شناسهٔ خبر: 25665 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست امینی با رئيس سازمان نقشه‌برداری كشور تشریح شد:

جزئیات اقدامات انجام شده وزارت راه و شهرسازی در زمینه SDIبخشی/ عقد تفاهمنامه همکاری بین وزارت راه و سازمان نقشه‌برداری کشور

نشست معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست مشترک با رئیس و مديران ارشد سازمان نقشه‌برداری كشور، اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در زمینه توليد، جمع آوری و بهره‌برداری از داده‌های مكان محور و ايجاد زير ساخت‌های لازم جهت راه‌اندازی SDI بخشی وزارت متبوع تشريح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رئیس سازمان نقشه برداری کشور، باحضور در وزارت راه و شهرسازی درجريان پيشرفت فعالیت سامانه تبادل داده‌های مکانی وزارت راه و شهرسازی(متا) قرار گرفت و با ابراز خرسندی از راه‌اندازی چنین سامانه‌ای در وزارت راه و شهرسازی به عنوان بزرگترين توليد كننده و بهره‌بردار از داده‌های مكان محور بر تعامل بيشتر بين سازمان نقشه‌برداری كشور و وزارت راه و شهرسازی در جهت تبادل اطلاعات مكان محور تاكيد کرد.

در اين نشست گزارشي از مراحل توليد سامانه "متا"و دوره‌هاي آموزشي برگزار شده در خصوص GIS براي تمامی همكاران وزارت راه و شهرسازي شامل شركت‌ها و سازمان‌های تابعه و ادارات كل استاني ، توسط همكاران وزارت راه و شهرسازي  و مشاور سامانه ارائه گرديد.

در این جلسه، مهندس امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي با اشاره به این که از دی ماه سال ۹۴ تاكنون بالغ بر ۱۶۰۰۰ هزار لايه اطلاعاتی مكان محور وارد اين سامانه شده و در اختيار مديران و كارشناسان وزارت متبوع قرار دارد، هدف از طراحی اين سامانه را جلوگيری از دوباره كاري‌ها، كاهش هزينه ها و ارتقا فرهنگ بهره برداری از قابليت‌های نهفته در اطلاعات مكانی در برنامه‌ريزی‌های كلان خواند.

وی ادامه داد: هنوز راه زیادی برای نيل به اهداف مشخص شده در اين زمینه در پيش داريم و تمام تلاش ما اين است كه با وارد کردن GIS در تمامی فرآيندهای سازمانی، داده‌های به روز و استاندارد، هميشه در دسترس همكاران وزارت متبوع قرار گيرد.

 وی گفت: مصداق عملي اين موضوع در سامانه اجرايي و پايش طرح‌هاي عمراني وزارت راه و شهرسازي (سبا) انجام شده كه با اتصال سامانه مركز تبادل اطلاعات مكاني و سامانه سبا، نقشه هاي ۱۸۰۰۰ هزار قرارداد عمراني در اختيار مديران و كارشناسان مجموعه وزارت راه و شهرسازي قرار گرفته است.

دكتر اردلان، رئيس سازمان نقشه برداري كشور با بيان اين مطلب كه اين سازمان متولي SDI ملي است، ابراز اميدواری کرد با توجه به مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه GISو SDI بخشي وزارت راه و شهرسازي و همچنين تجارب موجود در اين زمینه در سازمان نقشه‌برداري كشور باعث ايجاد هم‌افزايی و حركت به سوی تحقق اهداف دولت الكترونيك و تكميل SDIملي شود.

وی در اين جلسه یادآوری کرد برای توليد سامانه‌های GIS بايد به ۳ نكته مهم شامل ساماندهی داده‌ها، ايجاد ابزارهای مديريتي و ايجاد بسترهای لازم برای تبادل اطلاعات توجه كافي شود. وی افزود: برای دسترسي اطلاعات به عموم بايد حق ناشر و مولف رعايت شود و همچنين اصالت داده‌ها مورد تاييد و تاكيد قرار گيرد.

وی افزود : اين سازمان آماده همكاری جهت ارايه مشاوره در خصوص تهيه استاندارد هاي داده هاي مكاني وزارت راه و شهرسازي است و به این منظور مقرر شد تا ۲۰روز آينده تفاهم‌نامه ای تهيه و به امضا طرفين برسد.

در حاشیه این نشست، مهدی صفدری، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی به پایگاه خبری وزارت راه گفت: در یک ماه گذشته بیش از ۴۰۰۰ لايه  مکانی در این سامانه ثبت شده که دلیل این پیشرفت چشمگير،تشريح سامانه و جلب حمايت روسای سازمان ها و شركت‌های تابعه و مديران كل استان‌ها  و همچنين پيگيری‌های برنامه‌ريزي شده و برگزاری دوره‌های پايه‌ای آموزشیGIS براي همكاران وزرات‌خانه است.

نظر شما