شناسهٔ خبر: 25360 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیركل فرودگاه‌های استان فارس خبر داد

نقش عامل انسانی در ۸۰ درصد سوانح هوایی/ برگزاری دوره آموزشی عوامل انسانی در مراقبت پرواز

فرودگاه شیراز مدیركل فرودگاه‌های استان فارس خبر داده است که دوره آموزشی عوامل انسانی در مراقبت پرواز با حضور اساتید دانشگاهی عمان و با شرکت‌۱۲ نفر از كنترلرهای ترافيك هوايی در فرودگاه بين المللی شيراز آغاز شده است و تاکید دارد: هنوز عامل انسانی در ۸۰ درصد از سوانح هوایی ایفای نقش می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا بدیعی‌فرد مدیركل فرودگاه‌های استان فارس درباره وضعیت ایمنی در صنعت هوانوردی گفته است: در صنعتی كه از آن به عنوان هشتمین عجایب جهان یاد می‌شود بحث ایمنی یكی از دغدغه‌های اصلی به شمار می‌آید.

مدیر‌كل فرودگاه‌های استان فارس افزود: حجم روزافزون ترافیك هوایی به دلیل افزایش تقاضای سفر با هواپیما و تبدیل شدن فرودگاه به شهرهای بزرگ باعث شده است كه ایكائو بحث ایمنی و استقرار سیستم ایمنی را به عنوان یكی از اهداف اصلی خود در سراسر جهان اعلام کند.

وی به تأثیر عوامل انسانی در بروز سوانح اشاره كرده و گفته است: علیرغم پیشرفت تكنولوژی در زمینه ساخت هواپیما و استفاده از سیستم‌های پیشرفته CNS هنوز عامل انسانی در ۸۰ درصد از سوانح هوایی ایفای نقش می‌کند كه این می‌طلبد بررسی دقیق در خصوص عامل رخداد و سوانح انجام شود.

بدیعی‌فرد اضافه كرد: به‌دلیل اهمیت كاهش مخاطرات پروازی و افزایش ایمنی در صنعت هوانوردی بررسی عوامل انسانی برای تمامی كاركنان شاغل در این حوزه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی خاطرنشان كرد: برخی از رویدادها به علت نقص دستگاه‌ها، سیستم‌ها و شرایط نامناسب محیطی رخ می‌دهد كه با درك صحیح از توانایی‌ها و محدودیت‌های انسانی، این تهدیدات قابل كنترل خواهد بود.

به گزارش شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی دوره آموزشی عوامل انسانی در مراقبت پرواز با حضور كنترلرهای ترافیك هوایی فرودگاه‌های مشهد، تبریز، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، كرمان و شیراز به مدت ۵ روز در فرودگاه شیراز برگزار می‌شود. ۲ نفر از اساتيد دانشكده هوانوردی كشور عمان نیز در این دوره آموزشی حضور دارند.

نظر شما