شناسهٔ خبر: 25773 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حوزه هوایی در هفته ای که گذشت:

ضرورت راه‌اندازی خطوط هوایی جدید بین شهرهای نزدیک به هم/ بهره‌برداری از سیستم روشنایی سه فرودگاه کشور/ مذاکره برای تامین ۲۰ فروند هواپیمای کوچک/ تامین نیاز ۶۰ درصدی فرودگاه‌های کوچک/ موافقت ژاپن با تامین مالی هواپیماهای خریداری شده بدون تضمین دولت

گزارش آخر هفته  حوزه هوایی در هفته ای که گذشت در برگیرنده اخبار مهمی بود که از ثاثیر گذار ترین آن ها می توان به ضرورت خرید هواپیما های جدید برای فرودگاه های کشور از سوی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران و قائم مقام وزیر راه و شهرسازی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران

فرودگاه‌هایی در کشور وجود دارد که تنها هفته‌ای سه تا ۴ پرواز دارند درحالی که می‌توان با تجهیز آنها به هواپیماهای کوچک روزی دو تا سه پرواز داشته باشند.

۹۰ درصد مسافران در حدود ده فرودگاه اصلی کشور ‌جابجا می‌شوند و ده درصد بقیه در ۹۰ درصد فرودگاه‌های کشور. این به آن معنا است که شهرهای اصلی پروزاهای بزرگتر دارند و هواپیمای کوچک درفرودگاهای شهرهای کوچک وجود ندارد.

فرصتی که پسابرجام به ما داد این بود که ما با کمپانی‌هایی که صاحب هواپیماهای کوچک هستند وارد مذاکره شویم.

با مطالعه قبلی ازبین چندین کمپانی که صاحب این هواپیماها هستند ما خرید  ۲۰ فروند را پیش بینی کرده‌ایم که اگر این پروژه به نتیجه برسد تقریبا می‌توانیم ‌حدود ۵۰ تا ۶۰درصد نیاز این فرودگاه ها را پوشش دهیم و مشکل این مناطق را حل کنیم.

علاوه بر تحریم‌ها، نرخ کنترل شده قیمت‌ها هم در مفغول ماندن این امر تاثیر‌گذار بود. با آزاد شدن نرخ پروازها درحال حاضر می‌توان پروازی گذاشت و نرخ آن را تعیین کرد.

با مطالعه قبلی ازبین چندین کمپانی که صاحب این هواپیماها هستند ما خرید  ۲۰ فروند را پیش بینی کرده‌ایم که اگر این پروژه به نتیجه برسد تقریبا می‌توانیم ‌حدود ۵۰ تا ۶۰درصد نیاز این فرودگاه ها را پوشش دهیم و مشکل این مناطق را حل کنیم.

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی

ژاپنی‌ها با سرمایه‌گذاری دو تا سه میلیارد دلاری، پروژه‌های مشترک دو کشور را‌ آغاز می‌کنند.

از مدت‌ها قبل قرار بود گروه کاری تشکیل دهیم که این گروه کاری پروژه‌ها و زمینه‌های همکاری دو کشور را تعیین کند و بر همین اساس قرار شد تا به عنوان نماینده وزارتخانه در سفر به ژاپن هدایت کننده این گروه کاری باشم.

در حال حاضر تنها ۱۵۰ فروند هواپیما از مجموع ۲۵۰ هواپیمای موجود در کشور فعال است و ۱۰۰ هواپیما باید اوراق شود لذا برای نوسازی ناوگان هوایی به ۵۰۰ فروند هواپیمای نو نیازمندیم که به گفته اصغر فخریه کاشان مطابق با برنامه ریزی‌های انجام شده این تعداد هواپیما طی ۷ الی ۸ سال آینده وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد.

مذاکرات با دو قطب هواپیماسازی یعنی بوئینگ و ایرباس ادامه دارد و اگر ما اقدام به خرید ۲۰ فروند هواپیمای جدید از ژاپن کرده‌ایم به معنی پایان مذاکرات با دیگر شرکت‌های هواپیمایی نیست چراکه ما به بیش از ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز داریم.

ژاپنی‌ها بعد از چند دهه تلاش در صنعت هواپیماسازی اکنون خود را برای به دست آوردن بخش بزرگی از بازار صنعت هوانوردی جهان آماده کرده‌اند و در این میان بازار ایران با توجه به نیاز بالای خود برای خرید هواپیماهای جدید یکی از جذاب‌ترین بازارهای هدف برای این کشور به شمار می‌رود.

مذاکرات در خصوص خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوچک برای مصارف کوتاه برد داخلی است به طوری  که تعداد سرنشین این هواپیماها حدود ۷۰ الی ۱۰۰ نفر است

در نظر گرفته‌ایم  این ۲۰ فروند هواپیمای ژاپنی را به شرکت آسمان بدهیم که یکی از بخش‌های خصوصی صنعت هواپیمایی کشور است. ما به عنوان دولت مذاکرات را انجام می‌دهیم تا روند خرید هواپیما سریع‌تر انجام شود.

شرکت امریکایی بوئینگ با وجود مخالفت‌های انجام شده از سوی کنگره امریکا هنوز برای فروش هواپیما به ایران مذاکره می‌کند و مذاکرات با ایرباس نیز همچنان ادامه دارد.

مذاکرات برای خرید هواپیماهای ATR از این کشور نیز هنوز نهایی نشده است.

میر سعید صفی‌نیا مدیرکل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی

نصب و راه‌اندازی تجهیزات سیستم روشنایی فرودگاه رشت به پایان رسیده و اکنون عملیاتی است. همچنین نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی فرودگاه همدان در هفته جاری به پایان می‌رسد.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعتباری برابر با ۱۲۰ میلیارد ریال بابت خرید این سه سیستم روشنایی اختصاص داده است. همچنین کارشناسان اداره کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی نصب، راه‌اندازی و طراحی این سیستم‌ها را انجام دادند.

در نظر داریم با تامین اعتبارات لازم تا پایان امسال ۵ سیستم روشنایی دیگر برای فرودگاه‌های خرم‌آباد، باند ۲۹ مهرآباد، زاهدان، مشهد و اهواز نصب و راه‌اندازی کنیم.

نظر شما