شناسهٔ خبر: 25995 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای رونق اقتصادی منطقه:

۵ محور اصلی استان گلستان جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گرفت/۷۰ درصد عملیات اجرایی پروژه‌های راهسازی استان انجام شده است/ توسعه حمل و نقل هوشمند از اولویت‌های گلستان

جلسه مدیركل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: امسال ۵ محور اصلی استان در راستای تحقق منویات معظم له و رونق اقتصادی منطقه و با پیگیری‌های ملی و استانی جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم در دومین جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل استان به میزبانی اداره كل راه‌آهن شمال شرق ۲ كشور در گرگان، افزود: این محورها شامل بهسازی شاهرود به محور شمال به طول پنج كیلومتر، احداث باند دوم كردكوی- بندرتركمن به طول هشت كیلومتر، تعریض محور آق‌قلا به گنبد به طول ۲۰ كیلومتر، بهسازی محور اصلی رامیان – اولنگ به طول ۱۰ كیلومتر و تعریض و احداث بزرگراه در محور گالیكش – تنگراه به طول ۱۰ كیلومتر خواهد بود.

وی طول این پروژه‌ها را ۵۳ كیلومتر اعلام كرد و گفت: در گذشته فقط ۱۰ كیلومتر آن جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار داشته كه با پیگیری‌های مسوولان استانی و ملی این رقم به ۵۳ كیلومتر افزایش یافته است.

رئیس شورای حمل و نقل گلستان گفت: كمربندی گرگان نیز یكی دیگر از پروژه‌های مهم حوزه حمل و نقل استان است كه از اهمیت ویژه‌ای در جهت رونق اقتصادی منطقه برخوردار است و در تلاشیم تا این پروژه هم جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

مبارك قدم، اهمیت تكمیل و بهره‌برداری هرچه سریع تر از كمربندی گرگان را به جهت ایجاد منطقه آزاد و بندرخشك اینچه برون و ازدیاد ترافیك ترانزیتی از این مسیر و تحقق مطالبات مردمی، لازم و ضروری دانست.

۲۱۳ میلیارد تومان برای تكمیل پروژه‌های راهسازی گلستان نیاز است

نماینده مجری كل در استان گلستان نیز در این جلسه با اشاره به اینكه ۷۰ درصد از عملیات اجرایی پروژه‌های راهسازی استان انجام شده است، گفت: ۲۱۳ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است تا مسیر اصلی و تقاطع‌های آن را تكمیل كنیم.

علی اصغر رفیعی نژاد افزود: در حال حاضر ۱۷۳ كیلومتر از پروژه‌های استان در حال بهره‌برداری است و ۲۵ كیلومتر دیگر از آن در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

توسعه حمل و نقل هوشمند از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان راهداری است

مدیركل حمل و نقل و پایانه های استان گلستان نیز، توسعه حمل و نقل هوشمند را از برنامه‌های اولویت دار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای كشور در سال جاری بیان كرد و گفت: این سازمان بدنبال این است كه هر چه سریع‌تر سامانه‌های آنلاین و لحظه‌ای حمل و نقل كشور را الكترونیكی و هوشمند سازد.

مهدی میقانی همچنین آماری از حجم تردد در محورهای ارتباطی استان در سال گذشته و چهارماهه نخست سال ۹۵ ارائه كرد و افزود: در سال گذشته ۹۶ میلیون وسیله نقلیه با سرعت متوسط ۷۸ كیلومتر در ساعت در محورهای استان تردد داشته‌اند.

وی افزود: بیش از هفت میلیون خودرو در چهارماهه امسال وارد استان شدند كه بیشترین نرخ تردد در محور گرگان- علی آباد كتول و گرگان- كردكوی و بالعكس بوده است.

زیرساخت‌های فرودگاهی استان گلستان توسعه می‌یابد

مدیركل فرودگاه‌های گلستان نیز از توسعه زیرساخت‌های این بخش در حوزه حمل و نقل استان خبر داد و گفت: نصب دستگاه ILS در فرودگاه گرگان یكی از این زیرساخت‌هاست كه بزودی انجام می‌شود.

تیمور امیری افزود: با نصب این دستگاه، پروازها در شرایط نامساعد جوی به لحاظ کاهش دید قادر به فرود هستند و به همین سبب لغو پروازها كاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: توسعه و ساخت و ساز در ترمینال فرودگاه گرگان نیز یكی دیگر از این زیرساخت‌هاست كه به طول ۹ هزار كیلومتر در حال انجام است و هم اینك ۷۵ درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

امیری همچنین از افزایش پروازهای داخلی به عنوان بخشی دیگر از اقدامات زیرساختی فرودگاهی استان نام برد و گفت: هم اكنون ۵۱ پرواز داخلی ورودی و خروجی در مسیرهای تهران- گرگان – زاهدان- مشهد و یك پرواز برون مرزی به نجف اشرف در فرودگاه گرگان فعال است.

پروژه دو خطه كردن خط ریلی بندرگز تا سبز دشت شروع شده است

مدیركل راه آهن شمال شرق ۲ كشور هم به پروژه دو خطه كردن خطوط ریلی مسیر بندرگز تا ساری اشاره كرد و افزود: در حال حاضر بعلت كیفیت پایین خطوط حوزه استان گلستان، پروژه دو خطه كردن این خط از مسیر بندرگز تا سبز دشت شروع شده است.

محمدرضا قربانی افزود: با بهره‌برداری از این خطوط، شاهد افزایش ایمنی حركت قطار، رفع تقلیل و افزایش سرعت سیر قطار و ظرفیت ترافیكی مسیر ریلی و كاهش مسدودی خط خواهیم بود.

وی با اشاره به اینكه احداث خط دوم بندرگز به سبزدشت به طول ۳۵ كیلومتر و با اعتبار ۱۰۷ میلیارد تومان یكی از بزرگترین پروژه‌های در حال اجرای منطقه است، ادامه داد: با پایان اجرای این طرح سرعت قطارها به ۱۴۰ كیلومتر افزایش می یابد و این پروژه مهم در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

نظر شما