شناسهٔ خبر: 25155 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در یازدهمین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اعلام کرد:

نقش هواشناسی در تصميم‌سازی مسئولین و کاربران نهایی/ تشریح ۱۳ نقش اساسی سازمان هواشناسی در کشور/ تاثیر هواشناسی بر حفظ جنگل‌ها و پیشگیری از خشکسالی و فرسایش/ نقش سازمان هواشناسی بر حفظ امنیت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت

داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی در یازدهمین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از ۱۳ نقش اساسی این سازمان در کشور خبر داد و گفت: سازمان هواشناسی اگرچه از نظر ساختاری زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است ولی حوزه فعالیت آن بسیار گسترده‌تر از فعالیت‌های این وزارتخانه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دادو پرهیزکار در یازدهمین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های عضو این ستاد در محل ساختمان سازمان هواشناسی کل کشور برگزار شد اعلام کرد: سازمان هواشناسی اگرچه از نظر ساختاری زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است ولی حوزه فعالیت آن بسیار گسترده‌تر از فعالیت‌های این وزارتخانه است.

وی در ادامه مواردی از جمله ترابری، تأمین مواد غذایی، محیط زیست، مدیریت منابع آب، بهداشت عمومی، انرژی، حفاظت از حوزه باستانی، امنیت اجتماعی، بازرگانی، ورزش، نظامی، مدیریت شهری و امور روزمره را ۱۳ حوزه اختصاصی سازمان هواشناسی در ارائه خدمات اعلام کرد و گفت: این سازمان، بخشی است که در بخش ترابری در تمامی سه حوزه هوایی، دریایی و زمینی اطلاعات مفیدی را در اختیار سایر سازمان‌ها قرار داده و بدین‌گونه در فعالیت این بخش‌ها نقش بسیار مؤثری خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه درخصوص حوزه تأمین مواد غذایی و کشاورزی نیز بیان کرد: سازمان هواشناسی در این بخش اطلاعاتی را در اختیار بخش کشاورزی، دامداری، صیادی، مرغداری، زنبورداری، باغداری و پرورش ماهی و میگو گذاشته و از وارد شدن خسارت به این بخش‌ها جلوگیری می‌کند. پیشگیری از حملات آفت و اطلاع به موقع از خطرات به کشاورزان و سایر متولیان این بخش تا کنون از وارد شدن زیان‌های بسیاری جلوگیری کرده و نتایج خوبی را برجای گذاشته است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور پیرامون وظایف این سازمان در حوزه محیط زیست اعلام کرد: حفاظت از جنگل و مراتع، پیش‌گیری از بیابان‌زایی، پیش‌گیری از خشک شدن دریاچه‌ها، برکه‌ها و تالاب‌ها، گرد و خاک و حرکت از شن‌های روان، تعدیل هوا و فرسایش از جمله مهمترین بخش‌های کاری ما در این حوزه به شمار می‌رود.

وی در این رابطه افزود: در سال جاری شاهد بارشی حدود ۱.۳ درصدی بودیم که معنای خشکسالی نداشته و لی کم‌بارانی را به ما نشان می‌دهد. در حقیقت، همین امر باعث ایجاد چشمه‌های گرد و خاک در منطقه شده  است و مرتب در هوا پراکنده می‌شود. از سویی دیگر این شرایط آب و هوایی نیز باعث ایجاد اتش‌سوزی در جنگل‌ها شده و یکی از عوامل اصلی در این بخش به شمار می‌رود.

پرهیزکار در ادامه سخنانش مطالعات هواشناسی آب برای پل سازی و سد سازی، مطالعات رودخانه‌ای، سیل و هشدار سریع، مطالعات PMP , PMF ، تر سالی و خشک سالی و بارش را از وظایف مهم سازمان هواشناسی در بخش مدیریت منابع آب اعلام کرد و افزود: در این بخش باید به این مسئله نیز توجه داشته باشیم که عواملی چون نفوذ‌پذیری خاک، ساخت و ساز بی‌رویه نیز می‌تواند باعث تشدید خطر سیل در مناطق مستعد شود.

وی با بیان این مطلب که بررسی نکات مربوط به اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، گرد و خاک، باران اسیدی، مه‌دود و ذرات معلق از مباحث مربوط به این حوزه خواهد بود گفت: در حال حاضر آلودگی هوا و اسیدی شدن باران‌ها در کشور مهمترین بخش‌های موجود  در این بخش به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تأکید براین نکته که درحال حاضر بحث گرمایش جهانی یکی از بحث‌های اصلی در جامعه کنونی محسوب می‌شود گفت: با توجه به گزارش‌های جهانی افزایش گاز دی‌اکسید کربن در جهان باعث افزایش گرمایش جهانی شده است. درنتیجه ما باید از انرژی‌های فسیلی به استفاده از انرژی‌های پاک رجوع کنیم که خوشبختانه کشور ایران هر ۵ مورد انرژی پاک اعم از آبی، بادی، خورشیدی، ژئوترمال و امواج دریا را داراست.

به گفته وی مدیریت تولید و توزیع برق، توزیع گاز، توربین‌های بادی، فتوسل، مدیریت مصرف انرژی، مدیریت تولید نفت به ویژه در سکوهای نفتی و اکتشافات از بحث‌های مهم این حوزه خواهند بود.

رئیس سازمان هواشناسی وزش باد، بارش برف و باران، یخبندان، نگرگ، توفان شن، سیل و تغییرات روطبت را از مباحث مهم حوزه حفاظت از آثار باستانی دانست و افزود: اگر مطالعات خوبی را در این حوزه انجام دهیم می‌توانیم به جز زلزله و رانش در بقیه عوامل این آثار را حفظ کنیم، درنتیجه این امادگی را داریم هماهنگی و همکاری لازم با سازمان میراث فرهنگی در این مسیر داشته باشیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش نقش سازمان هواشناسی را در حوزه امنیت اجتماعی مربوط به چهار حوزه تغییرات محلی اقلیم، ترک مناطق، مهاجرت و چالش‌های اجتماعی اعلام کرد و گفت: درحال حاضر نزدیک به ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین در سکونتگاه های غیر رسمی کشور داریم که بیش از ۲۲۰ هزار نفر از زندانیان امروز کشور از همین افراد به شمار می‌روند. در حقیقت این افراد، مهاجرانی هستند که به دلیل خشکسالی و نبود اشتغال از روستا به این مناطق آمده‌اند.

پرهیزکار افزایش هزینه واردات، ازبین رفتن سرمایه ملی و تهدید تولید داخلی را از موضوعات قابل توجه و مربوطه به حیطه کاری سازمان هواشناسی اعلام کرد و گفت: از سویی دیگر در بخش ورزش نیز تمامی رشته‌های ورزشی که هوازی بوده و آب و هوا در انجام آنها مؤثر است برای ادامه فعالیت خود نیازمند اطلاعات هواشناسی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ایفای نقش چشمگیر این سازمان در حوزه نظامی نیز خبر داد و اضافه کرد: ما در بخش نظامی نیز اصلاحات هواشناسی را به صورت مستمر به همه بخش‌ها ارسال می‌کنیم، در این بخش هوانوردی، عملیات موشکی، شیمیایی و اتمی ارتباط زیادی به اطلاعات هواشناسی دارد.

وی در بخش دیگری خاطرنشان کرد: شهرسازی با توجه به اقلیم محلی، بلندمرتبه‌سازی با توجه به تهویه طبیعی، اداره ترافیک شهری با توجه به شرایط جوی، تعیین مکان برای شهرهای صنعتی و صنایع آلوده‌کننده و کمک به نهادهای شهری برای مقابله با حوادث طبیعی از مباحث مهم مشترک حوزه مدیریت شهری با اطلاعات هواشناسی خواهد بود.

به گفته وی در این بخش نه تنها بلندمرتبه‌سازی در آلودگی هوا تأثیر بسیار زیادی دارد بلکه چینش و ساخت ساختمان‌ها نیز در این امر تأثیرگذار خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مسئله از وزش بادهای کوه به دشت نیز در شهر جلوگیری کرده و باعث افزایش آلودگی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان افزود:  آمد و شد بیماران، سالمندان، کودکان، برگزاری مراسم در فضای باز، ساختمان‌سازی، اسباب‌کشی، خانه تکانی، خانه‌داری، اردو، مسافرت و شست‌شوی خودرو از مباحث کاربردی در حوزه امور روزمره به شمار می‌رود که به شدت نیازمند اطلاعات هواشناسی خواهد بود./

نظر شما