شناسهٔ خبر: 2629 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام شد:

جزئیاتی از دستورالعمل «حقوق مسافر» / تکلیف ایرلاین‌ها به خدمات‌دهی در زمان تاخیر

فرودگاه مهرآباد دبیر انجمن‌های شرکت‌های هواپیمایی ضمن تشریح جزئیاتی از آیین‌نامه حقوق مسافر گفت: این آیین‌نامه تا دو هفته آینده ابلاغ می‌شود.

مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره روند بررسی آیین‌نامه حقوق مسافر گفت: در این زمینه جلسات مشترکی بین سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی در حال انجام است و بر اساس آن دستورالعملی تدوین می‌شود که تمامی حقوق مسافر در قبال شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها شفاف سازی خواهد شد.

وی با اشاره به جزئیات این دستورالعمل گفت: در دستورالعمل حقوق مسافر تمام حقوق مسافران حمل و نقل هوایی از زمان خرید بلیت در آژانس‌ها که چه اطلاعاتی باید در اختیار مسافران قرار گیرد تا زمان دریافت کارت پرواز مشخص می‌شود.

دبیر انجمن‌های شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه در دستورالعمل حقوق مسافر تمام مقدماتی که ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها باید برای مسافران فراهم کنند مشخص خواهد‌ شد، درباره تکالیف ایرلاین‌ها در قبال مسافران در زمان تاخیرهای پروازی اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی به عنوان یک بنگاه اقتصادی فعالیت می‌کنند و قطعا یک بنگاه اقتصادی در پی افزایش رضایت مشتریان خود است از این جهت هر تاخیر پروازی به زیان شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.

اسعدی‌سامانی تاخیرهای پروازی را متاثر از دو عامل درون سازمان و برون سازمانی دانست و افزود: تاخیرهای ناشی از عوامل برون سازمانی شامل مراقبت پرواز، ترافیک هوایی و عوامل فرودگاه‌هی می‌شود که خارج از عهده ایرلاین‌ها است اما عوامل درون سازمانی اغلب به دلیل نقص فنی هواپیما رخ می‌دهد و با توجه به اینکه ایمنی پرواز نسبت به انجام پرواز به موقع در اولویت قرار دارد بنابراین برخی پروازها حتی به دلیل کوچکترین نقص فنی با تاخیر انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه « علی‌رغم دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری اما بسیاری از ایرلاین‌ها در زمان تاخیر خدمات مناسب به مسافران ارائه نمی‌دهند؛ آیا در دستوالعمل حقوق مسافر به این موضوع اشاره شده یا خیر؟» گفت: در این آیین نامه نحوه ارائه خدمات و پذیرایی شرکت‌های هواپیمایی از مسافران در طول زمان تاخیر پرواز لحاظ می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره زمان ابلاغ آیین نامه حقوق مسافر گفت: این دستورالعمل در حال بررسی است و امیدواریم تا دو هفته آینده نهایی و به شرکت‌ها ابلاغ شود.

نظر شما