شد:

بررسی ثبت ميراث راه آهن سراسری ايران

ایستگاه راه آهن تهران فعاليت های ثبت ميراث راه آهن سراسری ايران با محور قرار دادن تهيه نقشه های خطوط راه آهن، تعيين محدوده عرصه و حريم، احداث موزه ريلی و ...فعاليت های خود را توسعه می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ در جلسه ای با عنوان "بررسی ثبت میراث راه آهن سراسری ایران" كه به این منظور برگزار شد، سرفصل های اصلی برای تهیه گزارش نهایی پرونده از طرف سازمان میراث فرهنگی به راه آهن ارائه می شود تا تقسیم وظایف در این حوزه صورت بگیرد و با نواحی راه آهن نیز مكاتباتی برای شناسایی نقاط مختلف انجام شده و با چند شركت خصوصی نیز مذاكراتی صورت گرفته است.

این جلسه با حضور علی قارداشی مدیركل دفترمهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شركت، صادق سكری مدیركل روابط عمومی و جمعی از نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

باتوجه به اینكه از اواخر سال گذشته فرآیند ثبت میراث راه آهن سراسری ایران شروع شده است، طی برگزاری جلسات و بررسی های لازم در این زمینه مشخص شد، این طرح زیر پروژه های زیادی دارد كه در صورت اجرا، یك دستاورد عظیم مدیریتی به شمار خواهد آمد.

بنابر این گزارش؛ مصوبه ثبت میراث راه آهن سراسری ایران از ۲۲ تیرماه سال گذشته آغاز شده كه در نهایت موجب تبدیل راه آهن به موتور توسعه ملی و توسعه صنعت گردشگری در ایران می شود كه در همین راستا نمادهای قابل توجه در راه آهن سراسری ایران، پل ورسك و سه خط طلا به شمار می روند.

این گزارش می افزاید؛ از ۲۶ اسفندماه ۹۴ فعالیت كارگروه ثبت میراث راه آهن سراسری ایران آغاز شده كه محور فعالیتهای ثبت میراث راه آهن سراسری ایران شامل تهیه نقشه های خطوط راه آهن، تعیین محدوده عرصه و حریم، احداث موزه ریلی و ...است.

همچنین در اردیبهشت ماه امسال كارشناسان راه آهن و میراث فرهنگی، از محور لرستان و زاگرس بازدید كردند و محور شمال در آینده نزدیك در برنامه بازدید راه آهن قرار دارد.

و در همین راستا می توان ابتدا بخشی از راه آهن را كه اطمینان به ثبت جهانی آن داریم، به یونسكو معرفی كرده و در سالهای بعد به تدریج قسمتهای دیگر راه آهن معرفی و با همین استدلال، دو ناحیه زاگرس و شمال برای معرفی به یونسكو انتخاب شده اند.

براساس این گزارش؛ نداشتن یك موزه برای راه آهن ضعف بزرگی است و اگر فضایی داخل شهر برای این موضوع در نظر گرفته شود محوطه ایستگاه بهترین گزینه است چرا كه در آینده قسمتی از ایستگاه راه آهن تهران شامل طرح توسعه ایستگاه خواهد شد.

بنابراین ابتدا باید تمام اسنادی كه در سراسر راه آهن وجود دارد و یا اسنادی كه در اختیار برخی اشخاص است جمع آوری و برای این امر نیازمند مكانی ثابت هستیم.

 

برچسب‌ها:

نظر شما