شناسهٔ خبر: 24975 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حامد مظاهریان مطرح کرد:

جامعه مهندسی جزو گروه‌های مرجع جامعه است/ جامعه مهندسی باید پاسخگوی حوادث ساختمانی باشد/ پیشگیری از وقوع حوادث ساختمانی یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان‌های نظام مهندسی است

نوزدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، با تاکید بر مسئولیت اجتماعی جامعه مهندسی گفت: جامعه مهندسی باید برای حوادث ساختمانی موضع داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، حامد مظاهریان صبح امروز ۲۷ تیرماه در نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در جزیره کیش گفت: دو روز پرکار را به نیمه رسانده‌ایم و شاهد ۱۲۰ سخنرانی در طی این مدت بوده‌ایم که از این میان همه این سخنرانی‌ها می‌توان وضعیتی که نظام مهندسی ساختمان در حال حاضر دارد را چهره نمایی کرد و همچنین مسیری که باید به آن سمت حرکت کنیم در این بررسی‌ها مشخص شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمامی صحب‌های ارائه شده طی دو روز در بیان واقعیت‌ها بوده تاکید کرد: صحب‌های ارائه شده نشان‌دهنده خرد جمعی است و ما را متعهد می‌کند تا با درس‌هایی که از  صحبت‌های اعضا گرفتیم برنامه‌ای ۳ ساله را توسط شورای مرکزی جدید برای سازمان نظام مهندسی تدارک ببینیم و همه کمک کنیم تا اهداف تشکیل سازمان‌های نظام مهندسی محقق شود.

مظاهریان ادامه داد: دیروز انتخابات انجام شد و نظام مهندسی ساختمان چهره‌های جدیدی را برگزید که این نمایندگان طی مراحل قانونی کار خود را شروع خواهند کرد. همچنین در نظر داشته باشیم که انتظارانت گسترده‌ای هم در بین اعضا و هم بهره‌برداران از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان وجود دارد که امیدواریم اعضای انتخاب شده انتظارات مردم را پاسخ‌گو باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه جامعه مهندسی جزو گروه‌های مرجع جامعه تلقی می‌شود پزشکان، روحانیون و دانشگاهیان را از دیگر گروه‌های مرجع جامعه برشمرد و گفت: هرکدام از گروه‌های مرجعی که نام بردم در طول تاریخ با عملکرد اعضایشان شناخته شده ‌اند. وقایعی که اخیرا برای جامعه پزشکی رخ داد که ظاهرا خطای پزشکی نیز عنوان شد و در مورد یک هنرمند جهانی و قابل احترام بود نشان داد که در صورت عملکرد خطا، جایگاه یک جامعه تخصصی چگونه دچار لغزش می‌شود و جامعه تخصصی باید به حساسیت‌های ایجاد شده پاسخ دهد.

وی افزود: اتفاقات رخ داده اهمیت گروه اجتماعی را نشان می‌دهد و نشان دهنده این است که جامعه به راحتی از خطاهای گروه‌های تخصصی و مرجع نمی‌گذرد.

مظاهریان با اشاره به اینکه مهندسان یکی از گروه‌های مرجع جامعه هستند به مقایسه جامعه مهندسی با جامعه پزشکی پرداخت و گفت: جامعه پزشکی ۲۲۰ هزار عضو و سازمان نظام مهندسی ساختمان در حدود ۴۰۰ هزار عضو دارد و ما شاهد هستیم که مردم حس نزدیک‌تری به دلیل نوع کار خود با مهندسان دارند. ما در دو هفته گذشته چندین حادثه ساختمانی داشتیم و درخواست‌های شهروندان نشان از انتظارات آنها داشت و اینکه جامعه مهندسی باید برای این حوادث موضع داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۳ حادثه ساختمانی در شمال، یزد و مشهد گفت: جامعه مهندسی باید برای حوادث ساختمانی موضع داشته باشد. خوش‌شانسی بود که در طی تمام این ۳ حادثه یک نفر جان باخت. تصور کنید که این اتفاق در ساعات و روزهای کاری چه ابعادی می‌توانست پیدا کند. در نظر داشته باشم که سوالات و انتظارات مردم به اتفاقات رخ داده  به قوت خود باقی است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌ها به ویژه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان برای اتفاقات ساختمانی پاسخ قانع کننده‌ای داشته باشند و برای حوادث ساختمانی، درس آموزی از آنها در اولویت قرار گیرد.

مظاهریان با اشاره به اینکه حرفه مهندسی در ماهیت خود توام با خطا است، درس‌آموزی از خطاهای احتمالی و یافتن راه حل را روند کار توصیف کرد و بر ایجاد شفافیت در پاسخگویی تاکید کرد.

به گفته این مقام مسئول پیشگیری از وقوع حوادث ساختمانی یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان‌های نظام مهندسی است.

وی با انتقاد از کیفیت نامطلوب شهرسازی گفت: متاسفانه شهرهایی ایجاد شد که کیفیت خوبی ندارند و ساختمان‌هایی ساخته شد که مقررات ملی در آنها به درستی رعایت نشد ولی اگر فرآیندها را رسیدگی کنیم و با زبان شفاف و رسا در جامعه سخن بگوییم اعتماد مردم را جلب خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شورای مرکزی جدید دوره پرکاری خواهد داشت به انتظارات بالای اعضا و جامعه از شورای مرکزی اشاره کرد و گفت: در دوره جدید سازمان نظام مهدسی ساختمان به اعضایی احتیاج دارد که تمام وقت در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد و به وظایف خود در دوره پرتلاش به طور کامل عمل کند، به همین خاطر برای آنکه وظایف به طور کامل انجام شود الزاماتی نیاز است که بخشی از این الزامات تعاریف شفاف، عملکرد شفاف و اطلاع رسانی صحیح است.

مظاهریان ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید الزامات تعیین شده را رعایت کند و شفافیت داشته باشد بدین معنا باید همه مردم از نحوه تصمیم‌گیری و نظامات مالی مطلع باشند، زیرا براساس قانون دسترسی آزاد اطلاعات این حق همه مردم است.

نظر شما