شناسهٔ خبر: 26340 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد:

جزئیات دومین نشست مسابقه بین‌المللی طراحی شهری مجموعه زندیه شیراز/ ضرورت توجه به اصالت بافت تاریخی و جایگاه آن در زندگی امروز/ ادامه رقابت در مرحله دوم بین چهار مشاور

محمد سعید ایزدی نشست هماهنگی آغاز مرحله دوم مسابقه بین‌المللی زندیه شیراز با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این جلسه که با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، هوشنگ عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سایر داوران مسابقه و چهار مشاور راه‌یافته به مرحله دوم تشکیل شد، بیانیه مرحله نخست هیئت داوران ابلاغ و از مشاوران منتخب جهت ورود به مرحله دوم رقابت دعوت به عمل آمد.

همچنین، داوران مسابقه ضمن تبادل نظر با مشاوران، نسبت به تحلیل شرایط در مرحله دوم و انتظارهای طرح رهنمودهایی ارائه کردند. براساس نظرهیئت داوران، محورهای اصلی مورد انتظار در طرح شامل توجه به زمینه و اصالت بافت تاریخی، توجه به زندگی دربافت و نیازهای مردم و همچنین نوع رفتار و نقش بافت تاریخی در زندگی امروزه خواهد بود.

لذا ظرف مدت یک هفته نسبت به احصاء صورت مسئله برای مرحله دوم مهلت داده شد تا با ایجاد یک نشست کارگاهی، نسبت به تبیین انتظارها برای ورود به ارائه طرح در مرحله دوم اقدام به عمل آید.            

مسابقه بین المللی طراحی شهری مجموعه زندیه شیراز به عنوان بزرگترین مسابقه طراحی شهری کشور تحت نظارت دبیرخانه دائمی مسابقات شهرسازی وطراحی معماری سال ۹۴ در دستور کار شرکت قرار گرفته و با شرکت ۱۶ مشاور در مرحله اول آغاز گردیده که چهار مشاور موفق به حضور در مرحله دوم شده‌اند. آثار ارائه شده به‌زودی در خانه گفتمان شهر به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.

گفتنی است نخستین جلسه داوری مسابقه طراحی مجموعه زندیه شیراز با حضور محمدسعید ایزدی، پیروز حناچی و حامد مظاهریان معاونان وزیر راه و شهرسازی، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمود صفایی معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز، کامران صفامنش و ناصر بنیادی و مروارید قاسمی اعضای هیئت داوران این مسابقه سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت در خانه وارطان برگزار شد.

ایزدی در این نشست درباره اهمیت بافت تاریخی شیراز توضیح داد: مجموعه کریمخانی شیراز به عنوان بخش ویژه استخوان‌بندی تاریخی شهر شیراز در بردارنده عناصر ارزشمندی همچون ارگ، بازار، عمارت‌های ارزشمند و ساختمان­‌های مذهبی است. طی مداخلات صورت گرفته در سال­‌های گذشته بخش شمالی این مجموعه مورد تخریب قرار گرفته که برای سال‌­های زیادی بلاتکلیف رها شده بود.

وی در خصوص برگزاری این مسابقه عنوان کرد: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با مشارکت شهرداری شیراز توافق کردند با تهیه برنامه­‌ای مشترک عملیات اجرائی این پروژه را پیش ببرند. با توجه به تاکید مقام عالی وزارت، تهیه این برنامه در سطح ملی و بین­‌المللی به مسابقه گذاشته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ۱۶ مشاور برای انجام این کار دعوت شدند که این مشاوران با همکاران خارجی خود به موضوع ورود پیدا کردند و تمام طرح‌هایی که ارائه شده با مشارکت طراحان خارجی انجام شده است. چند مشاور نیز در این فرایند از ادامه کار انصراف دادند.

وی ادامه داد: این مسابقه می‌تواند راهی برای فعالیت بهتر در بافت‌های تاریخی کشورمان باشد و قرار است در آینده مشابه این مسابقه در اردبیل و قزوین نیز برگزار شود. در بخش مقدمات برگزاری مسابقه زندیه شیراز، مشاوران و داوران طرح مطالعات زیادی انجام دادند که این مطالعات از تاریخچه تا برنامه‌های بالادست و فعالیت‌های پیشین انجام شده، مورد بررسی قرار گرفت./

نظر شما