شناسهٔ خبر: 2541 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

افزایش ارزش سهام صندوق‌های زمین و ساختمان با پیشرفت پروژه‌ها

صندوق زمین و ساختمان مدیر نخستین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان کشور با تشریح نحوه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها گفت: ارزش سهام صندوق‌ها با پیشرفت پروژه‌های ساختمانی بیشتر می‌شود.

محمد پیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم که نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان به حساب می‌آید، بر اساس بند «هـ» ماده ۱ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در سازمان بورس اوراق بهادار ایران ثبت شده است، اظهار کرد: بر اساس قانون برای هر پروژه ساخت مسکن باید یک صندوق مستقل تشکیل شود و در پایان پروژه مدیران صندوق با سهامداران تسویه مالی کنند.

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم، محل ساخت پروژه نسیم را شهرک گلستان (راه‌آهن) ذکر کرد و ادامه داد: این پروژه با زیربنای ۱۳ هزار و ۱۹۹ متر مربع در منطقه ۲۲ (غرب) تهران واقع است که به پارک جنگلی چیتگر و دریاچه شهدای خلیج فارس در طبقات بالایی آن دید دارد.

پیرزادی با بیان اینکه دو ماه از آغاز فعالیت صندوق زمین و ساختمان نسیم می‌گذرد، پیشرفت پروژه را در حد پی‌ریزی ساختمان و اتمام ۷۰ درصد نصب اسکلت فلزی مجتمع مسکونی نسیم اعلام کرد.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی پروژه نسیم کمی از برنامه پیش‌بینی شده جلوتر است، خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مانند همه شرکت‌های سهامی عام قابل عرضه در سازمان بورس اوراق بهادارند و باید از قوانین جاری بورس تبعیت کنند که این قوانین شامل کسب مجوز از سازمان بورس، پذیره‌نویسی سهام، اعلام عمومی قیمت هر سهم و تشکیل مجمع عمومی با حضور سهام‌داران است.

این انبوه‌ساز مسکن روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های زمین و ساختمان را خریداری سهام صندوق از طریق کارگزاری‌ها یا سبدگردانی شخصی سهام در بازار بورس دانست و افزود: تنها تفاوت صندوق با شرکت‌های سهامی عام، نرخ‌گذاری حداقلی برای سهم‌های صندوق است که بر اساس قانون حداقل ارزش سهام صندوق زمین و ساختمان را «بازارگردان» تعیین می‌کند. ضمن این‌که شرکت گروه مالی و سرمایه‌گذاری مسکن بانک مسکن به عنوان بازارگردان سهام صندوق زمین و مسکن تعیین شده است. سهامداران اگر بخواهند سهام خود را بفروشند، می‌توانند آن را در بازار سرمایه به اشخاص حقیقی و حقوقی یا به خود بازارگردان بفروشند و نمی‌توانند سهام خود را به مبلغی کمتر از آنچه بازارگردان تعیین می‌کند، به فروش برسانند.

وی رشد ارزش سهام صندوق زمین و ساختمان را به رشد ساخت و ساز و پیشرفت پروژه وابسته دانست و اظهار کرد: معمولا ارزش سهام این صندوق‌ها ارتباط مستقیمی با رشد شاخص‌های بورس یا رکود و رونق بازار مسکن ندارد زیرا صندوق نسیم در زمان اوج رشد ارزش سهام در بورس تشکیل شد که ارزش هر سهم هزار تومان تعیین شد، در حالی که ارزش سهام شرکت‌های سوده تا چند برابر قیمت سهام صندوق نسیم ارزش‌گذاری شده بودند ولی با افت بورس ارزش سهام آن شرکت‌ها افت کرد و ارزش سهام صندوق نسیم رشد داشت. همچنین فعالیت ساخت و ساز پروژه نسیم در زمان اوج رکود مسکن آغاز شد که بسیاری از پروژه‌های ساختمانی متوقف شده بودند اما پروژه شهرک راه‌آهن پیشرفت خوبی داشته است.

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم با بیان اینکه احتمال افت قیمت سهام این صندوق بسیار پایین است، اعلام کرد: اواخر امسال (۱۵ اسفند) بار دیگر سهام صندوق نسیم ارزش‌گذاری می‌شود که انتظار می‌رود رشد هفت درصدی (که در بازار سرمایه مبلغ بسیار مناسبی است) در انتظار ارزش سهام این صندوق سرمایه‌گذاری باشد.

صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم به عنوان نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان، ۶ شهریور امسال با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار ایران افتتاح شد./

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۵-۲۳ ۱۵:۰۶کاظم 0 0

    سلام ایا سهام پایه یا اولیه پروژه سیمان با سهامهای عادی فرق دارد تشکر 
                                

نظر شما