شناسهٔ خبر: 26371 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

محمد سعیدنژاد:

فاز اول طرح توسعه بندر چابهار تا پایان امسال به اتمام می‌رسد/ دستاوردهای برجامی خرید تجهیزات بندری

محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استراتژیک و محوری بودن بندر چابهار به جهت نزدیکی به اقیانوس و تأکید نظام بر توسعه همه جانبه منطقه چابهار و سواحل مکران، از سه اقدام راهبردی دولت تدبیر امید در این بندر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مطالعات طرح جامع بندر چابهار توسط مشاوران ایرانی و خارجی انجام شده و این بندر در ٥ فاز ساخته و به بهره برداری می رسد، گفت : تا قبل از این دولت پژوه توسعه بندر چابهار با ١٥٠ میلیارد تومان هزینه، ٣٣ درصد پیشرفت عملیاتی داشته است اما با روی کار آمدن دولت یازدهم این برنامه توسعه ای هم اکنون  ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که حدود ٣٥٠ میلیارد تومان هزینه داشته است.

محمد سعیدنژاد در تشریح سه اقدام محوری دولت در بندر چابهار گفت : دولت یازدهم پشتیبانی کرد که صندوق توسعه ملی برای پروژه چابهار ٣٣٠ میلیون دلار اعتبار جهت خرید تجهیزات تخصیص دهد که این امکان سرمایه گذاری از طریق یک شرکت خصوصی شروع شده است.

به گفته سعیدنژاد دولت در اقدام بعدی، قرار داد سرمایه گذاری ٨٥ میلیون دلاری تأمین تجهیزات بندری را با دولت هند منعقد کرد که این قرارداد سرمایه گذاری با دوره بهره برداری ١٠ ساله و با تعهد حمل بارهای ترانزیتی و ترانشیپی به امضای مسئولین در کشور رسیده است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از انعقاد قرارداد فاینانس ١٥٠ میلیون دلاری با هند برای پروژه چابهار خبر داد و ابراز امیدواری کرد که فاز اول طرح توسعه بندر چابهار تا پایان امسال به اتمام برسد.

   دستاوردهای برجامی خرید تجهیزات بندری

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه خرید تجهیزات بندر چابهار، اولین خرید اروپایی کشور در بخش تجهیزات بندری پس از اجرای برجام است، توضیح : برای خرید تجهیزات بندر چابهار، گشایش اعتبار انجام شده، ضمانت نامه ها صادر و  عملیات «ال سی» و قراردادها عملیاتی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر با تأکید بر اینکه کلیه قراردادهای این سازمان از طریق فرایند مناقصه انجام می شود، درباره قرارداد خرید تجهیزات بندر شهید رجایی گفت : در بندر کانتینری شهیدرجایی در استان هرمزگان قرارداد خرید تجهیزات با اعتبار ١٠٧ میلیون یورو در قالب مناقصه بین المللی انجام شد که یک شرکت معتبر بین الملی برنده این مناقصه شد.

به گفته سعیدنژاد، «ال سی» قرارداد خرید تجهیزات بندر شهیدرجایی «گشایش یافته»، ضمانت نامه ها صادر شده و این قرارداد نیز به سرعت عملیاتی می شود.

مهندس سعیدنژاد در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهیدرجایی، از اعلام فراخوان سرمایه گذاری بر اساس شاخصه های تأمین کننده منافع ملی خبر داد و گفت : درباره اپراتوری ترمینال شماره یک بندر شهیدرجایی، فراخوان آن به صورت عمومی و بین المللی اعلام شده و ظرف یک ماه   آینده تصمیم گیری نهایی می شود.

مشارکت با جوینت داخلی شرط ورود سرمایه گذار خارجی

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد : سرمایه گذاری خارجی با شرط مشارکت با سرمایه گذاری ایرانی اجازه فعالیت در بنادر ایران را دارد.

به گفته سعیدنژاد، سهم سرمایه گذار ایرانی در مشارکت با سرمایه گذاری خارجی، حداقل باید ٥١ درصد باشد.

نظر شما