شناسهٔ خبر: 25775 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد؛

جزئیات سهم ۸۰ درصدی شهرها در تولید گازهای گلخانه‌ای/ خسارت ۷۵درصدی کشورهای در حال توسعه از تغییر اقلیم

آلودگي هواي تهران دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اظهار نگرانی از آب شدن کلاهک یخی قطب شمال با سرعتی ۳ برابر حد معمول و کاهش ۲.۷ درصدی آنها در هر دهه، سهم شهرها را در تولید گازهای گلخانه ای ۸۰ درصد عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به گزارش اخیر سازمان ملل در خصوص هزینه‌های اقتصادی گرم شدن جهان برای کشورهای در حال توسعه گفت: فعالیت‌های بشری سازوکار اتمسفر جهانی را تغییر داده است که یکی از نگران کننده‌ترین آنها گرمایش جهانی است و به همین منظور سالانه سخنرانیها، مقالات علمی و همایشهای پرشماری به این موضوع اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه واقعیت اینست که زمین روز به روز در حال گرم تر شدن است، گفت: این گرمایش به روی اقیانوسها و حتی اعماق آبهای اقیانوسی کشیده شده است به طوری که کلاهک یخی قطب شمال با سرعتی ۳ برابر بیشتر از آنچه پیش بینی می‌شد در حال ناپدید شدن است و به طور متوسط هر دهه ۲.۷ درصد کاهش یافته است.  

مدرس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه نتایج تمامی مطالعات حاکی از آن است که گرمایش زمین تحت تاثیر گازهای گلخانه ای است؛ به ایلنا گفت: همانطور که جهان به طور روزافزونی سوختهای فسیلی مصرف می کند، غلظت گازهای گلخانه ای نیز رو به افزایش است و متوسط دمای سطح زمین نیز بالا می رود.

طباطبایی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که طبق سناریوهای مختلف دمای سطح کره زمین در طول قرن بیست و یکم بین ۲تا ۴درجه سانتیگراد بالا خواهد رفت، ادامه داد: در نگاه اول این عدد ممکن است نگران کننده نباشد اما کافیست بدانیم که به عنوان مثال در آخرین دوره یخبندان که صفحات یخی به قطر بیش از ۱۰۰۰ متر کل منطقه آمریکای شمالی را پوشانده بود، دمای کره زمین تنها  ۹ تا ۱۵درجه سردرتر از امروز بوده است و پایان عصر یخبندان تنها با گرم شدن  ۵درجه ای سطح زمین فرا رسیده است.

وی با یادآوری این نکته که گرمایش زمین ادامه حیات بر روی کره زمین را به خطر می اندازد، گفت: اندکی افزایش دما، خشکسالی‌های ممتد را به دنبال دارد و تولید محصولات کشاورزی را با چالش مواجه می کند و از این طریق به زنجیره غذایی و کل حیات اکوسیستم ضربه می زند

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خصوص ابعاد اقتصادی افزایش گرمای جهانی بر کشورهای در حال توسعه گفت: آمارها نشان می دهد کشورهای در حال توسعه ۷۵ درصد زیان‌ها و خسارات ناشی از تغییر اقلیم را متحمل می شوند بطوری که ۲ درجه گرمتر شدن هوا به کاهش ۴ تا ۵ درصدی GDP در آفریقا و جنوب آسیا می انجامد.

این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه در مقیاس کلان‌تر شواهد نشان می‌دهد که مقابله با این تهدید جهانی نیازمند عزمی جهانی و راهکاری فراگیر است که این راهکار باید در شهرها به منصه ظهور برسد، افزود: شهرها امروزه، مسئول ۷۵ درصد مصرف انرژی جهانی، ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای و اصلی-ترین تولیدکننده ضایعات در جهان هستند.  

طباطبایی در پایان با تاکید بر اینکه مدیریت شهری می تواند در مدیریت مصرف انرژی و کاهش آلاینده ها اثرگذار باشد، گفت: ضروری است تا این هدف در برنامه های بلند مدت کلان شهرهای کشور به طور مصداقی مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما