شناسهٔ خبر: 26164 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تاکید بر انتقال ایستگاه‌ قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان به داخل شهرها/ اتصال فرودگاه امام به خط راه‌آهن سریع‌السیر/ لزوم امکان دسترسی راحت شهروندان از مراکز شهرها به راه‌آهن

نشست وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مشکلات پروژه راه‌آهن سریع السیر تهران-قم- اصفهان گفت: باید ایستگاه محمدیه در نزدیکی جمکران به داخل شهر قم و ایستگاه موردنظر در ۱۰ کیلومتری شهر اصفهان به داخل شهر منتقل شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در ادامه بازدید خود از پروژه‌های حمل و نقلی استان تهران و قم ظهر امروز ۲۱ مردادماه با حضور در کارگاه ساخت پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان که با حضور فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، علیرضا محفوظی معاون حقوقی وزیر راه و شهرسازی و دست اندرکاران پروژه برگزار شد اظهار داشت: نحوه اتصال راه‌آهن به شهر در قم و اصفهان نامشخص است، زیرا در گذشته تصمیمات سریع و ناگهانی برای این پروژه گرفته شده است.

وی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی در قبال ساخت خطوط ریلی تاکید کرد: باید مردم از مرکز شهر به راه‌آهن دسترسی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مردم شهر تهران نیز باید از مرکز شهر به خطوط سریع‌السیر راه‌آهن دسترسی داشته باشند گفت: در صورتی که ایستگاه قطار سریع السیر تهران- قم – اصفهان در شهر آفتاب احداث شود مردم برای دسترسی به این ایستگاه حدود دو ساعت از نقاط مختلف شهر در مسیر خواهند بود.

آخوندی با اشاره به استقرار فرودگاه امام خمینی (ره) در مسیر پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم – اصفهان تصریح کرد: طراحی ایستگاه ها باید به گونه‌ای باشد که یک ایستگاه برای دسترسی به این فرودگاه احداث شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در ایستگاه قم این پروژه بیان داشت: طبق طراحی‌هایی که در گذشته انجام شده تصمیم بر احداث ایستگاه در منطقه محمدیه در نزدیکی جمکران گرفته شده بود، در حالی که به این روال یک مسافر پس از پیمایش۳۰۰ کیلومتر باید یک ساعت دیگر با سواری‌های کرایه طی کند تا خود را به شهر قم برساند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایستگاهی که در محمدیه در نظر گرفته شده باید به مرکز شهر منتقل شود و همین رویه در قبال ایستگاه اصفهان نیز مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به گزینه‌های فنی ساخت پروژه خاطرنشان کرد: باید ظرف چند هفته آینده تصمیم‌ لازم در خصوص پروژه راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان اخذ شود و نظر من این است که سرعت زیرسازی متناسب با بهره‌برداری ۳۰۰ کیلومتر برسد تا مشکلی در روسازی به وجود نیاید.

آخوندی با توجه به اهمیت گشایش اعتبارات اسنادی (LC) برای پروژه‌های زیربنایی یادآور شد: در گذشته بدون در نظر گرفتن مسائل مربوط به تامین مالی پروژه با اقدامات ضربتی این پروژه اجرا شده بود که با مشکلات مالی فراوانی روبه رو شد. اما پس از برجام جزو اولین پروژه‌هایی بود که اعتبارات اسنادی آن گشایش یافت. لذا تا زمانی که با تزریق منابع مالی پروژه به نفس تازه‌ای برسد جلسات متعددی در این مدت برگزار خواهد شد تا دوباره در نیمه شهریورماه از پروژه بازدید کنیم. /

نظر شما