شناسهٔ خبر: 24982 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آخرين وضعيت حمل‌ونقل جاده‌ای پس از كودتای تركيه

تاثیر ناآرامی‌های ترکیه بر حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت ایران/ بازگشت ۱۲۶۴ مسافر و ۱۳۴ کامیون ایرانی در روز کودتا

مرز ایران و ترکیه کودتای نافرجام ترکیه در بامداد روز شنبه ۲۶ تیرماه به طور مستقیم باعث اختلال در سیستم حمل و نقل جاده‌ای و انتقال بار و مسافر به داخل و ترانزیت به خارج از کشور شد؛ در نهایت با پیگیری‌های دست‌اندرکاران این حوزه تا کنون مسافران بازمانده به کشورهایشان منتقل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کودتای نافرجام ارتش ترکیه در دوشب گذشته تاثیر قابل توجهی در حمل و نقل جاده ای و ترانزیت بار و مسافر ایران به مقصد ترکیه داشته است به طوری که سه مرز بازرگان، رازی و سرو تحت تاثیر آشوب داخلی ترکیه چندین ساعت مسدود شد و هیچگونه ترددی صورت نگرفت تا زمانی که پیگیری‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تردد زمینی میان دو کشور را به طور موقت برقرار کرد.

اولین خبرها از مستقر شدن یگانی از ارتش ترکیه در مدخل پل «بسفر» در استانبول و مسدود شدن مسیر حرکت خودروها آغاز شد. بعد از آن هم اخباری از تیراندازی در آنکارا و پرواز جنگنده‌ها با ارتفاع کم خبر دادند. در ادامه نیروهای ارتش توانستند برای ساعاتی کنترل تلویزیون دولتی TRT و فرودگاه آتاتورک استانبول را به دست بگیرند؛ اما مردم با حضور در خیابان‌ها، مجدداً این ساختمان‌ها را از دست عوامل کودتا آزاد کردند.

با توجه به همسایگی ایران و ترکیه در همین مدت کوتاه کودتا، اتفاقات مهمی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای رخ داد که از ساعت ۴ صبح روز شنبه ۲۶ تیرماه با توقف تردد از طریق مرزهای دو کشور بروز کرد.

تعلیق تردد میان ایران و ترکیه چند ساعت بعد از کودتا

در همین راستا عبدالحسین علی اکبری مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از لغو تردد جاده‌ای بار و مسافر در مرزهای مشترک با ترکیه از چهار صبح دیروز (شنبه) خبر داد و گفت: علت لغو ترددها به دلیل عدم حضور کارمندان و کارکنان کشور همسایه برای رسیدگی به امور تردد مرزی است. به طوری که آخرین تردد میان دو کشور از مرز بازرگان در ساعت چهار صبح امروز ۲۶ تیرماه رخ داد و بر اساس آن عده‌ای از هموطنان به داخل مرزهای کشور وارد شدند، سپس  کارمندان و کارکنان گمرک و پایانه ترکیه در مرز گوربلاغ محل کار خود را ترک کردند.

به گفته وی تا ظهر روز گذشته هیچگونه ترددی از سه مرز بازرگان، سرو و خسروی در آذربایجان غربی صورت نگرفت.  

البته باید خاطرنشان کرد که هیچگونه توقف، انسداد یا دستوری مبنی بر بسته شدن مرز از سوی ایران ابلاغ نشد و نیروهای نظامی در حال آماده باش قرار داشتند تا پس از مشخص شدن وضعیت داخلی ترکیه برای شرایط جدید تصمیم گیری کنند.

تشکیل صف‌های طولانی کامیون پشت مرز بازرگان

پرویز تقوی ناظر گمرکات آذربایجان غربی نیز با توجه به اینکه طی چند روز گذشته کامیون حامل مواد منفجره در مرز گوربولاغ ترکیه کشف شد بیان کرد: خوشبختانه حساسیت‌ها از قبل وجود داشت و همه دستگاه‌های متولی به خصوص در مورد کالاهای ترانزیتی، با کنترل و نظارت بیشتری عمل کردند. وی دیروز (شنبه) گفت: در حال حاضر صف‌هایی از کامیون‌ها در مرز ایجاد شده و شب گذشته اداره ترانزیت گمرک به گمرکات کشور ابلاغ کرد برای خروجی مرز بازرگان سندی صادر نشود. وی همان موقع تاکید کرد اگر مرز ترکیه به حالت عادی بازگردد وضعیت تجارت و تردد کامیون‌های ترانزیتی به حالت عادی بازخواهد گشت.

وی یادآور شد: در صورتی که در کشور ترکیه مرزها همچنان بسته باشد، برای اینکه از ترافیک و توقف کامیون‌ها جلوگیری شود، احتمالا مرز جلفا و نخجوان جایگزین خواهند شد.  

توقف تجارت ایران با ترکیه تا اطلاع ثانوی

دیروز سید جلال ابراهیمی دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه نیز در همین رابطه تصریح کرد صادرات ایران به ترکیه در پی اتفاقات و کودتای ترکیه متوقف نشده است اما در حال حاضر به دلیل حفظ امنیت کامیون‌ها و امنیت بار، مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه تا رسیدن به وضعیت ثبات بسته خواهد بود. لذا توصیه می‌شود کامیون‌ها با توجه به شرایط شرق ترکیه برای حفظ امنیت به صورت گروهی و کاروانی حرکت کنند.  

وی افزود: در مورد شرایط حمل‌ونقل و مسائل مربوط به ترانزیت نیز طبق دستور العملی که از سوی دولت اعلام شده است، کلیه مرزهای هوایی ایران و ترکیه و مرزهای زمینی "بازرگان" و "سرو" و همچنین کلیه ترانزیت‌ها از طریق منطقه آزاد ماکو فعلا تا رسیدن به وضعیت ثبات سیاسی و مشخص شدن وضعیت عبور و مرور بسته خواهد بود.     

برقراری تردد موقت بار و مسافر از پایانه‌های مرزی جاده‌ای همجوار با کشور ترکیه

بعد از ظهر روز گذشته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بعد از توقف تردد از گذرگاه‌های زمینی آذربایجان غربی در جوار کشور ترکیه در پی حوادث و رخدادهای شب گذشته اين كشور رخ داد، پیگیری‌ها و رایزنی‌ها برای از سرگیری تردد بویژه برای بازگشت مسافران به کشورهای مبدأ انجام شد و از ساعاتی پیش تردد مسافران در این مبادی ورودی و خروجی آغاز شد.

در واقع تردد مسافران از پایانه مرزی بازرگان و از ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۲۶ تیرماه و نیز تردد مسافران از پایانه مرزی رازی آغاز شد و از طرف جمهوری اسلامی ایران امکان ترخیص مسافران ترکیه‌ای و پذیرش مسافران ایرانی و از سمت کشور ترکیه نیز ترخیص مسافران ایرانی و پذیرش مسافران ترکیه ای فراهم شد. در پایانه مرزی سرو نیز تردد مسافران با این شرایط به صورت پیاده برقرار شد.

البته در پی وقوع حوادث و اتفاقات شب قبل در كشور تركيه و در كمتر از ٢٤ ساعت اوضاع در پايانه هاي مشترك  مرزي جاده اي  اين كشور با كشورمان به حال  عادي و روال گذشته درآمد.

بازگشت شرایط تردد از مرزهای دو کشور به حالت عادی

سر انجام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بعد از ظهر روز گذشته(شنبه) از عادی شدن تردد میان دو کشور خبر داد و تردد و حمل و نقل مسافر و كالا و عبور كاميون و ساير خودروها پس از چند ساعت توقف، در پايانه مرزی بازرگان بدون هيچ محدوديتی به جريان درآمد و مطابق شرايط روزهای قبل انجام شد. از همان زمان اين شرايط در مرز سرو جهت تردد مسافران پياده همانند گذشته بدون هيچ مشكل در حال انجام است. بر اساس اين گزارش ورود مسافران ايرانی و خروج مسافران تركيه از مرز رازی واقع در استان آذربايجان غربی نيز مطابق دو پايانه مرزی ديگر  به صورت روان و عادی انجام می‌شود.

گفتنی است، روزانه به طور میانگین ۸۵۰ دستگاه کامیون از مرز مشترک دو کشور و ۳۶۰ هزار مسافر در سه ماه ابتدای سال جاری از مرز بازرگان تا قبل از کودتای ترکیه تردد داشتند.

طبق گزارش اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان غربی از ۴:۰۰ صبح روز شنبه ۲۶ تیرماه تا ساعت ۱۷:۰۰ بعد از ظهر همان روز هیچ ترددی میان دو کشور صورت نگرفت. به همین دلیل میزان تردد مسافر و وسایل نقلیه باری و مسافربری از سه مرز بازرگان، رازی و سرو پس از آن ساعت به ترتیب مسافر، اتوبوس، کامیون و سواری کرایه در روز شنبه چنین گزارش شد:

نام مرز

مسافر خارجی خروجی

مسافر خارجی ورودی

مسافر ایرانی خروجی

مسافر ایرانی ورودی

بازرگان

۱۴۳

۲۶۸

۱۷۱

۷۳۲

سرو

۱۳۷

۱۴

۱۷

۹۳

رازی

۶۲

۷

۰

۴۳۹

مرز بازرگان

اتوبوس ایرانی خروجی

اتوبوس ایرانی ورودی

کامیون خارجی خروجی

کامیون خارجی ورودی

کامیون ایرانی خروجی

کامیون ایرانی ورودی

۲

۸

۸۷

۱۳۳

۱۲۹

۱۳۴

مرز رازی

خروجی سواری خارجی

ورودی سواری خارجی

خروجی سواری ایرانی

ورودی سواری ایرانی

۲۲

۰

۰

۱۹

نظر شما