به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یکصد و نودمین جلسه شورای عالی ترابری با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امیر امینی معاون اقتصاد و برنامهریزی حملونقل، داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، حسین آشوری معاون بهرهبرداری شرکت راهآهن، محمد جواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی، مسعود کرباسیان رئیس گمرک ایران، نمایندگان وزارتخانهها و سازمانهای ذی ربط و نیز نمایندگان بخش خصوصی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در این جلسه پیش از هر چیز، تصميم بدون اطلاع قبلي دولت تركمنستان بابت افزايش ۶ برابری کسب عوارض از كاميونهای ايرانی عازم تركمنستان مورد تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد كارگروهی به مسؤوليت سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و مشاركت نمايندگان دستگاههای مربوط تشكيل و راهكارهای حل و فصل مسأله بررسی و پيشنهاد شود.
سپس با توجه به نتايج سفر اخير رياست محترم جمهوری اسلامی ايران به جمهوری آذربايجان در بخش حملونقل و ترانزيت از جمله اعلام آمادگی آن كشور برای سرمايهگذاری در احداث راهآهن رشت - آستارا، تأكيد بر فعالسازی مسير آستارا - آستارا، در نظر گرفتن برخی معافيتها برای تردد كاميونها بين دو كشور و . . . مطرح و اعلام شد در صورت تحقق این امر میتواند تسهيلاتی را در جهت روانسازی و اقتصادی نمودن كريدور خليج فارس - دريای سياه ايجاد نمايد.
همچنین اعلام شد بر اساس گزارش فاز ۲ پروژه "راهكارهای بهبود شاخصهای لجستيك LPI"، رتبه ايران در جهان از ۱۱۴ در سال ۲۰۱۴ به ۹۶ در سال ۲۰۱۶ بهبود يافته است، با تصريح بر اينكه رتبهبندی يادشده بازتاب وضعيت و عملكرد بخشهای اقتصادی كشور در سطح بينالمللی بوده و دارای اهميت ويژه است، مقرر شد: با همكاری گمرك بررسی شاخص لجستيكی كارايی فرايندهای ترخيص كالا نيز به پروژه اضافه گردد. دستگاههای عضو و ذیربط و به ويژه تشكلها در جهت ارايه آمار و اطلاعات درست و تكميل پرسشنامهها همكاری مؤثر نمايند و مجموعه فرايندهاي تأثيرگذار بر شاخصهای بينالمللی لجستيك مورد بازبينی و با برگزاری كارگاههاي مورد نياز در جهت بهبود شاخصها برنامهريزی و اقدامات لازم پيگيری شود.
عباس آخوندی در خصوص دستور جلسه اول با موضوع بررسی راهکارهای حل و فصل عوارض جدید ترکمنستان به کامیونهای ایرانی و افزایش ۱۲۰۰ دلاری تعرفه تردد اظهار داشت: دولت به دنبال دامن زدن به مشکلات نیست بلکه در جهت رفع آن گام بر میدارد. البته باید توجه داشت که روابط دیپلماتیک موثر در گرو اقدام حقوقی مناسب است. لذا بخش خصوصی و شرکتهای حملونقل بینالمللی که متحمل ضرر و زیان مالی شده و متضرر شدهاند میتوانند به مجامع بینالمللی شکایت کنند.
وی افزود: ایجاد فایل در دادگاههای بینالمللی میتواند اقدام پیشگیرانه مناسبی برای دولت ترکمنستان باشد که ادعای مرکزیت اتفاقات بینالمللی در منطقه را دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور دوم در خصوص اجلاس سه جانبه باکو بیان داشت: دو کشور روسیه و آذربایجان به شکل کلی موافق اقدامات ایران بودند و بر سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در پروژه راه آهن رشت- آستارا و آستارا-آستارا تاکید کردند. همچنین معافیتهایی را برای ورود کامیونهای ایرانی به پایانهها قائل شدند و بیشتر صحبتها حاکی از پشتیبانی آذربایجان و روسیه از توافقات و اقدامات انجام شده در گذشته بود.
آخوندی در ادامه پس از استماع گزارش LPI با نقل بیت شعری از مولانا «اين جهان كوه است و فعل ما ندا، سوي ما آيد نداها را صدا» گفت: در واقع صدایی که از طرف جهان به گوش ما میرسد متاثر از دو بحث اصلی یکی اقدامات فیزیکی دولت و دیگری ادراک فعالان از کار ما است.
وی تصریح کرد: آمارهای فیزیکی قابل کنترل است اما بخشی که متوجه جلب توجه ادراک افکار عمومی و دستگاههای دیگر نسبت به اقدامات انجام شده میشود کار بسیار سختی است و باید در راستای آگاهسازی ادراک مردم و جهان نسبت به اقدامات انجام شده تلاش کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مسالهای که باید ترغیب شود و تاکنون حل و فصل نشده، این است که تمام دستگاهها و حتی افکار عمومی برای ارزیابی عملکرد، میزان پروژهها را مورد بررسی قرار میدهند و به هیچ وجه عملکرد مهم جلوه نمیکند و همواره به دنبال مقدار راه، راهآهن و مسکن ساخته شده هستند اما کیفیت زندگی شهری ملاک قرار نمیگیرد.
آخوندی با بیان اینکه «همه دنبال آمار عملکرد فیزیکی هستند» گفت: این کار ادراکات را تحت تاثیر قرار میدهد در حالی که از ۱۱۲ شاخص رقابتپذیری بخش اعظم آن به ادراک فعالان بینالمللی از مسائل مختلف و حقوق مالکیت برمیگردد. اما اگر فرد متوجه شود که اهمیتی برای وی قائل نمیشوند، ارزشی برای کار انجام شده نیز قائل نمیشود. لذا نکته مهم ادراک است و افکار عمومی بر اساس ادراک خودش عمل میکند به همین خاطر من فکر میکنم طرح این موضوع بسیار مهم است و باید در گمرک، راهداری و حمل و نقل جادهای، راهآهن و بنادر به دنبال اصلاح ادراک باشیم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بخش عمده اصلاح ادراک نرم افزاری است و باید فرایندهها مورد بازنگری قرار گیرند. به همین خاطر فرایندها یک بار مورد بازنگری کلی قرار گیرند. به طور مثال همین مساله کشف قاچاق در بنادر نشان داد که دوباره باید فرایندها را مورد بازنگری قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در اصل اقتصاد، اگر شرکتی ورشکست نشود نشان از اقتصاد ناسالم در آن کشور دارد. اما برخی شرکتها به خاطر مدیریت نادرست و از دست دادن توان رقابت در بازار رقابتی ورشکست میشوند که شرکتهای مرده را نمیتوان به زور و تبلیغات و تزریق سرمایههای کلان زنده و راهی بازار رقابتی کرد زیرا ۵۰ درصد سرمایهگذاری اولیه تلف خواهد شد. لذا بنگاهها در بحث اصلی رقابتپذیری بسیار مهم هستند و دولت به جای حمایت بیهوده باید در راستای ایجاد رقابت سیاستهایی را وضع کند تا بنگاهها رقابتپذیر شوند.
آخوندی در ادامه پیشنهاد راهاندازی ورکشاپ با هدف بررسی موشکافانه همراه و بحث بر سر جزئیات به منظور دستیابی به راهکارها در این خصوص را مطرح کرد و گفت: کاری که باید انجام شود این است که بدتر از وضعیت فعلی توسط سازمانهای بینالمللی نشان داده نشویم و اطلاعات نزد آنها را اصلاح کنیم، زیرا معیارها به طور غیرمستقیم تاثیرگذار هستند و باید حواسمان به ادراک دیگران و جهانیان از ما باشد که اگر بهتر هستیم دلیل بدتر بودن ادراک دیگران را شناسایی کنیم و اقدامات موثری انجام دهیم.
نظر شما