شناسهٔ خبر: 26668 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مقبلی در گفتگو با پایگاه خبری عنوان کرد:

افتتاح ۱۰۴ کیلومتر باند دوم بزرگراهی استان فارس درهفته دولت/ بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف به ارزش کلی ۲۷۰ میلیارد تومان در هفته دولت/ وجود ۳۸۰۰ بافت فرسوده در استان فارس/ افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان تا پایان سال ۹۷

خداداد مقبلی مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه از جمله برنامه‌های افتتاحی هفته دولت این استان می‌توان به افتتاح ۱۰۴ کیلومتر باند دوم بزرگراهی و افتتاح ۱۱۷ کیلومتر راه روستایی اشاره کرد، ازبرنامه‌ریزی و مطالعات این اداره کل برای بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده و تکمیل تمام واحدهای مسکن مهر خبر داد.

خداداد مقبلی، مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در معرفی پروژه‌های در دست اقدام و در آستانه افتتاح این استان درحوزه راه و شهرسازی توضیح داد: هفته دولت ۱۰۴ کیلومتر باند دوم بزرگراهی استان فارس به ارزش ۱۸۸ میلیارد تومان افتتاح می‌شود و درحوزه راه روستایی شاهد افتتاح ۱۱۷ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۷۶۸ میلیون تومان خواهیم بود.

مقبلی همچنین به افتتاح ۱۶۵ کیلومتر روکش آسفالت و ۱۰ کیلومتر ایمن‌سازی آسفالت گرم در مجموع با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان در هفته دولت اشاره کرد و گفت: هفته دولت شاهد افتتاح فضاهای آموزشی، فرهنگی و بیمارستانی به ارزش کلی ۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهیم بود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس افزود: در مجموع هفته دولت پروژه‌های مختلف به ارزش کلی ۲۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند.

کمبود راه روستایی در فارس

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس همچنین با بیان اینکه برای تامین نیاز روستانشینان فارس باید طول راه‌های روستایی استان به ۱۰ هزار و ۹۰۰ کیلومتر برسد، توضیح داد: تاکنون ۶۴۰۰ کیلومتر راه روستایی ساخته شده و احداث ۶۰۰ کیلومتر دیگر را نیز در دست اجرا داریم و بقیه در برنامه ششم توسعه عملیاتی می‌شوند.

وی همچنین از افتتاح بیمارستان ۶۴ تختخوابی اعصاب و روان شیراز تا پایان سال ۹۷ خبر داد و گفت: علاوه بر این بیمارستان چهار پروژه بیمارستانی دیگر در جهرم، فسا، کازرون و شمال شیراز دردست اجرا داریم که بخشی از ساختمان آنها اواسط ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان ۹۷ شاهد افتتاح تمام آنها خواهیم بود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس همچنین به پیشرفت ۳۰ درصدی احداث آزادراه شیراز –اصفهان به طول ۲۱۰ کیلومتر اشاره کرد و افزود: با افتتاح این آزادراه ۱۴۰ کیلومتر از فاصله جاده‌ای اصفهان و شیراز کاسته می‌شود و شاهد صرفه‌جویی در سوخت و زمان تردد و سفر همچنین کاهش استهلاک وسایل نقلیه خواهیم بود. از دو ماه پیش با دستور و عنایت وزیر راه و شهرسازی ۸۰۰ دستگاه ماشین راهسازی برای تسریع این پروژه فعال شده و امیدواریم شاهد افتتاح این آزادراه تا پایان سال ۹۷ باشیم. هزینه پیش‌بینی شده برای این آزادراه ۱۷۰۰ میلیارد تومان است و خوشبختانه تاکنون پرداخت‌های خوبی از محل اسناد خزانه شده و پیمانکار طرح مطالبات چندانی ندارد.

مقبلی همچنین با اشاره به اینکه استان فارس با شش استان در ارتباط است و سه محور استان پرترافیک است، گفت: محور شیراز-اصفهان که فارس را به هسته مرکزی کشور متصل می‌کند شاهد تردد بالایی است. همچنین در محور شیراز-جهرم-لار-هرمزگان پروژه ای در دست اقدام است که در این مسیر درحوزه فارس ۱۶۸ کیلومتر محور شیراز-جهرم و ۵۰ کیلومتر محور جهرم –لار در محدوده استان داریم و تمام عملیات احداث محور شیراز-جهرم ااجرایی شده و ۱۰۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۶۸ کیلومتر در دست اجراست. از ۵۰ کیلومتری جهرم-لار نیز ۱۰ کیلومتر در دست اجرا و ۴۰ کیلومتر در دست مطالعه است و به زودی عملیاتی خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس به محور شیراز-کازرون-بوشهر اشاره کرد و افزود: دراین مسیر تا قطعه ۲۱ کیلومتری کازرون باقی مانده که درآنجا با گردنه صعب‌العبور ابوالحیات مواجهیم که انجام این قطعه به طول ۲۱ کیلومتر توسط دو پیمانکار درحال اجراست و به رشد ۱۵ درصدی رسیده است. این پروژه تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد. از مسیر بزرگراه کازرون-بوشهر هم ۴۰ کیلومتر باقی مانده که تا یک ماه دیگر عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

برنامه‌ریزی برای بهسازی ۳۸۰۰ هکتار بافت فرسوده استان فارس

مقبلی همچنین با بیان اینکه استان فارس دارای ۳۸۰۰ هکتار بافت فرسوده است، توضیح داد: حدود ۱۷۷۰ هکتار از بافت فرسوده استان در شهر شیراز واقع است که در این شهر محله‌های سعدی، سهل‌آباد، مهدی‌آباد، شیخ علی چوپان، دهپیاله، کوشک میدان، شهرک بهار، گود شیری، دباغی و گود گلکوب هدف‌گذاری شده‌اند.

وی افزود: مطالعات سکونتگاه‌های غیررسمی در سه شهر شیراز، مرودشت و کازرون انجام شده که شیراز دارای ۹۷۵ سکونتگاه غیررسمی با جمعیتی بالغ بر ۱۹۲ هزار نفر، کازرون دارای ۱۰۶ هکتار سکونتگاه غیررسمی با جمعیت ۹۲۱۵ نفر و مرودشت نیز دارای ۲۰۵ هکتار سکونتگاه غیررسمی با جمعیتی بالغ بر ۲۲ هزار نفر است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس همچنین با بیان اینکه ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی در این استان موجود است، گفت: حدود ۴۰۰ بنای ثبت شده تاریخی درفارس موجود است. به عبارت دیگر استان فارس یک سوم بناهای ثبت شده تاریخی کشور را به خود اختصاص داده است.

اتمام پروژه مسکن مهر فارس دراوایل سال ۹۶

وی همچنین با بیان اینکه استان فارس در مسکن مهر دارای ۱۲۶ هزار واحد سهمیه بوده است : از این تعداد ۵۱ هزار واحد سهمیه تعهد این اداره کل بوده که ۴۲ هزار واحد آن ساخته شده و ۹۰۰۰ واحد نیز پیشرفت حدود ۷۵ درصدی داشته اند که ۵۰۰۰ واحد آنها تا پایان امسال تکمیل می‌شوند. ۳۰ هزار واحد نیز در تعهد بنیاد مسکن بوده که در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر درحال اجرا بوده‌اند که ۲۵ هزار واحد آنها تحویل داده شده و بقیه امسال تحویل داده می‌شود.

نظر شما