شناسهٔ خبر: 25160 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان كرد؛

نظارت دقیقی بر ساخت و سازها حاکم شود/ تاکید بر پررنگ کردن نقش شوراها و شهرداران در کیفیت و مکان‌یابی صحیح

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره بر مکان‌یابی‌های اشتباه در ساخت و سازهای کشور، بر ارتقای کیفیت ساختمان‌ها و مکان‌یابی درست تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران، گفت: شهر بم در سحرگاه ۵ دی ماه ۱۳۸۲ تنها دوازده ثانیه لرزید و به مرگ غمگینی فرو رفت و ۳۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند. ۱۹ هزار مجروح نتیجه  ۱۲ ثانیه لرزش زمین بود.

وی افزود: با کمک مردم شریف، بزرگوار و مصیبت دیده بم بار دیگر این شهر زیباتر و بهتر از گذشته ساخته شد و همانند نخل‌های پابرجای خود ایستاده است اما هرگز آوای زیبای بسطامی در این شهر شنیده نشد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ۲۱۰۰ میلیارد تومان هزینه آشکار این زلزله، تاکید کرد: بم تنها به اندازه یک محله تهران هم نیست. اگر در تهران حوادثی این‌چنین داشته باشیم متاسفانه خسارات بسیاری متوجه کشور خواهد شد.

نجار با اشاره به انفجار لوله گاز در محله شهران، گفت: این حادثه در یک ساعت خلوت روی داد و اگر این عنایت الهی نبود قطعا بیش از ۱۰۰ نفر جان خود را در این حادثه کوچک از دست می‌دادند.

معاون وزیر کشور خطاب به شهرداران و اعضای شوراهای سراسر کشور، گفت: بی‌تردید می‌توانیم خود را در مقابل حوادث ایمن کنیم. دانش و خرد لازم در کشور به همراه اراده و همت وجود دارد لذا باید در مقابل حوادث همگان ایمن شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مکان‌یابی ساخت و سازها در شهر تهران اشاره کرد و گفت: امروز در توسعه شهری و ساخت و سازهای خود مکان‌یابی درستی انجام نمی‌دهیم لذا روی گسل و مسیل ساخت و ساز می‌کنیم و انتظار داریم سیل به کسی آسیب نرساند. در هنگام بروز حوادث نیز مدیریت بحران باید پاسخگوی تمام مشکلات باشد ولی کسی به این نکته توجه نمی‌کند که آیا پیش از ساخت و ساز آزمایش‌های لازم از جمله آزمایش خاک انجام شده است یا خیر؟

نجار تاکید کرد: اگر خانه و بیمارستان ژاپنی در مقابل حوادث ایمن شده باید بدانیم که آزمایش‌های لازم پیش از ساخت و سازها در این کشور به طور دقیق انجام می‌شود. امروز در شهرهای کشور علاوه بر انجام آزمایش‌ها از مصالح مناسب و کارگران آموزش دیده باید استفاده شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: باید نظارت دقیقی بر ساخت و سازها حاکم شود و در این مسیر شوراها و شهرداران نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. متاسفانه امروز این نظارت ضعیف اعمال می‌شود در حالیکه راهکار عملکرد بهتر وجود دارد.

به گزارش ايسنا وی با اشاره به عمر نسبتا پایین ساختمان‌ها در شهر تهران، افزود: امروز عمر ساختمان‌ها بیش از ۷۰ درصد حدود ۳۵ سال است اما نگران هستیم چون آیین‌نامه‌ها و مقررات را به درستی رعایت نکردیم. باید به کیفیت ساخت و سازهای خود توجه بیشتری داشته باشیم. در این راستا شهرداری‌ها و شوراها ظرفیت بسیار بالایی هستند که می‌توانند در این عرصه کمک قابل توجهی باشند.

نجار تاکید کرد: باید شهرها را تاب‌آور کنیم اگرچه نیازمند یک برنامه‌ریزی بلندمدت در این راستا باشیم. در این مسیر می‌توانیم از تجربیات سایر کشورها بهره‌مند شویم./

نظر شما