شناسهٔ خبر: 25889 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مصوبات بیستمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی اعلام شد؛

جزیيات مصوبات پنج بندی بیستمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی/ پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه و جابجایی‌های ناموزون جمعیتی/ توجه به پروژه شکوفایی شهری و تعمیم آن به سایر استان‌ها

بیستمین ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مصوبات بیستمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی که به بررسی وضعیت محدوده‌ها و محلات بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان قزوین، ارائه گزارش عملکرد کمیته سلامت و اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محلات هدف بازآفرینی شهری و ارائه گزارش پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ستاد ملی بازآفرینی شهری توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تمرکز داشت، در پنج بند اعلام شد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیستمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست معاون وزیر و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و اعضای محترم ستاد در بیست و دوم تیرماه ۱۳۹۵ برگزار شد. در ابتدای جلسه گزارش مهاجرت، روندها، الگوها و دلایل آن در چند دهه اخیر در ایران توسط مدیر مرکز رصد وزارت کشور و مدیرعامل شرکت نقش کلیک ارائه شد. پس ‌از آن گزارشی در ارتباط با دستور کار ۲۱ محلی قزوین (سند توسعه پایدار برای قرن ۲۱) و پروژه شکوفایی شهری (cpi) قزوین توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهردار شهر قزوین ارائه شد.

اعضای ستاد با تأکید برگردش مالی و تمرکز منابع بانکی درکلان‌شهرها و شهرهای بزرگ و نیز اشاره بر اینکه بازپرداخت‌های بانکی با سود بالا (۲۸%) صرفاً در حوزه‌های غیر تولیدی – واسطه‌گری هزینه می‌شود ضرورت بازنگری در سیستم نظام بانکی را مدنظر قرار دادند و نیز بازنگری دیگر ارکان نظام برنامه‌ریزی کشور را در اولویت‌های دولت متذکر شدند. در پایان دكتر ایزدی معاون وزیر و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مهاجرت را تابعی از نظام برنامه‌ریزی کشور دانسته و از اعضای ستاد ملی خواستند تا دریک عزم ملی بین دستگاهی برای بازنگری مجدد در نظام برنامه‌ریزی کشور اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که در این جلسه گزارش عملکرد کارگروه سلامت و اقدامات وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در محلات هدف بازآفرینی شهری (سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و...) به دلیل کمبود زمان به جلسه آتی موکول شد.

پس از اظهارنظر اعضای ستاد، موارد مطرح‌شده در قالب مصوبات زیر جمع‌بندی شد:

۱) مقرر شد موضوع پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه و جابجایی‌های ناموزون جمعیتی با رویکرد " بازگشت مهاجرین به موطن اصلی و تقویت انگیزه‌های ماندگاری افراد درموطن اصلی وبازگشت مهاجران به آن" در دو سطح ملی و استانی در دستور کار کارگروه پیش‌بینی و پیش‌گیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد قرارگرفته و با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه پیش‌نویس سیاست‌های راهکارهای عملی و اجرایی دربرگیرنده اقدامات پیشگیرانه در حوزه‌های مختلف فضایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، موضعی، انتظامی، حقوقی و قضایی تهیه و به دبیرخانه ستاد ملی ارائه و پس از طرح و تصویب در ستاد ملی جهت اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شود.

۲) مقرر شد برای اجرایی کردن بند ۲ مصوبات پانزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی مورخ ۱۴/۰۲/۹۵ تفاهم‌نامه همکاری مشترکی بین شورای عالی استان‌ها و وزارت جهاد کشاورزی در راستای اهداف (پروژه بین المللی منارید در تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت جامع حوزه آبخیز)  منعقد  و نتایج آن توسط شورای عالی استان‌ها به ستاد ملی بازآفرینی شهری ارسال شود.

۳) مقرر شد تهیه و استخراج برخی از نتایج حاصل از دستور کار ۲۱ محلی قزوین، پروژه شکوفایی شهری (cpi) قزوین به شکل  مدل و به منظور تعمیم آن در سایر شهرهای کشور ازجمله تمرکززدایی در نظام برنامه‌ریزی کشور، تولید ادبیات جدید توسعه  شهری و روستایی و سنجش کیفیت زندگی و...  در دستور کار ستاد شهرستانی و استانی بازآفرینی شهری قزوین (با محوریت اداره‌کل راه وشهرسازی استان و شهرداری قزوین ) ودبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری قرار گیرد ونتیجه آن درجلسه ستاد ملی مرتبط استان قزوین گزارش شود.

۴) مقرر شد کمیته ویژه‌ای به‌منظور بررسی و تهیه گزارش تفصیلی مهاجرت در سطوح ملی، استانی و شهرستانی و تدوین سیاست‌های مرتبط بین دستگاهی با حضور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت کشور، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، مرکز آمار ایران، قوه قضائیه (رئیس کارگروه پیش‌بینی و پیش‌گیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد)، شرکت نقش کلیک (آقای گراوند) وسایر دستگاههای مرتبط با محوریت معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه (رئیس کارگروه پیشگیری) تشکیل گرددونتایج حاصله از طریق کارگروه مذکور به ستاد ملی ارائه شود.

۵) با عنایت به اعلام آمادگی مرکز آمار ایران، مقرر شد به روز رسانی اطلاعات و آمار مربوط به جمعیت ومهاجرت، تهیه بانک آمار و اطلاعات محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری(بافتهای فرسوده، سکونتگاههای غیررسمی، بافتهای تاریخی، بافتهایی با پیشینه روستایی،بافتهای ناکارآمد) با توجه به اقلام داده‌ای ویژه محدوده‌ها درسرشماری ها با همکاری مرکز رصد اجتماعی وفرهنگی وزارت کشور، دبیرخانه ستاد ملی در دستور کار قرار گیردونتیجه آن به ستاد ملی گزارش شود./

نظر شما