شناسهٔ خبر: 26362 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

خاوری در گفت وگو با پایگاه خبری برنامه‌های هفته دولت استان را تشریح کرد:

افتتاح ۱۹۰۲ واحد مسکن مهر گیلان در هفته دولت/ تحویل ۸۰ درصدی مسکن مهر استان/ آغاز ساخت آزادراه امامزاده هاشم(ع) به انزلی در سال جاری/ بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین- رشت تا پایان امسال/ وجود ۲۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در گیلان

شعبانعلی خاوری مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه هفته دولت ۱۹۰۲ واحد مسکن مهر درشهرهای مختلف استان به بهره‌برداری می‌رسد، از افتتاح و بهسازی ۳۹ کیلومتر راه اصلی و کتابخانه سکونتگاه غیررسمی رشت در این هفته خبر داد. وی همچنین به آغاز ساخت آزادراه‌های امامزاده هاشم(ع) به انزلی و رودبار به منجیل در سال جاری اشاره کرد.

شعبانعلی خاوری، مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تبیین پروژه‌های در دست اقدام و در آستانه افتتاح استان درحوزه توسعه راه‌ها پرداخت و عنوان کرد: هفته دولت بهسازی ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی و ۳۹ کیلومتر راه شریانی اصلی به اتمام می‌رسد و شاهد افتتاح ساختمان اداره استاندارد رودبار و نیز یک کتابخانه درمنطقه سکونتگاه غیررسمی رشت خواهیم بود. برای این پروژه‌ها درمجموع ۱۳۷ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.

وی همچنین گفت: آسفالت محور رشت به سنگر به طول ۲/۵ کیلومتر با برآورد اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان، راه روستایی ویشکی به طول ۱۰ کیلومتر با برآورد هزینه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و آسفالت راه روستایی سیارستاق شهرستان رشت به طول ۱۱ کیلومتر با هزینه یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان در حال انجام است. همچنین آسفالت راه‌های روستایی گوراب زرمیخ و سید کلثوم شهرستان صومعه سرا با ۹۳۶ میلیون تومان اعتبار درحال انجام است که هفته دولت به اتمام می‌رسد.

خاوری همچنین به افتتاح ۱۹۰۲ واحد مسکن مهر درهفته دولت اشاره کرد و گفت: کل تعهدات اداره کل راه و شهرسازی در تامین مسکن مهر ۱۰ شهر با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر و چهار شهر با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر ۵۱ هزار و ۵۰۰ واحد بوده که با افتتاح ۱۹۰۲ واحد درهفته دولت تعداد واحدهای تکمیل و واگذار شده به ۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد می‌رسد.

وی افزود: ۱۰ هزار واحد واگذار نشده داریم که ۵۰ درصد آنها فاقد متقاضی هستند و تلاش داریم با ایجاد شرایط آنها را تبدیل به واحدهای خودمالک کنیم. ۵۰۰۰ واحد دیگر باقی می‌ماند که از این تعداد ۳۱۰۰ واحد را درسه ماه نخست سال آینده تحویل می‌دهیم و پرونده مسکن مهر استان بسته می‌شود.

خاوری گفت: درحوزه مسکن مهر به خدمات روبنایی نیز توجه شده و قرار شده شش مدرسه شامل پنج مدرسه در رشت و یکی در رودبار با صرف ۳۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شود که یک سوم این اعتبار قرار است از محل منابع دراختیار وزارت راه و شهرسازی تامین شود.

آغاز ساخت دو آزادراه درسال جاری

مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: امسال عملیات احداث آزادراه امامزاده هاشم(ع)-انزلی به طول ۶۰ کیلومتر آغاز می‌شود. قرار است این بزرگراه به صورت BOT توسط یک سرمایه‌گذار مجری با صرف ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شود و هزینه ساخت در مدت مشخص توسط وزارت راه و شهرسازی برگردانده شود. با افتتاح این آزادراه بارترافیکی این مسیر کاهش می‌یابد.

وی افزود: دو پروژه مهم دیگر تبدیل راه‌های اصلی انزلی-رضوانشهر و سراوان-فومن به بزرگراه است كه با كمك سازمان مدیریت كشور در سال جاری اجرایی می‌شود و قرار است از طریق ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات ملی دولت تامین اعتبار شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان همچنین گفت: تا آذر ماه امسال ۳.۳ کلومتر از ۱۱ کیلومتر باقی‌مانده آزادراه رودبار-منجیل به بهره‌برداری می‌رسد. ساخت هشت کیلومتر دیگر نیز درمرحله انتخاب پیمانکار است و به زودی آغاز می‌شود.

وی همچنین از افتتاح راه‌آهن رشت-قزوین درسال جاری خبر داد و افزود: این خط راه‌آهن از دو سوی قزوین و رشت در حال ریل‌گذاری است و ۱۷۰ کیلومتر طول دارد. اعتبار این پروژه ۷۰۰ میلیارد تومان است که ۴۰۰ میلیارد تومان امسال و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز سال گذشته به آن اختصاص یافت.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان به اجرای موفق طرح بهسازی محور ماسال-گیلوان در ماه‌های اخیر اشاره کرد و توضیح داد:  اجرای این پروژه در جهت ایمن‌سازی محور و كاهش حوادث جاده‌ای است كه اجرای كار از كیلومتر ۳۶ منطقه خاکمندان تا كیلومتر ۴۲ است. مبلغ هزینه اجرایی این پروژه ۱۳ میلیارد ریال است. ۳۶ کیلومتر این مسیر طی سال‌های گذشته آسفالت شده بود و اکنون عملیات تعریض و شن‌ریزی شش کیلومتر باقیمانده آن به پایان رسیده و عملیات تثبیت آن درحال انجام است.

تهیه طرح جامع شهرهای مختلف گیلان

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان همچنین با بیان اینکه از ۵۲ شهر استان گیلان ۲۷ شهر طرح جامع و تفصیلی مصوب دارند که سال‌های اخیر تهیه، تصویب و ابلاغ شده و ملاک عمل شهرداری‌ها است، توضیح داد: ۱۰ طرح جامع که مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان است درخشک‌بیجار، رودبنه، اسالم ، گوراب زرمیخ، صومعه‌سرا، سیاهکل،  منجیل، رستم‌آباد، لنگرود و کوچصفهان در مرحله تصویب نهایی و ابلاغ مدارک است. همچنین طرح جامع – تفصیلی شهرهای اطاقور، لیسار، ماسال، جیرنده، توتکابن، پره‌سر، چابکسر، واجارگاه، لولمان و رودسر با پیشرفت ۸۰ درصد در دست تهیه است و شهرهای آستارا و کومله هم به تازگی عقد قرارداد برای پهنه طرح جامع شده‌اند.

وجود ۲۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در گیلان

خاوری همچنین با بیان اینکه عملیات شناسایی بافت فرسوده در لنگرود و انزلی عملیاتی شده است، گفت: از ۲۷۰۰ هکتار بافت فرسوده استان ۹۰۰ هکتار در رشت است که برای بهسازی این مناطق اقداماتی انجام شده که ازجمله آنها می‌توان به واگذاری ۲۰۰ واحد مسکونی به شهرداری برای ساماندهی حاشیه رودخانه‌ها و معرفی ۱۴۰۰ واحد برای دریافت وام بازسازی واحدهای مسکونی اشاره کرد.

وی همچنین به مشکل حاشیه‌نشینی در رشت اشاره کرد و افزود: معضل حاشیه‌نشینی در رشت باعث بروز مشکلات امنیتی و خانوادگی متعددی شده که امیدواریم با اجرای موفق پروژه‌های ساخت کتابخانه و مدرسه دراین مناطق از آسیب‌های این معضل بکاهیم.

نظر شما