شناسهٔ خبر: 25045 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات نشست هم‌اندیشی بررسی سوانح ساختمانی به ریاست معاون وزیر راه و شهرسازی؛

کمیته بررسی سوانح ساختمانی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل می‌شود/ ضرورت پاسخگویی و پیگیری حوادث ساختمانی توسط یک مرجع

حامد مظاهریان نشست هم‌اندیشی بررسی سوانح ساختمانی به ریاست معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با ارایه گزارشی از حوادث ساختمانی در شهرهای انزلی، یزد و مشهد با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته سوانح ساختمانی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با وقوع حوادث ساختمانی در شهرهای انزلی، یزد و مشهد جلسه‌ای در محل معاونت مسکن و ساختمان به ریاست حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد. در این نشست، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای، ابراهیمی مدیرکل دفتر حقوقی وزارت راه و شهرسازی، شیخ‌انصاری معاون دفتر مقررات ملی ساختمان، مدیران مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و همچنین پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس بدیعی مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و كارشناسان مرتبط با موضوع به منظور بررسی ابعاد حوادث ساختمانی در کشور و پیش‌بینی برای آنها و جلوگیری از تکرار برخی از اشتباهات فنی و مهندسی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در جلسه هم‌اندیشی وقوع برخی از حوادث ساختمان در سطح کشور و لزوم جلوگیری از تکرار آنها گفت: موضوع این است که رابطه وزارت راه و شهرسازی با سوانح ساختمانی چیست؟ ما باید یک تعریف درستی از موقعیت، وظایف و اقداماتی که انجام می‌دهیم داشته باشیم. در طی این سه حادثه ساختمانی در شهرهای انزلی، یزد و مشهد كه طبق آخرین آمار تنها یک نفر جان باخته است. اما این حادثه می‌توانست به فاجعه‌ای ملی تبدیل شود و نظام مسئولیت در اینگونه حوادث زیرسوال برود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در اين حوادث نمای برجی در انزلی دچار آتش‌سوزی غیرمتعارف شد که به دلیل تحویل‌نشدن پروژه کسی آسیب ندید. همچنین ساختمانی چهار طبقه در شهر یزد که با استفاده از فناوری‌های‌نوین ساخته شد فرو ریخت که در آن حادثه متاسفانه یک نفر کارگر جان باخت و حادثه دیگر، آتش سوزی برجی در مشهد بود که مشکلات متعددی را برای مردم منطقه ایجاد کرد. اگرچه در حادثه مشهد و آتش‌سوزی برج سلمان گزارشی از تلفات جانی تا به حال نداشته‌ایم اما وقوع این حوادث باعث شد تا وزارت راه و شهرسازی در این زمینه به چاره‌اندیشی برای جلوگیری از تکرار روند معیوب بیندیشد.

مظاهریان تاکید کرد: تشکیل کمیته بررسی سوانح ساختمانی در مورد پاسخگویی به حوادث ساختمانی از جمله مواردی است که در وزارت راه و شهرسازی تشکیل آن در دست بررسی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوادث مربوط به حوزه‌های راه از جمله هوایی، ریلی و جاده‌ای کمیته‌های تخصصی وجود دارد که در اینگونه موارد پاسخگو هستند افزود: هر سانحه هوایی که اتفاق می‌افتد ۱۱ کمیته فعال می‌شوند که نشان از اهمیت و دقت دارد و گزارش باید ظرف ۴۰۰ روز باید به نتیجه برسد. در مورد حوادث جاده‌ای نیز کمیته‌ای وجود دارد که حوادث را بررسی می‌کند و نظر نهایی و رسمی را وزارت راه و شهرسازی در باره حوادث جاده‌ای ارایه می‌کند. این جلسه با این هدف تشکیل شده است که ببینیم در قبال حوادث ساختمانی وزارت راه و شهرسازی  چه رویکردی داشته باشد.

در مورد حوادث ساختمانی یک کمیته پاسخگو باشد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سالانه یکهزار و ۸۰۰ نفر بر اثر سوانح کار در ایران کشته می‌شوند که از این میزان نیمی از آنها مربوط به سوانح ساختمانی است. سوانح ساختمانی خیلی پیچیده‌تر از سوانح هوایی است. زیرا در کشور تنها ۵۰۰ هواپیما داریم اما در ایران بیش از ۲۰ میلیون خانه داریم که بروز سانحه و حادثه در آنها می‌تواند به فاجعه‌ای منجر شود. همچنین هواپیما موضوع همگنی است اما ساختمان اصلا همگن نیست و پیچیدگی‌های زیادی دارد. مضافا اینکه در موضوع جاده و ریل همه عوامل در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد. بدین معنا اگر حادثه‌ای رخ دهد در کمیته‌ای که تشکیل خواهد شد بررسی می‌شود.

مظاهریان با تفکیک حوادث ساختمانی به حین ساخت و پس از آن، بر اساس آمار و شواهد آتش سوزی را مهمترین حادثه ساختمانی عنوان کرد و گفت: باید در نظر داشته باشیم که بالاخره در حوادث ساختمانی باید یک ارگان پاسخگو باشد. در مورد حوادث ساختمانی شاهد هستیم که همه خیلی شتابزده اظهار نظر می‌کنند. اگر همه بپذیرند بر مبنای سنتی که جایی مسئول رسمی برای اظهارنظر رسمی است قابل‌قبول خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: سوانح ساختمانی در کشور اتفاق خواهد افتاد اما نحوه رویارویی ما با آنهاست که مهم هستند. /

نظر شما