شناسهٔ خبر: 25245 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سیده حمیده زرآبادی:

ضرورت جذب سرمایه‌گذار برای احیای بناهای تاریخی/ نیازمند تغییر نگاه جامعه به بناهای تاریخی هستیم

سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است یکی از نیازهای اساسی ما در حوزه بناهای تاریخی تغییر نگاه جامعه به این بخش است تا آن را نه در حاشیه اقتصاد، فرهنگ و زندگی شهری بلکه به عنوان یک قلب تپنده در این حوزه ببیند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون عمران مجلس گفته است: یکی از اشتباهاتی که در سطح مدیریت شهری ما رخ داده این است که تعریف پیشرفت و توسعه اقتصادی شهرهای ما به حوزه های صنعتی محدود شده و به عبارتی در این مسیر پیشرفت چندان تعاریف و مبانی فرهنگی جای خود را پیدا نکرده اند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: این اشتباه به صورت کلی دو نتیجه مهم در پی دارد. اول اینکه باعث شده تا جامعه از اصل مسایل فرهنگی دور بماند و دوم هم اینکه موضوع اقتصاد فرهنگ هم مورد توجه ما قرار نگرفته و نتوانسته ایم از این محل برای رفع مشکلاتمان بهره چندانی ببریم.

وی ادامه داد: نمونه برجسته این وضعیت در بحث بناها و بافت های تاریخی کشور دیده می شود که ما تازه متوجه اهمیت فرهنگی و پیتانسیل اقتصادی آنها شده ایم. حال آنکه اگر سابق بر این تعریف دقیق‌تری از توسعه و پیشرفت داشتیم قطعا تا به امروز هم توانسته بودیم وسعت و تعداد بسیار زیادی از این بناها را احیاء کنیم و هم اینکه گردشگری کشورمان در مراحل توسعه یافته تر و جلوتری قرار داشت.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن به صابتا گفته است: یک نیاز اساسی ما در حوزه بناهای تاریخی تغییر نگاه جامعه به این بخش است تا آن را نه در حاشیه اقتصاد، فرهنگ و زندگی شهری بلکه به عنوان یک قلب تپنده در این حوزه ببیند.

وی تاکید کرد: البته اگر در جذب سرمایه گذاری برای احیاء بناهای تاریخی موفق عمل کنیم، قطع به یقین چنین اتفاقی نیز به راحتی قابل وقوع است. چرا که مردم ما علی رغم تغییرات بزرگ سبک زندگی، هنوز از فرهنگ اصیل به اندازه ای دور نشده اند که جبران این فاصله غیرممکن باشد.

زرآبادی توضیح داد: تجربه احیاء بناهای تاریخی در شهری مانند قزوین نشان داده که مردم ما به راحتی می‌پذیرند نگاه متفاوتی به بناها و بافت‌های تاریخی داشته باشند و در کنار این نیز در تجربه شهر قزوین ثابت شده که بازگشت بناهای تاریخی به مناسبات روزمره زندگی مردم از طریق سرمایه گذاری برای احیاء آنها، به راحتی قابل انجام است.

نظر شما