شناسهٔ خبر: 26001 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری در نشست مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور اعلام کرد:

مرودشت محور توسعه کیفیت مطلوب شهری با مفهوم گردشگری است/ ضرورت توجه به نکات تاریخی در طراحی نمای ساختمان ایستگاه راه‌آهن مرودشت

فارس عشایری عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این مطلب که مرودشت به عنوان محور توسعه کیفیت مطلوب شهری با مفهوم گردشگری در استان فارس به شمار می‌رود، گفت: نمای ساختمان ایستگاه راه‌آهن این شهرستان به دلیل نزدیک بودن به تخت‌جمشید باید نشان‌دهنده تاریخ و تمدن این منطقه باشد تا هر فرد تخت‌جمشید ندیده‌ای از مشاهده تصویر آن پی به قدمت این منطقه ببرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ عشایری در نشست مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور درخصوص بحث بازسازی ساختمان ایستگاه مسافری مرودشت اعلام کرد: این ایستگاه صرفا رویکری یک جانبه برای شهرستان مرودشت ندارد و نزدیک بودن به اثر تاریخی تخت جمشید آن را از توجهی دوجانبه برخوردار می‌کند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه افزود: طبق اعلامیه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمان‌های پیک ترافیک روزانه حدود ۱۰ هزار نفر بازدیدکننده برای تخت جمشید وجود دارد که به صورت شبانه‌روزی آماری بالغ بر عبور ۸۰ هزار وسیله نقلیه را در مسیر جاده‌ای به خود اختصاص می‌دهد. درحال حاضر مسئله مورد نظر چگونگی پوشش دادن بخشی از این مسافران به وسیله حوزه ریلی است که مطالعه آن نیز درحال انجام است.

وی در بخشی دیگری از سخنانش بیان کرد: از سویی دیگر در مسیر بین مرودشت و شیراز فضاهای گردشگری طبیعی بسیاری وجود دارد که توریست‌های خارجی و داخلی زیادی را به سمت خود جذب می‌کند، پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که با حجم گسترده‌ای از مسافران در این مسیر مواجه هستیم.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که پیش‌بینی مساحتی بالغ بر ۷۵۰ مترمربع برای سالن انتظار مسافرین در ایستگاه راه‌آهن مرودشت مناسب نیست و مساحت بسیار زیادی به این منظور در نظر گرفته شده  است، گفت: به عقیده من این متراژ از آن جهت نامناسب است که در ایستگاه استقرار طولانی وجود ندارد و تعداد زیادی از مسافران پس از پیاده شدن از قطار به سمت مناطق گردشگری یا محل سکونت خود روانه می‌شوند که باید به این نکته نیز در طراحی ساختمان ایستگاه توجه شود.

عشایری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: بدون شک این نقطه در شهرستان مرودشت به عنوان محور توسعه کیفیت مطلوب شهری با مفهوم گردشگری مطرح است و قطعا بازسازی آن محوریت خاصی را در تحقق این هدف ایجاد خواهد کرد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان نمای ساختمان را بخش مهمی در این پروژه دانست و گفت: این بنا به دلیل نزدیکی به تخت جمشید باید نشان‌دهنده تاریخ و تمدن این منطقه باشد تا هر فرد تخت‌جمشید ندیده‌ای از مشاهده تصویر آن پی به قدمت این منطقه ببرد./

نظر شما