شناسهٔ خبر: 25690 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خبر داد:

بهره‌برداری از پروژه‌ محور اراک- خمین و بیمارستان زرندیه در هفته دولت/ روکش حفاظتی آسفالت جاده‌های استان/ ساخت ۱۹۰ کیلومتر راه روستایی/ ۲۰ درصد استان مرکزی بافت فرسوده است/ مرمت بازار تاریخی اراک

مجیدرضا نصرالله نژاد مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: هفته دولت پنج کیلومتر از عملیات چهارخطه کردن محور اراک تا خمین و ۶.۵ کیلومتر از این عملیات در محور خمین تا محلات به بهره‌برداری می‌رسد. این در حالی است که اجرای این طرح که در ۱۲ سال ۳۰ کیلومتر پیش‌رفت داشت، در دو سال اخیر ۳۱ کیلومتر پیش رفت.

مجیدرضا نصرالله نژاد، مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح برنامه‌های اصلی و اقدامات انجام شده توسط این اداره کل پرداخت و با بیان اینکه هفته دولت پنج کیلومتر از عملیات چهارخطه کردن محور اراک تا خمین و ۶.۵ کیلومتر از این عملیات درمحور خمین تا محلات به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: عملیات چهار خطه کردن محور اراک تا خمین به طول ۶۱ کیلومتر درحال اجراست و تاکنون ۵۱ کیلومتر آن انجام شده و پنج کیلومتر از ۱۰ کیلومتر باقی مانده هفته دولت و مابقی تا سه ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. به این پروژه ۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده بود که نیمی ازآن پرداخت شده است. البته نیاز واقعی ما برای تکمیل این پروژه ۲۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: اجرای عملیات محور اراک- خمین مورد تاکید و پیگیری خاص بیت امام راحل(ره) و نوه ایشان همچنین استاندار مرکزی بوده است. اجرای این طرح ۱۲ سال پیش شروع شده بود و تا ۳۰ کیلومتر پیش رفته بود و باکمک پیمانکاران دو مدت دو سال ۳۱ کیلومتر دیگر را پیش بردیم. این درحالی بود که اعتبار کافی نیز دراختیار نداشتیم و چهارخطه کردن یک کیلومتر آزادراه مستلزم صرف دو میلیارد تومان اعتبار است ولی از سال گذشته تاکنون با صرف اعتبار کلی حدود چهار میلیارد تومان توانستیم عملیات را پیش ببریم.

نصرالله نژاد افزود: تاکنون ۳۶ کیلومتر از محور ۴۵ کیلومتری خمین تا محلات چهارخطه شده و ۶.۵ کیلومتر درهفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. اعتبار موردنیاز ما برای تکمیل پروژه ۱۰ میلیارد تومان است.

افتتاح ۴.۵ کیلومتر از عملیات چهارخطه کردن کمربندی محلات در هفته دولت

وی همچنین گفت: عملیات چهارخطه شدن کمربندی محلات(زیراب) به طول ۱۶ کیلومتردرحال اجراست و ۴.۵ کیلومتر آن در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. برای تکمیل این طرح به ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: محور دلیجان به نراق به طول ۱۰ کیلومتر درحال چهارخطه شدن است و ۳.۵ کیلومتر آن تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین عملیات چهارخطه کردن محور ساوه به سمت بویین زهرا به طول ۴۵ کیلومتر درحال انجام است و ۱۴ کیلومتر آن که تردد ماشین‌های سنگین محور دراین مسیر ۴۵ درصد است تا زمستان به بهره‌برداری می‌رسد.

تعریض محورهای استان

وی همچنین گفت: درحال تعویض محورهای آهنگران به ساروق و ساروق به کمیجان، همچنین اراک به خنداب از فرعی به اصلی هستیم که دراین راستا عرض آسفالت از ۶.۵ به ۱۱ متر تعریض می‌شود.

نصرالله نژاد افزود: عملیات چهارخطه کردن محور توره به بروجرد به طول ۲۴ کیلومتر درحال انجام است که تاکنون چهار کیلومتر آن به اتمام رسیده است.

اجرای روش نوین روکش آسفالت

وی همچنین گفت: روش نوین روکش حفاظتی آسفالت درمحورهای استان مرکزی درحال اجراست.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به اینکه اعتبارات راه‌های روستایی از محل اعتبار استانداری تامین می‌شود، افزود: درحوزه راه‌های روستایی بسته به نظز فرماندار و شورای برنامه‌ریزی استانداری و سازمان مدیریت برنامه ریزی اعتبار اختصاص می‌یابد. دراین راستا از سال گذشته تاکنون حدود ۱۹۰ کیلومتر راه روستایی درحال ساخت داریم که امیدواریم امسال با جذب اعتبارات استانی تکمیل شوند.

وی تصریح کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه قرار بود راه‌های روستاهای با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر آسفالت شوند که این امر در استان مرکزی محقق شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان اینکه حداقل ۱۸ تا ۲۰ درصد منطقه شهری استان شامل بافت فرسوده  و سکونتگاه غیررسمی است، گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی ما در شهرهای اراک و ساوه قرار دارند که با اعطای تسهیلات تاکنون توانسته‌ایم ۷۰۰ مورد وام اختصاص دهیم و افراد را به بانک معرفی کنیم که با استقبال خوبی مواجه شده است. درمنطقه اراک منطقه‌ای به نام کوی علی بن ابیطالب(ع) داریم که حدود ۱۰ هزار خانوار درآن ساکن هستند و شامل کوچه‌های باریک و تنگ است و زمین آن دولتی بوده است. به دستور وزیر، تا ۱۵۰ متر را به قیمت دولتی و منطقه‌ای به ساکنان این مناطق می‌دهیم و متقاضیان متراژ بالاتر باید بهای کارشناسی شده را بپردازند. با اجرای این طرح تا چند سال دیگر این منطقه کاملا ساماندهی خواهد شد. همکاران ما ساختمانی را اجاره کرده‌اند و درآن محل مستقر هستند و افراد را برای دریافت پروانه معرفی می کنند. هدف اصلی ما اجرای طرح جامع شهری دراین منطقه است.

پیشبرد طرح مسکن مهر در سه حوزه

نصرالله نژاد همچنین عنوان کرد: از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر، ۳۹ هزار واحد در دستور کار قرار گرفت که در سه قسمت شهرهای جدید، شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر و شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر عملیاتی شد. متولی مسکن مهر شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر اداره کل راه و شهرسازی است که تمام واحدها (۲۱ هزار واحد) تمام شده که آخرین آنها در ساوه تحویل داده شده است. حدود ۳۰۰ واحد در مرحله فونداسیون مانده که هشت سال رها شده بودند و اعضای تعاونی نیز متفرق بودند که با رایزنی صورت گرفته قرار است این واحدها توسط این اداره کل خریداری و یا به اعضای تعاونی فروخته شوند. می توان گفت که پروژه مسکن مهر استان مرکزی برای شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر به سرانجام رسیده است.

وی افزود: ۲۰۰۰ واحد مسکن مهر درشهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر یعنی آشتیان، تفرش، فراهان و شازند مانده که توسط بنیاد مسکن درحال انجام است. در شهرهای جدید دو نقطه پروژه مسکن مهر داشتیم که در شهر مهاجران تکمیل شده و در شهر جدید امیرکبیر ۱۱۳۱ واحد درحال ساخت داریم. ماه پیش با حضور محسن نریمان، مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید، ۲۰۰ واحد از این واحدها تحویل داده شد و مابقی تا سه ماه دیگر تحویل داده می‌شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی به افتتاح بیمارستان درحال ساخت زرندیه در هفته دولت اشاره کرد و گفت: ساختمان این بیمارستان هفته دولت دراختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

وی افزود: ساخت بیمارستان خمین تاکنون ۵۴ درصد پیشرفت کرده و اسکلت‌بندی و تاسیسات به سرانجام رسیده است. برای تکمیل این بیمارستان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

نصرالله نژاد به بیمارستان درحال ساخت خنداب نیز اشاره کرد و گفت: اخیرا با مساعدت محمدجعفر علیزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ۱.۵ میلیرد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته که امیدواریم تا سه ماه دیگر افتتاح شود.

وی عنوان کرد: برای تکمیل کتابخانه مرکزی اراک که اسکلت آن تمام شده و درمرحله سفتکاری است به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. این پروژه با اعتبار استانی درحال انجام است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: همچنین هفت مجتمع فرهنگی در شهرهای محلات، غرق‌آباد، ساوه و آشتیان درحال ساخت داریم که اعتبار مورد نیاز هریک بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است. دو پایگاه هواشناسی در استان درحال ساخت داریم که از این واحدها پایگاه زرندیه تکمیل شده  و محوطه سازی و دیوارکشی آن باقی مانده و دیگری در فراهان درحال ساخت است. از دیگر ساختمان‌های اداری درحال ساخت دراستان می‌توان به مرکز پایش محیط زیست و دارالقرآن اشاره کرد.

مرمت و بهسازی خانه‌های تاریخی و بازار اراک

نصرالله نژاد همچنین عنوان کرد:  حدود ۹ خانه تاریخی در شهرهای اراک و ساوه داریم که با همکاری بخش خصوصی و کارخانجات آلومینیوم سازی و ماشین سازی و شرکت پتروشیمی درحال تملک آنها و واگذاری به میراث فرهنگی هستیم. همچنین قسمت‌هایی از بازار تاریخی اراک روبه تخریب است و باید سقف آن ایزوگام شود. برای مرمت و ترمیم این بازار ۲۰ میلیارد تومن اعتبار نیاز داریم که قرار شده چهار میلیارد تومان از سوی وزارت راه و شهرسازی به این پروژه اختصاص یابد.

نظر شما