شناسهٔ خبر: 25539 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته:

اتمام آزادراه قزوین-رشت با سرمايه‌گذاری ۱۰۰۰ ميليارد تومانی/ سهم ۵۱ درصدی پیمانکاران ایرانی در ساخت کریدور ۱۰/ انتزاع راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق به ادارات كل حمل‌ونقل و پایانه‌ها

جاده هراز امضای چارچوب موافقتنامه احداث کریدور شماره ۱۰ با ایتالیا، رفع مشکلات ۷ ساله لردگان-سدکارون۴ با ساخت بزرگراه شهرکرد-لردگان و بهره‌برداری از ۱۰۶۴۲کیلومتر زیرساخت جاده در دولت یازدهم از مهمترین عناوین خبری حوزه راه در هفته‌ای است که گذشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در سفر استانی به چهارمحال و بختیاری پیشرفت کشور در حوزه حمل و نقل جاده ای را نسبت به گذشته بسیار مثبت توصیف کرد و به توسعه بزرگراهی استان مذکور به طول ۱۴۰ کیلومتر و تفاهم نامه های بین المللی به منظور مشارکت و سرمایه گذاری شرکت‌ها و سازمان های خارجی اشاره کرد.

در ادامه سایر اخبار مهم حوزه حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته را تحت جدول زیر مشاهده می کنید؛

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

اتمام آزادراه قزوین-رشت به سرمايه‌گذاری ۱۰۰۰ ميليارد تومانی نیاز دارد.

در داخل ایران به دنبال توسعه شبکه جاده ای هستیم و در سطح ارتباط با کشورهای همسایه و شبکه بزرگراهی آسیایی را ترغیب می‌کنیم. برای تکمیل باقیمانده آزاد راه رشت- قزوین حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است. تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این اصل استوار است که این پروژه بزرگ بدون تأخیر و در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

 

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی

در بخش جاده‌ای، ساخت پروژه کریدور شماره ۱۰ را در دستور کار داریم که این پروژه از بازرگان تا بندر امام است و شامل چند قطعه می شود. ایتالیایی‌ها برای سرمایه گذاری بر روی دو قطعه از این کریدور به صورت BOT اعلام آمادگی کرده اند. مطالعات اولیه را هم انجام داده اند و اگر به این نتیجه برسند این پروژه توجیه اقتصادی دارد سرمایه ساخت این دو قطعه به ایران می آورند اما برای ساخت آن از پیمانکاران داخلی باید استفاده کنند که ۵۱ درصد از کار را باید شرکت های ایرانی انجام دهند. پیش قرارداد این پروژه در سفر اخیرمان به ایتالیا امضا شد و قرار بر این است که ایتالیایی ها برای ادامه مذاکرات در این باره به ایران بیایند، از آنجا که همکاری‌هایمان با ایتالیا ابعاد وسیعی دارد قرار بر این است که هر ۶ ماه، یک بار در ایتالیا و یک بار در ایران کمیته فنی پروژه های زیر ساختی تشکیل شود.

امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل

هر پنج سال هزینه حدود یک سال بودجه عمرانی کشور صرف جبران خسارت وارد شده به شریان‌های حیاتی می‌شود؛ در صورتی که با صرف ۱۰ درصد از بودجه عمرانی در پیشگیری و بهینه سازی زیرساخت‌های حمل و نقل می‌توان ۹۰ درصد باقیمانده را صرف رفاه مردم کرد. یک سال صرف جبران خسارت به راه‌های شریانی می‌شود هرچه از خزانه کشور به دلیل اقدامات غیرمطالعاتی و صرف خسارت‌ها برداشت می‌شود، به معنی هزینه‌ای است که می‌توانست برای رفاه مردم هزینه شود.

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

به زودی دستورالعمل انتزاع حوزه راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق به ادارات كل حمل‌ونقل و پایانه‌های سراسر كشورتوسط وزیر راه و شهرسازی به سازمان ابلاغ می‌شود كه بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود فرآیند نقل و انتقال شامل انتقال كاركنان، تجهیزات، ماشین ‌آلات ، ساختمان‌ها و بودجه و اعتبارات در مدت یك ماه انجام شود.

با توجه به وجود حدود ۱۴۰۰ اكیپ راهداری در سطح كشور، می توان از گشت‌های راهداری ضمن بهره‌گیری جهت نظارت بر شبكه راه‌های كشور،به منظور بهبود و ساماندهی وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای نیز استفاده كرد،

شكل‌گیری ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سراسر كشور، فرصتی بهینه برای نظارت بر وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای در شهرستان‌ها محسوب می‌شود

علی نورزاد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل

با توجه به رویکرد نوین وزارت راه و شهرسازی در مشارکت با بخش خصوصی، واگذاری کریدورهای اصلی کشور در اولویت جذب سرمایه‌گذاری قرارگرفته است که در همین راستا، "چارچوب موافقتنامه" احداث کریدور شماره ۱۰ به طول ۱۲۰۰ کیلومتر از شمالغرب کشور در مرز بازرگان تا بندر امام خمینی با ایتالیا به امضا رسید

نهاد جاده‌های ایتالیا بر طبق این چارچوب متعهد شده است تا نحوه ساخت چند قطعه اولویت‌دار این مسیر را به صورت BOT انجام دهد و برای ساخت قطعه یک و دو حدود ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کند. ساخت مابقی قطعات نیز بر اساس مطالعات تکمیلی با مدل‌های معمول سرمایه‌گذاری  صورت خواهد گرفت 

خیرالله خادمی معاون ساخت و توسعه راه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل

طی ۷ سال گذشته محدوده لردگان-سدکارون ۴ و محدوده بلوط بلند به دلیل حجم بالای تردد بار و مسافر با مشکلات بسیاری روبرو بوده که با ساخت مسیر جدید علاوه بر رفع مشکلات حدود ۵۰۰ درصد به بار ترافیک عبوری افزوده شده است.

محور شهرکرد-بروجن-لردگان در قالب ۸ قطعه به طول ۱۵۳ کیلومتر در دست اجرا است که ۵۱ کیلومتر آن هم اکنون زیر بار ترافیک قرار دارد و ۹۰ کیلومتر نیز در دست عملیات اجرایی است و ۱۰ کیلومتر باقی‌مانده نیز برای واگذاری در مناقصه آماده شده است.

سيد قاسم بي نيازرئيس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزا رت راه و شهرسازی

بهسازي و آسفالت راه‌هاي روستايي به ميزان ۱۱ هزار و ۲۶۳ كيلومتر و كاهش ۱۳ درصدي تلفات جاده اي در سال ۹۴ در مقايسه با شروع دولت يازدهم از جمله عملكرد دولت در سه سال اخير حوزه راه وشهرسازي است.

نهايي شدن قرارداد احداث آزاد راه تبريز– مرند - بازرگان به طول ۲۵۳ كيلومتر در دولت يازدهم اعلام كرد: پيش نويس قرارداد بين اين وزارتخانه و طرف ايتاليايي در زمينه احداث آزاد راه همدان – كرمانشاه به طول ۲۰۶ كيلومتر به ارزش ۲۵۰۰۰ ميليارد ريال از طريق PPP تبادل شده است.

فرامرز مداح مدیركل دفتر فن‌آوری اطلاعات سازمان راهداری

طی ۳ ماه اول سال ۹۵ در مجموع ۱۳ میلیون و ۴۷۷ هزار تن كالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد و ۲۰میلیون و۳۶۰ هزار تن كالا از مرزهای كشور صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات   ۷/ ۶ درصد كاهش و میزان صادرات ۶۲ درصد افزایش داشته است.

از مجموع كالاهای صادر شده، میزان یك میلیون و ۶۴۳ هزار تن كالا از طریق مرزهای جاده‌ای كشور خارج و ۴۷۱ هزار تن از مرزهای جاده‌ای به كشور وارد شدند

محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفترترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری

در اتفاقات اخیر ترکیه در مرز بازرگان ۱۳ کامیون و یک اتوبوس به آتش کشیده شد که مکاتباتی با وزارت خارجه برای اخذ غرامت‌ها داشته‌ایم.

عطرچیان با تاکید بر اینکه ترکیه هنوز جواب مکاتبات‌مان را نداده است، گفت: ترکیه اعلام کرده است که این موضوع باید از طریق دادگاه های محلی پیگیری شود و خسارت دیدگان ایرانی باید به دادگاه های محلی شکایت کنند. دادگاه در یکی دو مورد حکم صادر کرده است اما احکام اجرایی نشده اند.تعدادی از این کامیون ها دارای بار بودند و تعدادی هم بار نداشتند. هر کدام مبلغی متفاوتی خسارت دیده‌اند و نمی‌توان رقم یکسانی برای هر یک از این کامیون ها مشخص کرد

 

نظر شما