شناسهٔ خبر: 2503 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

علی قائدی مطرح کرد:

دلایل کاهش قیمت اوراق مسکن/ ترفند بورسبازان شکست خورد

مسكن مهر كوهدشت کارشناس اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تشریح دلایل کاهش قیمت اوراق مسکن گفت: رابطه مستقیم میان رکود و رونق بازار مسکن با افزایش و کاهش تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات وجود ندارد.

علی قائدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به کاهش 20درصدی قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار سرمایه اظهار کرد: اگرچه در شرایط رونق یا رکود بازار مسکن، تقاضا برای خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن افزایش یا کاهش پیدا می‌کند اما به طور کلی رابطه مستقیم یک به یک میان رکود و رونق بازار با کاهش و افزایش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن در بورس برقرار نیست چرا که در ایام رکود عمقی بازار مسکن شاهد اوج‌گیری ناگهانی قیمت اوراق تسهیلات بودیم و هر فقره اوراق وام خرید مسکن  ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. در حالی که قیمت پایه این اوراق در فرابورس ۴۰ درصد این مبلغ بود و هر برگه تسهیلات ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شد.

کارشناس اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تنها یکی از دلایل کاهش یا افزایش قیمت اوراق تسهیلات تحولات بازار مسکن است، ادامه داد: انتظارات اقتصادی خریداران این اوراق و بورس‌بازان که سوددهی بالای اوراق در مدت زمان کوتاهی پس از خرید است یکی دیگر از دلایل کاهش یا افزایش قیمت برگه‌های تسهیلات مسکن در بازار سرمایه است. به عنوان مثال در حال حاضر سود سپرده‌های بانکی در مبالغ خرد، ۲۲ تا ۲۴ درصد و در ارقام کلان بیش از ۳۰ درصد است که بازدهی بالایی نسبت به اوراق تسهیلات یا هر سهام دیگری دارد و به همین دلیل مردم منابع مالی خود را از بورس‌بازی و خرید و فروش سهام از بازار سرمایه خارج کرده و در بانک‌های خصوصی یا مؤسسات مالی و اعتباری سپرده‌گذاری کرده‌اند و همین مسئله به کاهش قیمت اوراق انجامیده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مردم تسهیلات مسکن را در قالب ثبت نام و افتتاح حساب بلند مدت در بانک مسکن و همچنین در قالب خرید اوراق مسکن در بازار سرمایه که قیمت خرید آن گاه تا یک پنجم ارزش خود وام است، دریافت می‌کنند. تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد تسهیلات تنها ۱۰ درصد ارزش ملک را برای خریدار و مصرف‌کننده واقعی مسکن تأمین می‌کند پس نمی‌توان به اثرگذاری مثبت این اوراق در بازار مسکن و خروج واقعی آن از رکود امیدوار بود.

قائدی یادآور شد: با وضعیتی که هم اکنون وجود دارد ممکن است حتی قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن به کمتر از ۷۰ هزار تومان هم برسد؛ این در حالی است که بورس‌بازان برای جلوگیری از ضرر و زیان خود اعلام می‌کردند ارزش اوراق تا ۱۲۰هزار تومان در هر قطعه افزایش می‌یابد که این ترفندِ جوسازی آنها با شکست روبه‌رو شد./

برچسب‌ها:

نظر شما