شناسهٔ خبر: 26674 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

تاثیر توسعه حمل‌ونقل ریلی بر تقویت پایگاه مردمی

رستوران قطار طبق آمار بانك جهانی، حداكثر ۲۰ درصد از افراد جامعه ایرانی توانایی استفاده از حمل‌ونقل هوایی را دارند و این یعنی توسعه حمل‌ونقل ریلی آثار اجتماعی به مراتب بیشتری بین مردم بر جای گذاشته و موجب تقویت پایگاه مردمی آن خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن در پی توافقنامه‌ی ژنو بین ایران و ۱+۵ شركت های مختلفی در دنیا حمل‌ونقل ریلی ایران را نشانه گرفته و ضمن انعقاد قرارداد، به ایران آمده كه این خود میزان اولویت دولت یازدهم به توسعه این صنعت را نمایان تر می‌كند.

در این میان آمار بانك جهانی نشان می دهد، حداكثر ۲۰ درصد از افراد جامعه ایرانی توانایی استفاده از حمل‌ونقل هوایی را دارند و این یعنی توسعه حمل و نقل ریلی آثار اجتماعی به مراتب بیشتری بین مردم بر جای گذاشته و موجب تقویت پایگاه مردمی آن خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در همین راستا بیان می دارد كه: میخواهیم قطار را وارد زندگی مردم كنیم، به نحوی كه برای حمل‌ونقل بین شهرها و حومه٬ مردم ریل را انتخاب كنند.

این تاكید بر توسعه حمل و نقل ریلی در حالی مطرح و مقایسه شده و می شود كه طول جاده های ایران تقریبا بیش از ۲۰۰ هزار كیلومتر است كه ۶۶ در صد از آن٬ راه های آسفالت است در حالیكه تنها بیش از ۱۱ هزار كیلومتر مسیر راه آهن در كشور وجود دارد. علاوه بر این هم اكنون از ۳۱ استان كشور فقط ۲۰ استان به شبكه ریلی متصل شده اند و اتصال ۱۱ استان باقیمانده فقط با توسعه تكنولوژی و اختصاص بودجه ی مناسب، محقق خواهد شد.

در این بین تعداد لكوموتیوهای باری در كشور حدود ۸۰۰ و مسافری حدود ۱۸۰۰ دستگاه بیشتر نیست و در این شرایط سهم راه آهن در حمل مسافر سالانه ۲۴ میلیون نفر و در حمل بار حدود ۳۲ میلیون تن است.

لازم به ذكر است كه اعتبارات بخش راه در كشور حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان در سال است كه این میزان موثر نبوده و نمی تواند در توسعه بخش ریلی خیلی اثرگذار باشد.

اگر طبق برنامه كه می بایست سالی ۱۰۰۰ كیلومتر احداث راه آهن داشته باشیم، باید پذیرفت كه این عدد محقق نشده و عامل اصلی آن هم كمبود اعتبار است٬ علاوه بر این باید تاكید كرد كه عمده شهرهای ما به خطوط ریلی متصل نبوده و در بعضی از خطوط باید قطارهای برقی و پر سرعت به كار گرفته شوند، چراكه دنیا در حال رسیدن به سرعت قطارهایی حدود ۳۵۰ كیلومتر در ساعت است.

نظرات مخاطبان 1 1

  • ۱۳۹۵-۰۶-۰۵ ۱۴:۰۲ 0 1

    واقعا مقاله خوبی بود .مخصوصا قطار برقی و سریع السیر که حمل ونقل متحول خواهد کرد و مردم علاقمند به استفاده از قطار میشوند چرا که قطار سریع السیر وقتی دوساعته مسیری برود مردم برای راحتی خود هم شده به رانندگی مشقت اور  هفت و هشت ساعته ترجیح میدهند .این قطار های فعلی مثل اتوبوس های قدیمی می مانند که کسی استفاده نمیکرد ولی با امدن اتوبوس های پرسرعت BRT استقبال مردم چند برابر شد و همه این اتوبوس های پرسرعت راحت کولر دار و بدون ترافیک را به ماشین شخصی و تاکسی ترجیح دادند
                                

نظر شما