شناسهٔ خبر: 25130 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رییس جمهوری در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶؛

امروز نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم/ مضرتر از اتکاء کشور به درآمدهای نفتی، اتکاء درآمد شهرداری‌ها به فروش تراکم است/ ارایه لوایح نظام مدیریت‌شهری و درآمد پایدار برای شهرداری‌ها به مجلس

روحانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن روحانی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ در برج میلاد تهران، ضمن تاکید بر اهمیت شوراها به لحاظ ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی در مسیر توسعه و پذیرفتن آنها گفت: مضرتر از اتکا کشور به درآمدهای نفتی، اتکا درآمد شهرداری‌ها به فروش تراکم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رییس‌ جمهوری تأسیس شوراهای شهر و روستا را گام بسیار مهم و بزرگی در مسیر مردم‌سالاری دینی و اسلامی کشورمان دانست و اظهارداشت: امروز شوراها هم از لحاظ ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی کشورمان و هم از نظر تمدن جهانی می‌توانند مسیر بهتری برای اداره و توسعه شهرهای ایران اسلامی باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶، در سالن همایش‌های برج میلاد تهران، گفت: ارتباط شهرهای جهان با یکدیگر می‌تواند پیوندهای عاطفی، ‌ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و مدیریتی بین ملت ها و دولت‌ها را هر چه بیشتر تقویت کند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه در طول تاریخ شهرهای بزرگ، به مانند آئینه‌ای بودند که تمدن یک ملت را به نمایش می‌گذاشتند، خاطر نشان کرد: نحوه چیدمان مناطق مسکونی، تجاری، اقتصادی، عبادتگاه‌ها و مناطق علمی، نشانگر شیوه نگرش عالمان، اندیشمندان و متفکران آن جامعه به شمار می‌رفت و در سایه شیوه اداره و نحوه بنای شهرها می‌توان به زوایای تمدنی آن کشور آشنا شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ارتباط شهرها به دو دلیل به یکدیگر نزدیک‌تر شده است، اظهار داشت: از یک طرف وسایل ارتباطی، شرایط گردشگری را برای همه جهانیان آسان‌تر کرده و از طرف دیگر شبکه‌های فضای مجازی ارتباط اندیشه‌ها و نظرات را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده و این نزدیکی انسان‌ها و افکار، پایه‌ای برای تعامل فرهنگ‌های مختلف در جوامع انسانی شده است.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه امروز برای رسیدن به ثبات و آرامش قابل قبول در جهان باید تحمل و بردباری‌ها را افزایش داد، اظهار داشت: باید تمایز فرهنگ‌های مختلف را پذیرفت و قابل تفاهم‌بودن افکار گوناگون ملت‌ها را قبول کرد.

دکتر روحانی تصریح کرد: برای فاصله گرفتن از خشونت، افراط‌ گرایی و تروریسم و دستیابی به صلح پایدار در جهان، لازم است بردباری و احترام نسبت به فرهنگ‌ها افزایش یابد.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: امروز بعد از برجام و توافق هسته‌ای در شرایطی قرار داریم که ارتباط میان ایران اسلامی و کشورهای دیگر از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی، نزدیک‌تر و آسان‌تر شده و باید از این فضا استفاده و بهره‌برداری کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه شوراها در جهان و بویژه ایران به عنوان نهادی برآمده از رأی مردم و انتخابات، از جایگاه خاص و ویژه مردمی برخوردار است، ‌اظهارداشت: ریشه تفکر شوراها در کشورمان از اعتقادات اسلامی، دینی، قرآنی، سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) به دست آمده است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه حکومت پیامبر گرامی اسلام(ص) از پیمان با طوایف آغاز می‌شود، خاطر نشان کرد: برخلاف آنچه که دیگران از اسلام سخن می‌گویند اساس حکومت اسلامی بر مبنای آراء مردم است و قانون اساسی کشورمان نیز برگرفته از همین تفکر دینی و اسلامی است.

دکتر روحانی گفت: ایران دارای اقوام، سلایق مختلف، ویژگی‌های اقلیمی متفاوت و همسایگان گوناگونی است و بی‌تردید در چنین کشوری برای اداره یک شهر و حتی یک محله به هر مقدار که بتوان از نظرات و افکار مردم استفاده کرد، بهتر می‌توان دیدگاه‌ها و سلایق مختلف مردم را به کرسی نشاند.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: اینکه در کشورمان ۱۱۷ هزار عضو شوراها مسئولیت را در یک‌هزار و ۲۴۰ شهر و ۳۵ هزار روستا در طول ۱۷ سال گذشته بر عهده گرفته و برای عمران و آبادانی کشور براساس نظرات مردم تلاش می کنند، گام بسیار بزرگی در مسیر مردم سالاری دینی و اسلامی است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه برای اداره شهرها و در مسیر اقدامات شوراهای شهر تاکنون اقدامات خوبی انجام شده و لازم است اقدامات دیگری نیز در این راستا انجام شود، اظهار داشت: امروز نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم و در این زمینه اگر نیاز به مقررات و قوانین جدیدی وجود دارد، ‌باید کمبودها را برطرف کنیم.

رییس‌ جمهوری گفت: لایحه نظام مدیریت شهری و نیز لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌های سراسر کشور، دو لایحه‌ مهمی هستند که مراحل خود را در دولت طی کرده و تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد و بدون تردید با قوانین جدید راه برای حرکت دقیق‌تر و سریع‌تر شوراهای شهر آماده‌تر می شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری‌ها مشکلات فراوانی را در کلانشهرها و حتی روستاها بوجود می‌آورد، اظهار داشت: به رغم اینکه در شهرهای بزرگ از جمله تهران اقدامات بزرگ و گسترده‌ای در بخش‌های مختلف شهری انجام شده است، اما در عین حال، مردم آن را احساس نمی‌کنند؛ دلیل آن این است که گاهی اوقات برای احداث یک بزرگراه، تونل و مترو از تراکم و یا تغییر کاربری اراضی استفاده می‌شود و به تعبیری هم از لحاظ عمودی و هم از لحاظ افقی مشکلاتی برای شهر بوجود می‌آید.

رییس‌ جمهوری افزود: چه بسا برای احداث یک بوستان و تفرجگاه جدید درختانی با قدمت صدساله قطع می‌شوند و به خاطر یک نعمت، نقمتی به‌وجود می‌آید.

دکتر روحانی تصریح کرد: به همان میزان که اتکاء کشور به درآمد نفتی مضر است از آن زیان‌بارتر، اتکای درآمد شهرداری‌ها به فروش تراکم است و برای این کار همانطور که باید بودجه کشور از درآمد نفتی جدا شود و درآمدهای نفتی در مسیر سرمایه‌گذاری‌های ماندگار در کشور هزینه گردد، از آن طرف هم باید منابع درآمد پایدار و سالمی برای اداره شهرها ایجاد شود.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: مشکلاتی که در حوزه شوراها و شهرداری‌ها وجود دارد، یک مشکل عمومی است و همه باید دست به دست هم این مشکلات را برطرف کنیم تا مردم در برابر زحمات شوراها و شهرداری‌ها احساس لذت بیشتری بکنند، ضمن اینکه باید از تجربه کشورهای دیگر نیز در این زمینه استفاده کرد.

رییس‌ جمهوری در ادامه با اشاره به اهمیت مسأله محیط زیست، خاطر نشان کرد: اگر تا دیروز محیط زیست به عنوان یک موضوع تجملاتی محسوب می‌شد، امروز به ضرورت زندگی تبدیل شده و اگر توسعه پایدار، توأم با پیوست‌های زیست محیطی نباشد، نمی‌توان زندگی و سلامت مردم را تضمین کرد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه در دولت یازدهم اقدامات بسیار اساسی و مهمی در زمینه مسایل زیست محیطی انجام شده است، گفت: برای دولت مهم بود که دریاچه زیبای ارومیه به منبع غبار توأم با نمک، که می‌توانست زندگی ۱۴ میلیون انسان را به خطر بیندازد، تبدیل نشود؛ لذا اولین تصمیم هیأت وزیران در این دولت مصوباتی در خصوص دریاچه ارومیه بود و امروز خوشحالیم که وضعیت این دریاچه تثبیت شده و غرب کشور را از خطر بزرگ دور کرده‌ایم.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: افزایش تولید بنزین یورو۴ به ۲۵ میلیون لیتر در روز و نیز افزایش تولید گاز به ۱۴۰ میلیون مترمکعب از دیگر اقدامات دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا بوده است و دولت تصمیم دارد تا پایان سال تنها ۹ درصد از سوخت نیروگاه‌های کشور با سوخت مازوت باشد.

دکتر روحانی اضافه کرد: در زمینه مسایل محیط زیستی باید گام های بسیار مهمی برداشته شود و یک گام بزرگ می‌تواند جذب سرمایه، تکنولوژی، فناوری‌ و نیز مدیریت در این حوزه باشد.

رییس‌ جمهوری گفت: با مصرف بهینه انرژی می‌توان تحولات بزرگی در استفاده صحیح از انرژی و همچنین مسایل زیست محیطی ایجاد کرد.

دکتر روحانی در ادامه توسعه شبکه های ریلی و قطار شهری و بین شهری را بهترین راه‌ برای حل مشکلات موجود در زمینه حمل و نقل در کشور دانست و اظهار داشت: متأسفانه سهم بخش ریلی از حمل و نقل کشور اندک است و دولت یازدهم سرمایه‌گذاری بزرگی روی حمل و نقل ریلی انجام داده و آن را ادامه خواهد داد.

رییس‌ جمهوری افزود: در شهری مانند تهران، مترو می‌تواند بهترین، سالم‌ترین و سریع‌ترین وسیله حمل و نقل باشد و ضمن سهولت در رفت و آمد، سلامت محیط زیست را نیز تضمین می‌کند.

دکتر روحانی در ادامه شهر هوشمند و الکترونیک و استفاده از ابزار فضای مجازی را در مدیریت شهری مورد تأکید قرار داد و گفت: بسیاری از سفرها، رفت و آمدها و قرار گرفتن در صف‌های طولانی می‌تواند جای خود را به ارتباط از طریق شبکه‌های اینترنتی بدهد و دولت تلاش زیادی برای توسعه پهنای باند در شهرها و حتی روستاها. انجام داده است.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه ارتباط الکترونیکی می‌تواند سلامت اداری را نیز تضمین کند، گفت: چنانچه کارهای اداری از طریق فضای مجازی انجام شود، فساد به مراتب کاهش می‌یابد.

دکتر روحانی تصریح کرد: فساد موضوعی نیست که تنها با بخشنامه، موعظه و حتی قانون و تعیین مجازات، بتوان آن را به طور کامل کنترل کرد، بلکه باید در مسیر مبارزه با فساد، ریشه‌های اصلی آن را مورد توجه قرار داد که یکی از راه‌های پیشگیری از آن، استفاده از فضای هوشمند و الکترونیک است و دولت در این زمینه آماده کمک و همکاری است تا به اهداف بلند خود دست یابیم.

رییس‌ جمهوری همچنین اهمیت توجه به معماری شهری را مورد تأکید قرار داد و گفت: معماری، سبک زندگی را بوجود می‌آورد و می‌تواند هدایتگر جامعه در مسیر برنامه‌های روزمره باشد که در گذشته در شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، این موضوع مورد توجه قرار گرفت، اما امروز متأسفانه نوعی بهم ریختگی در معماری و آلودگی بصری در این حوزه مشاهده می‌شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: حفظ هویت ایرانی – اسلامی و تمدنی در معماری شهرهای کشور ضروری است.

در ابتدای این مراسم مهندس چمران رییس شورای عالی استان‌ها، گزارشی از برپایی نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران، ارایه کرد.

نظر شما