شناسهٔ خبر: 26169 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با اتصال به فرودگاه امام/ ارزش ۲.۲ میلیارد دلاری قرارداد اولیه با چینی‌ها/ تعیین تکلیف برای ورود سرمایه‌گذار به پروژه آزادراه تهران-شمال

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی از پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان به عنوان یک پروژه بسیار مهم یاد کرد و تاکید کرد با اتصال فرودگاه امام به این پروژه، شکل کامل‌تری به خود گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان و حضور در جلسه مشترک با فرمانده قرارگاه خانم‌الانبیا که با حصور علی نورزاد مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در خصوص چگونگی اجرای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه‌آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان اولین پروژه راه‌آهن سریع‌السیر است که وارد ایران شده است. وی افزود: این پروژه از چندین سال پیش در نظر گرفته شده بود، اما قرارداد آن به امضا نرسیده بود ، تا این که در دوره جدید پس از افزدن مسیر تهران- قم به عقد قرارداد نیز منجر شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مجاورت این راه‌آهن با فرودگاه امام خمینی بیان داشت، طیق سیاست‌گذاری‌های انجام شده تصمیم بر عبور این خط از زیر فرودگاه امام خمینی گرفته شد.

وی با اشاره به روند پیشرفت این پروژه خاطرنشان کرد پس از توافق برجام پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان عملیاتی و چینی‌ها نیز وارد این پروژه شدند  و پس از گشایش اسناد اعتباری با توجه به افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه‌ها در بخش اول قرارداد ۲.۲ میلیارد دلار برای این پروژه درنظر گرفته شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر کارگاه این پروژه حدفاصل تهران و قم ایجاد شده است و در آینده شاهد فعال شدن سایر کارگاه‌ها نیز خواهیم بود.

این عضو کابینه دولت یازدهم با توجه به یکپارچگی در حمل و نقل درون و برون شهری تصریح کرد در طراحی‌های جدید در نظر داریم پس از انتقال ایستگاه‌های واقع در خارج از شهر به داخل شهر، ایستگاه‌های مورد نظر را به وسیله مترو با ایستگاه‌های متروی داخل شهرهای قم و اصفهان تلفیق کنیم. همچنین بحث مفصلی برای اتصال این خط به راه‌آهن اصفهان- شیراز داشته‌ایم که نیازمند هماهنگی با نهادهای دست اندرکار است.

وی خاطرنشان کرد مشاور مادر این پروژه یک شرکت ایرانی و ایتالیایی بود و در حال حاضر یک شرکت مشاور چینی با قرارگاه خانم الانبیا به عنوان پیمانکار همکاری می کند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان ضمن اعلام رضایت از عملکرد بنیاد مستضعفان در ساخت آزادراه تهران-شمال یادآور شد در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مستصعفان قرارداد دارد و اگر قرار بر تفاهم با سرمایه‌گذار جدید باشد، باید بنیاد مستصعفان هم در جریان باشد.  

وی یادآور شد دولت آورده خود را در قبال آزادراه تامین کرده است.

نظر شما