شناسهٔ خبر: 25885 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی خبر داد؛

کاهش تخلفات ساخت و ساز در استان‌های‌شمالی/ مسدود کردن مفرهایی که قانون را دور می‌زنند/ ممنوعیت تغییر کاربری در روستاها جدی است

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر کاهش تخلفات ساخت و ساز در استان‌های شمالی کشور، از مسدود کردن مفرهایی در استان‌های شمالی که قانون را دور می‌زنند خبر داد و گفت: در مناطق روستایی و جاهایی که اجازه ساخت و ساز وجود ندارد حساسیت‌ها و پیگیری‌ها بسیار بالا است.

پیروز حناچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان پیگیری‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای کاهش و یا توقف ساخت و ساز بناهای بلند و خارج از ضوابط بویژه در شهرهای شمالی کشور گفت: بلندمرتبه‌سازی‌های مناطق شمالی کشور به شکل سابق ادامه ندارد. در مناطق روستایی و جاهایی که اجازه ساخت و ساز وجود ندارد حساسیت‌ها و پیگیری‌ها بسیار بالا است و به شدت با ساخت و سازهای این چنینی برخورد می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بخشی از ادامه روند ادامه ساخت و ساز خارج از ضوابط و بناهای بلند را به پروانه‌هایی که پیش‌تر و در دوره‌های قبل صادر شده مرتبط دانست و افزود: ادعا نمی‌کنیم که پروانه‌هایی که پیش‌تر صادر شده‌اند ساخته نمی‌شوند. البته خیلی فشار آورده‌ایم و در استان‌های مختلف مفرهایی که وجود داشته را با همکاری و ایجاد حساسیت برای استانداران مسدود کردیم اما تجربه نشان داده که موفقیت در این امور نسبی است.

حناچی تاکید کرد: ساخت و سازهای خلاف ضوابط نسبت به قبل کمتر شده‌اند و آمارها و گزارش‌های رسیده و پیگیری‌ها نشان می‌دهند که میزان ساخت و ساز خلاف ضوابط در کشور کاهش قابل‌توجهی داشته است.

گفتنی است ساخت و ساز بناهای بلند در شهرهای مختلف بویژه کلانشهرها و شهر تهران مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه شهری، معماری و محیط‌زیست بوده است. وزیر راه و شهرسازی نیز بارها بر این مساله که باید جمعیت‌پذیری در شهرها مورد توجه نهادهای‌ عمومی اجرایی کشور که به دلیل نداشتن درآمدهای پایدار دست به شهر فروشی و فروش تراکم می‌زنند قرار بگیرد. /

نظر شما