شناسهٔ خبر: 26659 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری به مناسبت هفته دولت گزارش می‌دهد:

مهم‌ترین دست‌آوردها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در سه سال اخیر/ يكپارچه‌سازی حمل و نقل درون و برون شهری/ توسعه فرودگاه حضرت امام خمينی(ره)/ عمليات اجرائی پروژه راه‌آهن‌های سريع‌السير/ تكميل مسكن مهر علی‌رقم عدم تأمين خدمات زيربنايی

گزارش گزارش مربوط به مهم‌ترین دست‌آوردها و فعاليت‌ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در سه سال اخیر از سوی دفتر آمار و تلفیق برنامه این وزارت‌خانه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مواردی از جمله يكپارچه سازی حمل و نقل درون شهری ـ برون‌شهری، افزايش سهم حمل و نقل ريلی(بار- مسافر- ترانزيت)،  آغاز عمليات اجرایی پروژه راه‌آهن‌های سريع‌السير تهران – مشهد و تهران ـ قم ـ اصفهان، توسعه فرودگاه حضرت امام خمينی(ره)، تسريع در عمليات اجرايی احداث آزادراه تهران ـ‌ شمال و تكميل مسكن مهر به عنوان مهمترین دست‌آوردهای این وزات‌خانه در سه سال اخیر اعلام شد که جزئیات آن به شرح زیر ارائه شده است:

يكپارچه‌سازي حمل و نقل درون شهري ـ برون شهري

يكي از مهمترين عوامل رشد حمل و نقل عمومي و كاهش سفرهاي شخصي ، ايجاد يكپارچگي حمل و نقل برون و درون شهري  و ايجاد نقطه تبادل بين آنهاست . براي اين منظور اتصال پايانه‌هاي مسافري برون‌شهري، فرودگاهها و ايستگاههاي قطار به سامانه‌هاي اتوبوس تندرو و خطوط مترو از جمله مواردي است كه اين وزارتخانه مدنظر قرار داده و در برخي از كلانشهرها از جمله تهران و تبريز نيز مطالعاتش را آغاز کرده است.

طرح ايجاد و راه اندازي قطارهاي حومه اي نيز از ديگر اقدامات وزارتخانه به منظور تقويت بخش ريلي و استفاده از پتانسيل‌هاي حمل و نقل عمومي در جابجايي مسافرين حومه‌اي است. امروزه به دليل ازدحام در مسيرهاي حومه كلانشهرها و همچنين جانمايي شهرهاي جديد در حومه شهرها، بيش از پيش لزوم اين نوع از حمل و نقل احساس مي‌شود. پيش بيني شده است تا با استفاده از امكانات و ظرفيت‌هاي شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي رشد متوسط ساليانه ۳۰ درصد براي حمل و نقل حومه‌اي در نظر گرفته شود.

افزايش سهم حمل و نقل ريلي (بار- مسافر- ترانزيت)

پرداختن به توسعه  خطوط راه آهن و حمل و نقل ريلي به واسطه ايمني بالا و ارزان بودن  در جابجايي كالا و مسافر از اهمیت بالايی برخوردار است. در اين راستا سهم بخش ريلي در جابجايي مسافر از ۶ درصد در ابتداي دولت به ۸ درصد در پايان سال ۱۳۹۴ رسيده است. همچنين  در جابجايي بار اين سهم از ۲/۸ درصد در ابتداي دولت به۷/۸ درصد در سال ۱۳۹۴ رسيده است. در خصوص ترانزيت نيز سهم حمل و نقل ريلي از ۸ درصد در ابتداي دولت به ۷/۱۱ درصد در سال ۱۳۹۴ افزايش يافته است.

آغاز عمليات اجرائي  پروژه راه آهن‌هاي سريع‌السير تهران – مشهد و تهران ـ قم ـ اصفهان:

اين دولت تمام توجه و توان خود را معطوف به عملياتي نمودن پروژه قطار سريع السير تهران ـ قم ـ اصفهان نموده است. طرح اهميت اين پروژه در جريان سفر مقام محترم رياست جمهوري به كشور چين و اولويت قائل شدن براي اين پروژه از سوي مقامات ايراني سبب شد تا در جريان مذاكرات فني و اقتصادي با فاينانسر چيني و تدقيق چارچوب اقدامات اجرايي، در نهايت قرارداد اين پروژه با شركت C.R.E.C منعقد شود.

هم اكنون پس از گشايش اعتبار اسنادي (L.C) پروژه و پرداخت ۱۵ درصد پيش پرداخت از طرف ايراني به طرف چيني، اجراي اين پروژه وارد فاز عملياتي شده است و طبق جدول زمانبندي در دست اقدام مي باشد. ضمناً با توجه به اعلام آمادگي رسمي طرف آلماني، انجام مذاكره با  شركت زيمنس و بانك توسعه زيرساخت آلمان (K.F.W) نيز با هدف تامين ناوگان خط مورد نظر در دست اقدام است.

تهران - مشهد: با توجه به روند رو به تزايد مسافرين حرم امام رضا (ع) و ضرورت ايجاد تنوع در مسيرهاي حمل و نقل منتهي به اين شهر ايندولت را بر آن داشت تا با هدف تسهيل و تسريع در امر جابه جايي مسافرين تمام تمركز خود را بر اجرايي نمودن پروژه برقي كردن خط ريلي تهران ـ مشهدبه ارزش تقريبي ۱.۲ ميليارد دلار- بگذارد.

در اين راستا و در جريان سفر مقام محترم رياست جمهوري به چين و انجام مذاكرات با دولتمردان آن كشور و حصول توافق در خصوص اعطاي وام جهت اجراي اين پروژه (تسهيلات اعطايي در قالب Soft loan با بازپرداخت بلند مدت و سود كم) مقرر است تا عمليات اجرايي پروژه با هدف ارتقاء سرعت قطارهاي مورد نظر به سقف ۲۰۰ كيلومتر در ساعت آغاز شود. به موازات مذاكره با طرف چيني و با توجه به اعلام آمادگي رسمي طرف آلماني، انجام مذاكره با  شركت زيمنس و بانك توسعه زيرساخت آلمان (K.F.W) نيز با هدف تامين ناوگان خط مورد نظر در دست اقدام است.

توسعه فرودگاه حضرت امام خميني(ره)

مجموعه فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی(ره) و شهر فرودگاهی با مساحت ۱۳۷۰۰ هکتار در زمره ده فرودگاه بزرگ جهان از نظر وسعت قرار دارد که با هدف ایجاد یک قطب بین­المللی در ۳۵ کیلومتری تهرانواقع شده است. با توجه به توسعه فرودگاه بین­المللی حضرت امام خمینی(ره) و افزایش تقاضا برای استفاده از خدمات آن, فراهم نمودن امکان جابجایی مسافران و دسترسی آن­ها به امکاناتی نظیر مترو به یکی از اساسی­‌ترین اهداف توسعه‌­ای فرودگاه تبدیل شده است. بدین منظور اجرای دو خط از خطوط متروی تهران به فرودگاه امام که به پنج ایستگاه در داخل شهر فرودگاهی منتهی خواهند شد، پیش‌بینی شده است.

به استناد ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه،  شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عنوان یک مرکز مهم توسعه تجاری شهر تهران و در قالب یک قطب بین­المللی تجاری و برای ارائه خدمات پروازی به ۹۰ میلیون مسافر طراحی شده است و  در راستاي تبديل شدن ايران به قطب اول حمل نقل هوايي بار و قطب دوم حمل و نقل هوايي مسافري در منطقه اين دولت ضمن تاسيس شركت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) اقدامات خود را جهت تعريف فرصتهاي سرمايه گذاري و جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي سازماندهي کرده و هم اكنون پروژه در حال مذاكره با متقاضيان سرمايه گذاري مي باشد و توسعه ترمينال سلام فرودگاه امام خميني (ره) نيز از جمله پروژه هاي مهم در دست اجرا مي باشد  كه در اين خصوص با بنياد مستضعفان توافق صورت گرفته تا در اين پروژه سرمايه گذاري نموده و مذاكرات جهت تدوين اسناد قراردادي در دست اقدام است.

در حال حاضر کنسرسیوم مشاور مذکور در حال بررسی مطالعات طرح جامع و تفصیلی شهر فرودگاهی و ترمینال ایرانشهر (شماره ۲) فرودگاه امام خمینی (ره) می باشند و مقدمات ابلاغ ارائه خدمات مشاور در ترمینال سلام (زیارتی) از سوی کارفرما در دست بررسی است.

تسريع در عمليات اجرايي احداث آزاد راه تهران ـ‌ شمال

تكميل آزاد راه تهران ـ شمال از جمله اولويتهاي اين دولت بوده كه با هدف مديريت عملياتي وكارآمد بر اين پروژه و هماهنگي كامل موجود في مابين وزارت راه  و شهرسازي و بنياد مستضعفان ، سال ۱۴۰۰ براي بهره برداري كامل از اين آزاد راه هدفگذاري گرديده است . ‌براي تكميل قطعات يك و دو و سه با  مشاركت بنياد فرآيند تامين مالي در دست اقدام بوده و با شركتهايي از كره جنوبي و چين مذاكراتي صورت گرفته شركت‌هاي مذكور آمادگي خود را اعلام و حتي در اين زمينه تفاهم نامه همكاري با شركت دوو از كره جنوبي منعقد شده است. با توجه به اقدامات فوق عمليات اجرايي آزادراه موصوف به صورت جدي پيگيري شده به طوريكه پيشرفت فيزيكي آن از ۱۶/۰ درصد به ۵/۲ درصد درسال  جاري رسيده است.

تكميل مسكن مهر

طرح مسكن مهر از سال ۱۳۸۶ به موجب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ شروع و در راستاي قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن (مصوب سال ۱۳۸۷) ادامه يافت، در اجراي اين طرح در مجموع براي ۲۲۱۵۰۰۰ واحد با بانكهاي عامل قرارداد منعقد شده است. تاكنون از كل واحدهاي مذكور، كار ساخت ۱۹۱۰۰۰۰ واحد به اتمام رسيده ( و مابقي واحدها بصورت نيمه تمام در مراحل مختلف ساخت قراردارند) و از اين تعداد، ۱۷۲۰۰۰۰ واحد افتتاح گرديده است، عملكرد دولت يازدهم از واحدهاي افتتاح شده فوق الاشعار طي سه سال اخير ۷۱۰۰۰۰ واحد مي باشد و انشاالله با افتتاحاتي كه بمناسبت هفته دولت انجام خواهد گرفت، عدد افتتاح در اين دولت از مرز ۸۰۰۰۰۰ واحد خواهد گذشت.

اساسي ترين مشكل اين طرح براي اسكان مردم، عدم تأمين به موقع خدمات زيربنايي (آب، برق، گاز و فاضلاب) و كمبود خدمات روبنايي ( مدرسه، مسجد، كلانتري، درمانگاه و ...) مي باشد ؛ در حال حاضرعليرغم اتمام حدود ۲۰۰۰۰۰ واحد از نظر ساخت، بدليل تكميل نشدن خدمات زيربنايي، تحويل آنها به متقاضيان ميسر نشده است كه اميدواريم با تامين اعتبار موردنياز و با تلاش مضاعف دستگاه‌هاي ذيربط، نسبت به ارايه خدمات فوق الذكر اقدام تا امكان اسكان متقاضيان تا پايان سال جاري فراهم شود.

  • اعطاي سالانه ۳۰۰ هزار فقره تسهيلات در سه سقف ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ ميليون ريال تا پايان برنامه ششم توسعهو حمايت در طول دوره اجرا: اعطاي تسهيلات وديعه مسكن در سه سقف ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ ميليون ريال

تدوين برنامه مشترك في‌مابين وزارت راه و شهرسازي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي جهت تجميع امكانات سازمان‌ها و نهادهاي حمايتي حجم برنامه: احداث ۷۵۰هزار واحد مسكوني در طول مدت ۶ سال (سالانه ۱۲۵ هزار واحد مسكوني).

همچنین در ادامه به بخش دیگری از اهم اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این مدت سه ساله در بخش‌های توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی، افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حمل و نقل و ترانزیت، برنامه بهبود سطح کمی و کیفی ایمنی حوزه حمل و نقل، تأمین مالی پروژه‌های حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی، افزایش جابجایی بار و مسافر در حمل و نقل عمومی و تکمیل پروژه‌های مسکن مهر به صورت جزئی‌تر اشاره شده که عبارتند از:

توسعه زيرساخت و ظرفيت‌سازی

  • توسعه ۴۵۷ كيلومتر خطوط ريلي و اجراي عمليات تراک‌بندي بيش از ۱۰۰۰ كيلومتر از خطوط ريلي
  • اتمام عمليات اجرايي طرح ر اه آهن گرگان ـ اينچه برون جهت انتقال بار ترانزيتي از كشور تركمنستان و قزاقستان
  • بهره‌برداري از ۴۷۹۲ كيلومتر زيرساخت جاده اي شامل ۲۱۷ كيلومتر آزاد راه، ۲۷۹۲ كيلومتر بزرگراه و بيش از ۱۷۸۳ كيلومتر راه اصلي
  • احداث و ساخت راه هاي روستايي به ميزان ۵۸۵۰ كيلومتر وبهسازي و آسفالت ۱۰،۳۶۷ كيلومتر راه روستايي و فرعي
  • رشد ۱۶ درصدي ظرفيت تخليه و بارگيري بنادر تجاري و رسيدن به ۲۰۹ ميليون تن ظرفيت
  • بهره‌برداري از ۳۹ پروژه توسعه و تجهيز بنادر به ارزش تقريبي ۳۲۷۲ميليارد ريال
  • بهره برداری از بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر شهید حقانی استان هرمزگان
  • بهره برداري از ۴۰۰۱ كيلومتر مسير هوايي(سنتي و ماهواره اي)
  • اجراي فاز دوم طرح توسعه فرودگاه امام خميني(ره) شامل احداث ترمينال دوم مسافري و ساختمان هاي جانبي و سطوح پروازي با اولويت بخش غيردولتي و جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي
  • توسعه و تجهيز زيرساخت هاي هوانوردي و فرودگاهي در ۹فرودگاه
  • راه اندازي كامل ترمينال بار شركت هواپيمايي ج .ا.ا در فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) با ظرفيت ۴۵۰هزار تن به منظور افزايش ظرفيت بار ترانزيت كشور

افزايش تسهيلات عبور و مرور برای حمل و نقل و ترانزيت

  • رشد۳۰۰درصدي ترانزيت ريلي با افزايش بار ترانزيت ريلي از ۵۰۰هزار تن در سال ۱۳۹۲ به ۵/۱ ميليون تن در سال ۱۳۹۴
  • جابجايي ۷۹/۳۴ ميليون تن كالاي ترانزيتي توسطبخش جاده اي سال۱۳۹۲ الي پايان سال ۱۳۹۴
  • اخذ موافقتنامه ۹بندر خشك به منظور افزايش جابجايي و شروع عمليات اجرايي در بنادر خشك آپرين و اينچه برون

برنامه بهبود سطح كمی و كيفی ايمنی حوزه حمل ونقل

  • بهسازي و بازسازي ۹۶۰ كيلومتر خطوط ريلي
  • حذف و اصلاح تعداد ۱۹۳۱ نقطه – مقطع و تقاطع پرحادثه در راههاي شرياني  

تامين مالی پروژه‌های حمل و نقل با مشاركت بخش خصوصي

  • گشايش اعتبار اسنادي و عقد قرارداد تجاري احداث ۴۱۰ كيلومتر دوخطه قطار سريع السير تهران – قم – اصفهان به ارزش ۲.۵ ميليارد دلار (دو ونيم ميليارد دلار)
  • نهايي شدن قرارداد احداث آزاد راه تبريز– مرند - بازرگان به طول ۲۵۳ كيلومتر و به ارزش ۳۰,۰۰۰ميليارد ريال به روش BOT
  • تبادل پيش نويس قرارداد بين وزارت و متقاضيان ايتاليايي احداث آزاد راه همدان – كرمانشاه به طول ۲۰۶ كيلومتر به ارزش ۲۵۰۰۰ ميليارد ريال از طريق PPP

افزايش جابجايی بار و مسافر در حمل و نقل عمومی

  • رشد ۴۵ درصدي جابجايي مسافر دريايي و ثبت ركورد ۱۷ ميليون نفر سفر
  • افزايش توان جابجائي مسافر فرودگاهي به ميزان ۸۷ ميليون نفر (افزايش ۴ درصدي) و
  • افزايش ۹۱ درصدي پروازهاي ترانزيتي از فراز كشور( از ۱۶۵ هزار پرواز به ۳۱۵ هزار پرواز)/

نظر شما