شناسهٔ خبر: 26649 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مخالفت رییس شورای شهر تهران با انتخاب شهردار توسط مردم/ چمران: در بسیاری از کشورها شهردار از سوی مردم انتخاب می‌شود

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها شهردار از سوی مردم انتخاب می‌شود، گفت: در شهرهای بزرگ مانند تهران با جمعیتی بیش از ۸ میلیون نفر انتخاب شهردار توسط مردم بسیار سخت است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي مهدی چمران، درخصوص پیشنهاد انتخاب شهردار توسط مردم برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر در لایحه مدیریت واحد شهری، گفت: در سیستم فعلی و انتخاب شهردار توسط شورای شهر مشکلاتی نظیر سیاسی کاری و افزایش معروفیت ها وجود دارد، البته در سیستم انتخاب شهردار توسط مردم هم این مشکلات با شدت بیشتری به وجود می آید زیرا ممکن است فردی که به عنوان شهردار از سوی مردم انتخاب می شود شخصی ورزشکار، قهرمان و غیرمتخصص باشد.

رییس شورای شهر تهران افزود: اگر انتخاب شهردار به مردم واگذار شود به طورحتم باید سیستم شهرداری و شورای شهر نیز تغییر کند زیرا قانون فعلی به شکلی تنظیم شده که شهردار توسط نمایندگان مردم در شوراهای شهر انتخاب شود، در واقع شهردار باید یک فرد متخصص  و غیرسیاسی باشد.

وی با تاکید براینکه روش فعلی انتخاب شهردار توسط شورای شهر برای شهرهای بزرگ و کلانشهرها مناسب است، تصریح کرد: در شهرهای کوچک به دلیل شناخت بیشتر مردم نسبت به هم، می‌توان به توانمندی‌های افراد به طور دقیق‌تری پی برد اما در شهرهای بزرگ مانند تهران با جمعیتی بیش از ۸ میلیون نفر انتخاب شهردار توسط مردم بسیار سخت بوده و اجرای این روش باعث می شود که فردی که از جایگاه سیاسی مهم تری برخوردار است و هزینه های بیشتری را برای انتخابات تقبل می‌کند به سمت شهردار پایتخت انتخاب شود.

چمران با بیان اینکه اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار از دقت عمل بالایی برخوردار هستند، گفت: به طور حتم شورای شهر فردی را به عنوان شهردار انتخاب می‌کند که در اداره شهر دارای قابلیت های بسیاری باشد، بنابراین روش حال حاضر برای انتخاب شهردار بسیار مناسب است.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها شهردار از سوی مردم انتخاب می شود، افزود: این کشورها دارای احزاب قوی هستند و حزب مورد نظر یک فرد متخصص رابه عنوان شهردار انتخاب می کند نه اینکه افراد مشهور و دارای اموال و املاک بسیار اقدام به کاندیداتوری برای شهرداری کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در لایحه مدیریت شهری که درحال حاضر مراحل بررسی را در کمیسیون های تخصصی دولت می گذراند، پیشنهاد شده انتخاب شهردار در شهر‌های با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و مرکز استان‌ها توسط مردم انجام شود، بنابراین چنان‌چه این لایحه به تصویب نهایی برسد، انتخاب مستقیم شهرداران با رأی مردم شامل حدود ۵۰ شهر کشور خواهد شد./

نظر شما